Gå til innhold

Døgnrytme. Klageinnlegg

Anbefalte innlegg

Dette er høstferieuken og jeg har ikke skole. Dermed sklir det fullstendig ut når det gjelder døgnrytme. Nå er klokken kvart over tre på natten og ikke snakk om at jeg får sove. Ikke så rart for jeg sov til klokken fire i ettermiddag. Selv om jeg sover om natten sover jeg oftest om dagen også for å slippe unna ubehagelige følelser eller rett og slett for å få tiden til å gå. Jeg har hatt dårlig døgnrytme i årevis. Etter at jeg begynte på skole med undervisning to dager i uken kommer jeg meg i hvert fall tidlig opp de dagene jeg skal på skolen. Bortsett fra det er det bare kaos. Psyken har selvfølgelig ikke godt av dette. Jeg blir i veldig dårlig humør, blir supernærtagen og helt på tuppa. Jeg føler at jeg sover bort livet hvilket jeg også gjør. 

Er det bare steinhard selvdisiplin, hvor målet er å gå til sengs klokken ti om kvelden og stå opp klokken 6 om morgenen som skal til eller finnes det en mykere og lettere metode for å ordne opp i dette? Jeg tror livet mitt ville blitt mye bedre hvis jeg fikk en regelmessig og sunn døgnrytme. Hvordan jeg skal klare å hamle opp med de ubehagelige følelsene vet jeg ikke. Noen tips? 

Nå skal jeg bruke tiden til å skrive ned en liste over hva jeg kan fylle denne dagen med sånn at jeg kan gjøre noe når trettheten kommer sigende. Jeg får stålsette meg. Dette kommer til å bli ubehagelig. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457220-d%C3%B8gnrytme-klageinnlegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er våken jeg også, til tross for medisiner som skal gjøre meg trøtt. Jeg synes rett og slett at de ikke funker som de skal noen ganger. Tar 400 mg Kvetiapin og andre medisiner mot bp. Tok dem klokka 23 og har enda ikke blitt trøtt, så i natt får jeg bare ligge våken. Men god døgnrytme er veldig viktig for oss med bipolar, ja. Jeg gjør mitt ved å bla.a ta medisinene mine, men når de ikke funker, så funker dem ikke da. Ikke noe å få gjort med det, si!

Anonymkode: 43b72...117

Nå er klokken kvart på syv og jeg har ikke hatt blund på øyet i hele natt. Nå har jeg kledd på meg og stelt meg og planlegger å være oppe til klokken halv ti i kveld. I morgen må jeg opp klokken seks for da skal jeg på skolen. Når jeg føler meg fristet til å legge meg skal jeg gå ut en tur. Det er i hvert fall planen. Jeg har vært inne på yt og sett på videoer om følelser. Det er veldig mange videoer å se og de skal jeg ta en titt på hvis det blir nødvendig.

Det er sant at en god døgnrytme er spesielt viktig for oss som er bipolare. For mye eller for lite søvn kan trigge nye episoder. 

Så dumt at medisinene dine ikke virker som de skal! Jeg har innsovningstabletter, men nå har jeg tatt dem regelmessig i 14 dager så nå får det holde for en stund. Det har ikke forhindret meg i å sove lenge eller sove om dagen, så problemet er slett ikke løst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...