Gå til innhold

Antidepressiva,Kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, kupton skrev:

En depresjon kan involvere ulike signalsystem i hjernen. Ulike medisiner hjelper på forstyrrelsene i ulike system, og du må tydeligvis ha medisiner for to ulike system for å bli bra. Det er absolutt ikke uvanlig.

Takk for svaret Kupton. Dette har jeg lurt på lenge. Kan du også fordype litt hva disse systemene er? Er det ubalanse i ulike områder i hjernen og at det er eksakt det området som trenger å behandles? Altså at den og den medisinen er utviklet for å behandle ubalansen for nettopp det og det spesifikke området som inngår i et system i hjernen?

Anonymkode: 6bcf3...2e8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457233-antidepressivakupton/#findComment-4003221
Del på andre sider

Grovt sett snakker en vanligvis om tre signalsubstanser, serotonin, noradrenalin og dopamin. Ulike AD har ulik effekt på disse systemene. SSRI virker på serotonin. SNRI (Efexor og Cymbalta) virker på serotonin og noradrenalin. Efexor virker på NA først i doser over 150 mg. Wellbutrin virker på NA og dopamin.

Depresjonssykdommen har mange delsymptomer som tristhet, iniativløshet, gledesløshet, pessimisme, energiløshet, selvbebreidelser osv osv. De ulike signalsubstanser har ulik betydning for disse symptomer, og ut fra pasientens symptomer kan en i noen grad velge det/de medikamenter som sannsynligvis vil virke best på den konkrete pasienten i den konkrete situasjonen.

Du vil finne mye lesbart ved å google "depresjon serotonin noradrenalin dopamin"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457233-antidepressivakupton/#findComment-4003247
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Grovt sett snakker en vanligvis om tre signalsubstanser, serotonin, noradrenalin og dopamin. Ulike AD har ulik effekt på disse systemene. SSRI virker på serotonin. SNRI (Efexor og Cymbalta) virker på serotonin og noradrenalin. Efexor virker på NA først i doser over 150 mg. Wellbutrin virker på NA og dopamin.

Depresjonssykdommen har mange delsymptomer som tristhet, iniativløshet, gledesløshet, pessimisme, energiløshet, selvbebreidelser osv osv. De ulike signalsubstanser har ulik betydning for disse symptomer, og ut fra pasientens symptomer kan en i noen grad velge det/de medikamenter som sannsynligvis vil virke best på den konkrete pasienten i den konkrete situasjonen.

Du vil finne mye lesbart ved å google "depresjon serotonin noradrenalin dopamin"

Det var interessant. Jeg ble nysgjerrig på hvordan de ulike typene behandles og når jeg googlet det så fant jeg masser av spennende lesestoff om det. Det er fantastisk at det er mulig å behandle depresjon på ulike måter, men for meg synes det nokså klart at det vites for lite siden det vises til antakelser,statistikker og resultater. Det forundrer meg også at vi reagerer så ulikt på samme type medisinbruk selv ved like symptomer. Hva kan grunnen være til det?

Anonymkode: 6bcf3...2e8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457233-antidepressivakupton/#findComment-4003264
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...