Gå til innhold

Autister har opptil 9 ganger så høy risiko for selvmord?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes ikke det virker så rart da mange med Asperger sliter med ensomhet, utenforskap og er generelt sett mer sårbar for psykiske lidelser. 

Men om akkurat den statistikken der stemmer kan ikke jeg si noe om. 

Høres troverdig og logisk ut det

Her er en studie av 27'122 folk med diagnose ASD , sammenlignet med en tilsvarende gruppe av tilsvarende "normale" folk med størrelse 2'672'185

En så at det var mye større risiko for å dø av egentlig alt mulig, inklusiv selvmord. Høytfungerende aspergere virker ha rundt 9.4x større risiko for å dø av selvmord i forhold til normalbefolkingen.

uCAgCZA.png

https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/4C9260DB64DFC29AF945D32D1C15E8F2/S0007125000279385a.pdf/premature_mortality_in_autism_spectrum_disorder.pdf

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er mange autister i transmiljøet, en del av dem tar selvmord. 

Hvis det er sant så kan man jo tenke om de heller skulle hatt hjelp med autismen sin istedet for å få hjelp til ønskene om å være motsatt kjønn. Det er nok best å behandle grunnlidelsen først. Kanskje ville mange bli kvitt vrangforestillingen om å være født i feil kropp da. 

2 minutter siden, Folablakken skrev:

Hvis det er sant så kan man jo tenke om de heller skulle hatt hjelp med autismen sin istedet for å få hjelp til ønskene om å være motsatt kjønn. Det er nok best å behandle grunnlidelsen først. Kanskje ville mange bli kvitt vrangforestillingen om å være født i feil kropp da. 

Ja den som visste hvordan man ble frisk av autisme?

Det er jo ikke en vrangforestilling, bare spør dps og riksen :) 

Annonse

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja den som visste hvordan man ble frisk av autisme?

Det er jo ikke en vrangforestilling, bare spør dps og riksen :) 

Nei, det er vel ikke mulig å bli frisk fra autisme. Men tankeforstyrrelser relatert til autisme går det an å behandle. Jeg har fått god hjelp med å korrigere tankene mine ihvertfall. :)

2 minutter siden, Folablakken skrev:

Nei, det er vel ikke mulig å bli frisk fra autisme. Men tankeforstyrrelser relatert til autisme går det an å behandle. Jeg har fått god hjelp med å korrigere tankene mine ihvertfall. :)

Ok, det er jo bra du har fått god hjelp :)

Men å være transperson er ikke en vrangforestilling i 2020, men å være det er ikke lett. Det er fortsatt mange dømmende folk når det gjelder både transpersoner og homofile. Det er en tøff vei å gå. 

UtakknemligDiva

Ja denne ttåden viser jo bare at jeg mest sannynslig kommer til å gjennomføre det.. 

jeg vet bare ikke når. Det kan skje i vinter, det kan skje om noen år.

Jeg klarer rett og slettnikke å akseptere at det er dette som stod i veien for drømmen min. Er veldig sårt å se de andre jeg møtte på veien lever videre livet jeg måtte gi slipp på, men så har de ikke denne jævla diagnosen da. Må være deilig at det bare glir. De kan liksom bare fortsette, fordi de skjønner seg på det sosiale. De fortsetter å være interessante personer fordi de har noe de brenner for. Jeg måtte tilbake til den kjedelige tilværelsen. 

11 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Ja denne ttåden viser jo bare at jeg mest sannynslig kommer til å gjennomføre det.. 

jeg vet bare ikke når. Det kan skje i vinter, det kan skje om noen år.

Jeg klarer rett og slettnikke å akseptere at det er dette som stod i veien for drømmen min. Er veldig sårt å se de andre jeg møtte på veien lever videre livet jeg måtte gi slipp på, men så har de ikke denne jævla diagnosen da. Må være deilig at det bare glir. De kan liksom bare fortsette, fordi de skjønner seg på det sosiale. De fortsetter å være interessante personer fordi de har noe de brenner for. Jeg måtte tilbake til den kjedelige tilværelsen. 

