Gå til innhold

Er det alltid best å lytte til fornuften?

Anbefalte innlegg

Jeg har idag avsluttet noe som betydde mye for meg (og mitt samliv). Jeg føler jeg tar et modent valg og ansvar for noe jeg vet at jeg ikke vil takle, selv om det egentlig ikke er noe jeg har lyst til å gjøre - men jeg følger fornuften. Fornuften forteller meg at det er det eneste riktige å gjøre.

Fortsetter under...

4 minutter siden, dolmio skrev:

Jeg har idag avsluttet noe som betydde mye for meg (og mitt samliv). Jeg føler jeg tar et modent valg og ansvar for noe jeg vet at jeg ikke vil takle, selv om det egentlig ikke er noe jeg har lyst til å gjøre - men jeg følger fornuften. Fornuften forteller meg at det er det eneste riktige å gjøre.

Det er vanskelig å gi gode svar når du ikke skriver litt om hva det dreier seg om. Handler det om å la vær å bruke 100.000 på lotteri eller handler det om å føle at man ikke klarer å delta på treningssenter fordi man ikke er like flink som andre  (setter det på spissen) så vil svarene naturlig nok bli helt ulike.

Anonymkode: 2dc04...a06

40 minutter siden, dolmio skrev:

Hvis dette nå betyr at du kan få lov til å legge deg når du selv ønsker det og ikke bli bedt om å legge deg allerede kl. 20.00 (slik du har uttrykt tidligere her på forumet) tenker jeg at det var et godt valg som vil føre deg videre i livet. Jeg vil si gratulerer, men skjønner at det er tøft og at du har blandede følelser. Det er alltid vanskelig å velge fornuftig når det er mange følelser inni bildet. Mange ganger da kan det hjelpe å forsøke og se på seg selv og sin egen situasjon med en annens øyne og tenke: Hva ville jeg ha rådet en annen til å gjøre om det f.eks. var min venninne som var i denne situasjonen? Vi er ofte flinkere til å gi andre gode råd i deres situasjoner enn å hjelpe oss selv når det stormer som verst - nettopp pga. følelsesstormen vi står i. Vi blindes på et vis av følelsene og evner ikke helt å tenke klart og til det beste for oss selv. Nettopp derfor hjelper det å se med en annens øyne og tenke at man skal hjelpe en annen person. Vi er mange her på forumet som klarer å gi gode råd til andre, men oss selv klarer vi ikke å hjelpe særlig godt.

5 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Hvis dette nå betyr at du kan få lov til å legge deg når du selv ønsker det og ikke bli bedt om å legge deg allerede kl. 20.00 (slik du har uttrykt tidligere her på forumet) tenker jeg at det var et godt valg som vil føre deg videre i livet. Jeg vil si gratulerer, men skjønner at det er tøft og at du har blandede følelser. Det er alltid vanskelig å velge fornuftig når det er mange følelser inni bildet. Mange ganger da kan det hjelpe å forsøke og se på seg selv og sin egen situasjon med en annens øyne og tenke: Hva ville jeg ha rådet en annen til å gjøre om det f.eks. var min venninne som var i denne situasjonen? Vi er ofte flinkere til å gi andre gode råd i deres situasjoner enn å hjelpe oss selv når det stormer som verst - nettopp pga. følelsesstormen vi står i. Vi blindes på et vis av følelsene og evner ikke helt å tenke klart og til det beste for oss selv. Nettopp derfor hjelper det å se med en annens øyne og tenke at man skal hjelpe en annen person. Vi er mange her på forumet som klarer å gi gode råd til andre, men oss selv klarer vi ikke å hjelpe særlig godt.

Det er ikke denne avgjørelsen jeg har tatt. Men jeg er i ferd med å ta en slik avgjørelse også pga bl a noe som skjedde nettopp. 

Endret av dolmio
30 minutter siden, dolmio skrev:

Det er ikke denne avgjørelsen jeg har tatt. Men jeg er i ferd med å ta en slik avgjørelse også pga bl a noe som skjedde nettopp. 

Ja, uansett er tipset mitt når følelsene tar over, å se på seg selv og sin egen situasjon som om man skal gi råd til en venn eller venninne. Ønsker deg lykke til med viktige avgjørelser i livet og håper du finner ut av hva som blir riktig for deg uansett utfall.

Annonse

2 timer siden, dolmio skrev:

For meg høres det ikke ut som om dette er et valgt basert på fornuft alene. Virker som om du mener at følelsene dine forteller deg hva som er fakta, og da er du inne i et landskap som består av mye mer enn fornuft. 

28 minutter siden, frosken skrev:

For meg høres det ikke ut som om dette er et valgt basert på fornuft alene. Virker som om du mener at følelsene dine forteller deg hva som er fakta, og da er du inne i et landskap som består av mye mer enn fornuft. 

.

Endret av dolmio
Orker ikke mer
1 time siden, dolmio skrev:

da handler jo ikke dette om fornuft!

Anonymkode: 2dc04...a06

46 minutter siden, dolmio skrev:

Det er ikke mer håp igjen. Jeg er knust og har brutt sammen. 

Sånn føler du det akkurat nå, og kanskje vil det vare noen timer. Men som jeg sa i en annen tråd til deg, så går det jo over igjen! All erfaring viser jo det! 

Dette klarer du denne gangen også. Stå på og gi ikke opp! :)

Anonymkode: 876b5...736

Annonse

"Du ska få en dag i måra som rein og ubrukt står
Med blanke ark og farjestifter tel
Og da kæin du rette oppatt æille feil i frå i går
Og da får du det så godt i mårå kvell
Og hvis du itte greie det æilt er like trist
Så ska du høre suset over furua som sist
Du skal få en dag i mårå som rein og ubrukt står
Med blanke ark og farjestifter tel"

(sangtekst: "Du skal få en dag i mårå" av Alf Prøysen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...