Gå til innhold

Hvorfor spør de om dette kupton

Anbefalte innlegg

Et siste spørsmål fra meg her inne.. Hvorfor spør alltid legen om man har normal urin og avføring når man er på innkomstsamtalen før en innleggelse? 

Har avføring og urin så mye med psykisk helse å gjøre? Jeg har aldri hatt noen problemer med det. 

Anonymkode: b52cb...628

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457218-hvorfor-sp%C3%B8r-de-om-dette-kupton/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et siste spørsmål fra meg her inne.. Hvorfor spør alltid legen om man har normal urin og avføring når man er på innkomstsamtalen før en innleggelse? 

Har avføring og urin så mye med psykisk helse å gjøre? Jeg har aldri hatt noen problemer med det. 

Det har mye å si og er helt normalt å spørre om. Alle kroppslige funksjoner påvirkes også av psykisk helse.

Anonymkode: 4fcce...3d9

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved alvorlig depresjon kan man blant annet få forstoppelse, hele kroppen blir treg. 

Anonymkode: d4d8b...5ff

Aldri i livet om jeg hadde svart ja på det spørsmål. Uansett om jeg hadde forstoppelse eller ikke. Ønsker da ikke ha noe samtale om min bæsj med 2 ukjente mennesker. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri i livet om jeg hadde svart ja på det spørsmål. Uansett om jeg hadde forstoppelse eller ikke. Ønsker da ikke ha noe samtale om min bæsj med 2 ukjente mennesker. 

Hvorfor ikke? Det er jo helt naturlig. 

Anonymkode: d4d8b...5ff

Annonse

Da skulle du ha visst hvordan det er å ha Ulcerøs kolitt. Jeg fikk diagnosen da jeg var 18 år, og både i forkant og spesielt i etterkant var det mye snakk om avføringen min 😅 Hvor mange ganger er du på do om dagen? Er det saft, suppe eller grøt du har nå? Blør du mye? Har du vondt? Og for ikke å snakke om alle de koloskopiene jeg har vært igjennom. Kan skrive en bok om alt jeg har gått igjennom av spørsmål, undersøkelser og medisiner. Til slutt måtte hele tykktarmen fjernes 😊

Anonymkode: 2ea5e...f3c

1 time siden, kupton skrev:

Psykiatriske institusjoner, sykehus/DPS, er pålagt ved inntak å utføre "somatisk status" ved lege. I somatisk status inngår å spørre om "naturlige funksjoner".

Jeg har vært innlagt flere ganger på DPS, men jeg har aldri blitt spurt om det.

Anonymkode: 4bc4d...880

4 timer siden, kupton skrev:

Det er du langt fra alene om. 

Men jeg regner med at noe må svares på spørsmålet likevel selv om pasienten ikke får spørsmålet? Gis det uten forbehold positivt svar på spørsmålet eller står det at det ikke ble besvart e.l.?

Det er nok mange som slurver med dette. Noen gjør ikke somatisk status. Noen gjør en meget kort status (hjerte/lunger/BT/puls). Noen skriver iu (ikke undersøkt), og noen bløffer og skriver ua (uten anmerkning) uten at de har undersøkt det/spurt om det.

40 minutter siden, kupton skrev:

Det er nok mange som slurver med dette. Noen gjør ikke somatisk status. Noen gjør en meget kort status (hjerte/lunger/BT/puls). Noen skriver iu (ikke undersøkt), og noen bløffer og skriver ua (uten anmerkning) uten at de har undersøkt det/spurt om det.

Det synes jeg er uansvarlig og det kan gå utover pasienten. Tenk om pasienten blir satt på en medisin som han/hun ikke skal ha pga div. somatisk sykdom. Det kan ha fatale konsekvenser for vedkommende og behandler vil komme seg unna med ua eller iu. Kan det i ytterste konsekvens forekomme en slik problemstilling?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg er uansvarlig og det kan gå utover pasienten. Tenk om pasienten blir satt på en medisin som han/hun ikke skal ha pga div. somatisk sykdom. Det kan ha fatale konsekvenser for vedkommende og behandler vil komme seg unna med ua eller iu. Kan det i ytterste konsekvens forekomme en slik problemstilling?