Jeg vil presisere,  at det med opptil 9 ganger større sannsynlighet, ikke betyr at mange av dem tar selvmord. Når du har et veldig lite tall, så er 9 ganger det veldig lille tallet fortsatt et veldig lite tall

0.36% av autistene med høy fungering hadde tatt selvmord i den perioden de fulgte opp, som jo er mer enn vanlig, men fortsatt bare 1 av 280. For de lavtfungerende var det 0.11% som bare er 1 av 909

Så statistisk sett, vil du ikke ta selvmord selv om du har asperger altså. Men alle er forskjellige, så en bør være forsiktig med å bruke statistikk på gruppenivå, og tro det er fasit for enkeltindividers fremtid.

1 time siden, Like Utfall skrev:

Jeg vil presisere,  at det med opptil 9 ganger større sannsynlighet, ikke betyr at mange av dem tar selvmord. Når du har et veldig lite tall, så er 9 ganger det veldig lille tallet fortsatt et veldig lite tall

0.36% av autistene med høy fungering hadde tatt selvmord i den perioden de fulgte opp, som jo er mer enn vanlig, men fortsatt bare 1 av 280. For de lavtfungerende var det 0.11% som bare er 1 av 909

Så statistisk sett, vil du ikke ta selvmord selv om du har asperger altså. Men alle er forskjellige, så en bør være forsiktig med å bruke statistikk på gruppenivå, og tro det er fasit for enkeltindividers fremtid.

Hvis det ikke er mange, hvordan forklarer man den lave gjennomsnittsalderen da? Og da er det jo ikke så mye større sannsynlighet for å dø av alt mulig egentlig heller? 

Anonymkode: 48612...870

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er mange, hvordan forklarer man den lave gjennomsnittsalderen da? Og da er det jo ikke så mye større sannsynlighet for å dø av alt mulig egentlig heller? 

Står noe her: https://autismenyheter.no/autister-dor-tidligere-enn-ikkeautister/

Noe av årsaken ligger i det at ulykkesstatistikken for folk på autismespekteret er ganske voldsom. Dødsfall i forbindelse med ulykker forekommer tre ganger så ofte blant autister som i den øvrige befolkningen. Særlig drukning og kvelning er overrepresentert. Også epilepsi er en vanlig medvirkende årsak til tidlig død blant autister.

Anonymkode: 5f77c...ea1

Ja den frasen er nok noe som er lett å mistolke, kan hende jeg mistolker selv, men,

Individuals in the control group died at a mean age of 70.20 years (s.d. = 24.16, median = 80), whereas the corresponding figure for the entire ASD group was 53.87 years (s.d. = 24.78, median = 55), for low-functioning ASD 39.50 years (s.d. = 21.55, median = 40) and high-functioning ASD 58.39 years (s.d. = 24.01, median = 63) respectively

Det de sier her, er IKKE at forventet levealder for folk med ASD er 54 år. De sier av gruppen de undersøkte med ASD, som døde, døde i snitt ved alder 54.

Ok, og hvorfor er det forskjellig? Jo fordi populasjonen med ASD i studien var ikke ment som noe representativt utvalg, de tok alle de fant, som var overvekt av yngre folk av diverse årsaker. For å illustrere tenk deg at jeg følger opp 1 million 20 åringer, ett år etter vil gjennomsnittlig alder ved død være ca 20/21 år i gruppen. For antatt friske 20 åringer !  Men det er ikke det samme som forventet levealder, nesten ingen av dem døde. jo. Samme i denne studien.

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjevt utvalg, mase yngre folk. Nesten ingen av dem døde, totalt 2.6% døde av alle årsaker. Av selvmord døde bare 0.36% av de høytfungerende med ASD over perioden, tross at det fremstår som en lang tidsperiode (fant ikke eksakt tall i farta). Hadde det vært flere eldre i studien, ville de dødd ved en høyere alder i snitt.

In Swedish clinical practice, diagnostic assessment of ASD was rare before 1990 (less than 2% of the final study cohort) and a majority of the study cohort (88.2%) was diagnosed after 2001

Er du ung, er det ikke stor sannsynlighet for å dø av noe som helst, asperger eller ei.

Har ikke lest studien, så tar forbehold om at jeg tar feil ;) 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...