Gå til innhold

Syntes det er rart denne dama kan ha aspergers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
14 minutter siden, ISW skrev:

Når det gjelder innhold med opphavsrett (f.eks innhold bak betalingsmur) tror jeg ikke dette er et valg @Admin har. Det er forbudt å ha innhold med opphavsrett liggende på sine sider, uansett hvem som eier forumet

Ellers vil jeg si at det er en del forskjell. På Kvinneguiden er det ikke en gang lov å snakke om bruk av multivitamintabletter eller å si at man ikke har lyst til å leve. Det er heller ikke lov å kritisere moderatorene. Her er takhøyden langt større. Jeg synes det har gått seg litt til med tiden. 

Merket det der. På kg kan jeg oppleve at jeg plutSelig ikke kommer inn. Møter bare en rød side hvor det står «du har blitt advart av Xxxx» er ofte samme moderator. 
Så står det ALDRI hva du har gjort. Men en lang liste over generelle ting som ikke er lov. Men kanskje like greit med en pause fra det forumet også.. er mer kvalitet på svarene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på lett asperger (kjæreste, barn, jobb og et liv), og tung asperger (ensom og deprimert).

Anonymkode: cb55a...e58

Sant. Og de med så lett asperger burde egentlig aldri fått diagnosen siden den nesten ikke synes på dem. 

Anonymkode: 321d1...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant. Og de med så lett asperger burde egentlig aldri fått diagnosen siden den nesten ikke synes på dem. 

Anonymkode: 321d1...217

Men hvordan skal man rangere lett og moderat AS?! I følge de som vet diagnosen min, som nesten har måttet få vite, sier jeg har en veldig lett type fordi den ikke merkes. Psykiateren mener jeg har moderat, men der var mamma med på timene for å fortelle om barndommen. Jeg har ikke samme trekkene nå som jeg hadde som barn. Det ble jo mistanke om autisme da jeg var barn. Men da var det vel nesten ingen som visste hva Asperger var. Jeg var altså ikke autist da. 

Jeg lurer noen ganger på om det er EUPF jeg har. Disse ligner veldig. Men mtp at problemene startet allerede i barndommen, hva kan det si? Er jeg kanskje bare født med lav selvfølelse? Jeg husker jo noen ting fra barndomen, at jeg iriterte meg veldig over at jeg følte meg stengt inne i boble. Jeg klarte aldri å si meningene mine. Jeg fikk ikke ut en lyd av kjeften mens jeg var med andre. Som om noe blokkerte i halsen. Det var som om jeg ikke hadde retten til å prate. Jeg interesserte meg heller ikke for typiske jenteting. Utseende og klær var ikke interessant. Men da jeg ble 14 kom ALT. Da ble det prat om kropp og utseende hele tiden. Gråt fordi jeg ikke store pupper, flat rumpe hadde jeg, fylte ikke buksene slik som de andre jentene.. kropp og utseende, kropp og utseende. Fant bilder av kvinner på nett som jeg prøvde å kopiere. Men nå er det vel typisk Asperger at ting blir veldig intenst.. 

Men jeg føler meg ikke som en autist. Jeg vet om noen som er innafor spekteret, og de merker jeg det veldig godt på. Monotone, skal alltid snakke med de samme folka, går i samme klær. Kan bare kjøpe en ting av samme merke... for eksempel, skal vedkommende ha melk, så MÅ det være Tine. Q-melk eller Røros er uaktuelt. Er butikken tom for Tine så venter vedkommende til dette er tilbake. Dette var et eksempel og ikke tilfelle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Ordentlig asperger har jo nesten alltid komorbid ADHD. 

Anonymkode: c4b5d...18b

Det var nytt for meg.

Anonymkode: cb55a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Netflix serien love on the spectrum viser ganske tydelig hva ekte asperger er for noe. 

Anonymkode: 321d1...217

Jeg tror flere der er over på ren autisme med nedsatt intellektuelle funksjoner.

Anonymkode: cb55a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nytt for meg.

Anonymkode: cb55a...e58

Min behandler sa også til meg at det er vanlig å ha ADD/ADHD når man har Asperger, men det må ikke alltid være slik. Men jeg tror disse forsterker hverandre. Har lest et sted at ADHD er noe man kan utvikle ila livet også. Mulig aspergersen gjør at man utvikler det da man bruker mer enn dobbelt så mye ressurser på å fungere i hverdagen. Så blir bare hjernen kronisk stressa til slutt. Men skal ikke si meg sikker. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Min behandler sa også til meg at det er vanlig å ha ADD/ADHD når man har Asperger, men det må ikke alltid være slik. Men jeg tror disse forsterker hverandre. Har lest et sted at ADHD er noe man kan utvikle ila livet også. Mulig aspergersen gjør at man utvikler det da man bruker mer enn dobbelt så mye ressurser på å fungere i hverdagen. Så blir bare hjernen kronisk stressa til slutt. Men skal ikke si meg sikker. 
 

Jeg tenker det er en fordel å ha ADHD når man har aspergers da dette kan nøytralisere endel av de verste asperger-symptomene.

Anonymkode: cb55a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er en fordel å ha ADHD når man har aspergers da dette kan nøytralisere endel av de verste asperger-symptomene.

Anonymkode: cb55a...e58

Jepp. Jeg var redd jeg ikke skulle få det. Men vi ser jo her hvor uønsket Asperger er... adhd er greit men ingen vil ha Asperger. Folk får tilleggsdiagnoser bare for å ikke bare ha Asperger virker det som. Er det en lavstatusdiagnose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Jepp. Jeg var redd jeg ikke skulle få det. Men vi ser jo her hvor uønsket Asperger er... adhd er greit men ingen vil ha Asperger. Folk får tilleggsdiagnoser bare for å ikke bare ha Asperger virker det som. Er det en lavstatusdiagnose? 

Man får ikke tilleggsdiagnoser bare for å ikke kun ha asperger på papiret. Man får det fordi man har flere diagnoser. Er ikke akkurat så høy status å ha EUPF med mer i tillegg til Asperger. Men hvem bryr seg om status. Ikke jeg i hvert fall. Men jeg bryr meg om negativ stigmatisering. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Jepp. Jeg var redd jeg ikke skulle få det. Men vi ser jo her hvor uønsket Asperger er... adhd er greit men ingen vil ha Asperger. Folk får tilleggsdiagnoser bare for å ikke bare ha Asperger virker det som. Er det en lavstatusdiagnose? 

Finnes det høystatusdiagnoser?

Anonymkode: cb55a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det høystatusdiagnoser?

Anonymkode: cb55a...e58

Adhd, moderat depresjon, psykopat, sosiopat. 
Adhd og moderat depresjon kan medisineres ganske lett i de fleste tilfeller. Trenger heller ikke å synes. 
Psykopater og sosiopater er flinke til å lage underholdning. 
 

Bipolar er liksom så vanlig og heller ikke alltid synlig. Schizofreni er vel ikke så høystatus... men den kommer i så mange grader og det virker som mange er flinke til å skjule den.

Autister føler jeg får all stigmatiseringen. Finnes ingen medisiner. En føler seg annerledes. Vanskelig å innse at man skal være slik hele livet. Kjipt å lese om andre med AS og kjenne seg igjen. Sliter på alle områder i livet.. dette kommer også i grader. Men har man det har man det, og jeg føler at alt jeg gjør må være veldig kunstig hvis jeg har tenkt å passe inn. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...