Gå til innhold

Et klart mindretall med autisme har kjæreste, og veldig få er gift

Anbefalte innlegg

Bare 32.1% hadde kjæreste, og kun 9% er gift. Dette viser en undersøkelse fra Canada. 

Det sier sitt. Ikke rart mange er ensomme og ulykkelige.

https://autismawarenesscentre.com/romance-autism-dating-possible-people-asd/

Anonymkode: 64475...985

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror tallet på gifte og de med samboer er mye høyere i Norge. Mulig pga mye overdiagnostisering. 

Anonymkode: b59ae...a53

Har De kilde på dette (ut over Børge Holden sine misledende fraser)?

Virker ikke som at Canada er fryktelig restriktive på autisme diagnoser. Nå sier ikke det nødvendigvis mye siden vi ikke vet om det er like mange virkelig syke i alle land, men dersom vi antar at omtrent like mange er "ekte" autister i alle vestlige land, vil jo antall diagnostiserte indikere om hvor strenge eller liberale de er med tanke på diagnostisering

prevalence-of-autistic-spectrum_v6_850x6

Med mindre Norge av en eller annen grunn har usedvanlig mindre reell autisme i befolkningen, virker det ikke som at vi har et overdiagnostiseringsproblem, når vi sammenligner med relativt like land som oss, som Sverige og England og Canada.

Dette til orientering.

Anonymkode: b1cdb...fbe

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har De kilde på dette (ut over Børge Holden sine misledende fraser)?

Virker ikke som at Canada er fryktelig restriktive på autisme diagnoser. Nå sier ikke det nødvendigvis mye siden vi ikke vet om det er like mange virkelig syke i alle land, men dersom vi antar at omtrent like mange er "ekte" autister i alle vestlige land, vil jo antall diagnostiserte indikere om hvor strenge eller liberale de er med tanke på diagnostisering

prevalence-of-autistic-spectrum_v6_850x6

Med mindre Norge av en eller annen grunn har usedvanlig mindre reell autisme i befolkningen, virker det ikke som at vi har et overdiagnostiseringsproblem, når vi sammenligner med relativt like land som oss, som Sverige og England og Canada.

Dette til orientering.

Jeg vet om noen som har fått autismediagnosen og man kan ikke en gang merke det på dem at noe er annerledes. Da begynner man å lure. 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare 32.1% hadde kjæreste, og kun 9% er gift. Dette viser en undersøkelse fra Canada. 

Det sier sitt. Ikke rart mange er ensomme og ulykkelige.

https://autismawarenesscentre.com/romance-autism-dating-possible-people-asd/

Studien fra Sverige av 50 gutter med asperger diagnosen (som barn, noen mistet diagnosen som eldre da) viste at 20 år etter var 7/50 (14%) gift, og 8/50 (16%) hadde en partner de ikke var gift med

Så lagt sammen for å tilsvare dine tall blir det 30% hadde kjæreste, 14% hadde kjæreste de var gift med, av disse guttene som voksne.

Er ikke mye liv nei ...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om noen som har fått autismediagnosen og man kan ikke en gang merke det på dem at noe er annerledes. Da begynner man å lure. 

Joa, men rent vitenskapelig må en være veldig forsiktig med å holde på slik, fordi du får biaser i hytt og pine og skjeve utvalg og lav samplesize og alt mulig totalt i en suppe som gjør at det er lite troverdig vitenskapelig sett å bruke personlige erfaringer som fasit for karakteristikker for en stor gruppe.

Jeg har sagt det før, og kommer nok til å gjenta det til graven, Børge Holden sier ikke det du og andre tror han sier, og han har absolutt 0 grunnlag for å påstå det du tror han påstår, hadde han fremmet en slik påstand som du tror han gjør i et vitenskapelig tidsskrift, at hans perosnlige erfaring med tvilstilfeller, skal kunne brukes som indikasjon på populasjonen aspergere som helhet (inklusive de 99%ene som ikke er tvilstilfeller), ville han blitt ledd ut av yrket og aldri turt å vise ansiktet sitt i avisen igjen.

Han vet godt selv, at det avisene fremstår han som å si, ikke er noe han ikke har vitenskapelig hold for. Det eneste han egentlig sier, er at en god del av de ytterst få tvilstilfellene, viser seg å tippe over til å ikke få diagnosen i hans øyne. Det er det. Ikke mer, ikke mindre. Det betyr IKKE at det foregår en betydelig overdiagnostisering av asperger. OG siden diagnosen er på vei ut uansett får vi nok aldri i fremtiden heller noe bevis for denne påstanden.

Det er dermed for all fremtid en ubrukelig og usaklig påstand, helt på linje med konspirasjonsteorier. Så om du fortsetter å spre slikt, er du i samme bås som anti-vaxxere, 5g konspirasjonsteorier, covid er fake news for å styre folkemassene, jorden er flat, osv osv. Ikke en gjeng jeg personlig ville foretrukket å henge i, men det er ditt liv dine valg ;)

Er ikke gjennomsnittsalderen for aspergere 36 år? Eller 54? Det er få som merker noe på meg. For meg er det en ulempe og bidrar til å gjøre det verre, da noen ignorante eller folk som ikke vet ikke skjønner problemene mine og forventer mer enn jeg kan levere. Jeg er godt innenfor kriteriene for asperger, og har også en evneprofil som tilsier asperger, den svinger altså veldig. 

Anonymkode: 32e8b...4ef

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke gjennomsnittsalderen for aspergere 36 år? Eller 54?

Hææ?

Austister dør dog før andre. Det finnes undersøkelser som plasserer antatt levealder for autistiske folk så lavt som 36 år. Andre undersøkelser har kommet frem til 54. Fortsatt svært lavt.

https://autismenyheter.no/autister-dor-tidligere-enn-ikkeautister/

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er få som merker noe på meg. For meg er det en ulempe og bidrar til å gjøre det verre, da noen ignorante eller folk som ikke vet ikke skjønner problemene mine og forventer mer enn jeg kan levere. Jeg er godt innenfor kriteriene for asperger, og har også en evneprofil som tilsier asperger, den svinger altså veldig. 

Men har du diagnosen på papiret?

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hææ?

Austister dør dog før andre. Det finnes undersøkelser som plasserer antatt levealder for autistiske folk så lavt som 36 år. Andre undersøkelser har kommet frem til 54. Fortsatt svært lavt.

https://autismenyheter.no/autister-dor-tidligere-enn-ikkeautister/

Men har du diagnosen på papiret?

Jeg har den på papiret ja. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...