Jeg vet i hvert fall at en del medisiner kan føre til forstoppelse. Jeg går på inntil tre medisiner som gir denne bivirkningen og har kronisk obstipasjon, så om jeg hadde fått "u.a" notert ned under en innkomstsamtale, hadde det i hvert fall vært svært galt. Hos meg kan jeg kjenne avføringen i tarmene som harde klumper i venstre side av abdomen... Har fått utskrevet Movicol, men er dårlig til å bruke den... Kun når det blir for ille :) 

Annonse

4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg vet i hvert fall at en del medisiner kan føre til forstoppelse. Jeg går på inntil tre medisiner som gir denne bivirkningen og har kronisk obstipasjon, så om jeg hadde fått "u.a" notert ned under en innkomstsamtale, hadde det i hvert fall vært svært galt. Hos meg kan jeg kjenne avføringen i tarmene som harde klumper i venstre side av abdomen... Har fått utskrevet Movicol, men er dårlig til å bruke den... Kun når det blir for ille :) 

Forstoppelse er så absolutt ikke godt. Har du spurt om å få bytte til annen medisin som ikke har det som bivirkning?

Hva med doseendring? Jeg vil tro at jo høyere dose jo større bivirkninger og at mindre dose vil gi deg mindre forstoppelse.

Kom på at den ene medisinen er kuttet ut, så jeg går nå bare på to som gir forstoppelse. Disse begynte jeg på samtidig, så vi vet ikke hvilken som gir forstoppelse. Om det er epilepsimedisinen, vil nok nevrologen nødig endre på dosen nedover fordi jeg fungerer så bra på den dosen jeg bruker i dag. Den andre er mot blærespasmer og jeg er usikker på om den fungerer eller ikke, men urologen påstår at den vanligvis er svært effektiv. Der går jeg på minste dose, så ingenting å gå på nedover der dessverre.

Men jeg har for så vidt lite fysisk ubehag i det daglige, så jeg tror egentlig jeg er heldig. Problemene oppstår først når det nærmer seg 10-12 dager siden sist jeg var på do...

Endret av Eva Sofie
6 timer siden, Eva Sofie skrev:

Kom på at den ene medisinen er kuttet ut, så jeg går nå bare på to som gir forstoppelse. Disse begynte jeg på samtidig, så vi vet ikke hvilken som gir forstoppelse. Om det er epilepsimedisinen, vil nok nevrologen nødig endre på dosen nedover fordi jeg fungerer så bra på den dosen jeg bruker i dag. Den andre er mot blærespasmer og jeg er usikker på om den fungerer eller ikke, men urologen påstår at den vanligvis er svært effektiv. Der går jeg på minste dose, så ingenting å gå på nedover der dessverre.

Men jeg har for så vidt lite fysisk ubehag i det daglige, så jeg tror egentlig jeg er heldig. Problemene oppstår først når det nærmer seg 10-12 dager siden sist jeg var på do...

Det blir en avveiing på hva slm er viktigst å behandle, men forstoppelse kan tildels også forebygges ved nok tilførsel av væske, aktivitet og fiberrik kost. Følger du disse rådene?

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir en avveiing på hva slm er viktigst å behandle, men forstoppelse kan tildels også forebygges ved nok tilførsel av væske, aktivitet og fiberrik kost. Følger du disse rådene?

Nja, jeg har nok forbedringspotensialer - det har vel de fleste av oss - men væske får jeg i meg tilstrekkelig av på daglig basis uten å inkludere vanndrivende drikke som f.eks. kaffe. Jeg er noe i fysisk aktivitet av det jeg klarer, men begrenses dessverre da jeg er delvis rullestolbruker.

Fant nå en litt interessant artikkel om forstoppelse på NHI som går litt utradisjonelt imot fiber: "Fiberrik kost og magetrøbbel". Interessant å lese, men tror ikke dette er en erfaring jeg selv deler. Jeg brukte en periode fast næringsdrikker som hadde et høyt innhold av fiber daog da ble jeg faktisk helt fin fra forstoppelsen min i de ukene jeg gikk på disse. Så vi mennesker er vel forskjellige skrudd sammen i tarmen også :) 

På 3.10.2020 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Du syns at samtaler om dine innerste tanker og følelser med de samme ukjente menneskene er mindre personlig og invaderende enn et par kontrollspørsmål om din tarmfunksjon? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...