Gå til innhold

bipolar eller eupf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen ustabil personlighetsforstyrrelse for tre år siden og var  veldig ustabil og hadde hyppige og intense humørsvingninger, store svingninger i selvtillit og sinneproblemer. For rundt to år siden ble disse symptomene veldig mye mildere av seg selv. Jeg er ikke en irritabel person utenom hypomanier, og selvtilliten min er stabil utenom i depresjoner eller hypomanier. Relasjonene mine er også stabile med mindre jeg er hypoman eller deprimert. Diagnosen ble fjernet for et år siden fordi jeg ikke oppfylte kriteriene lenger. Jeg lurer nå på om jeg egentlig hadde ustabil personlighetsforstyrrelse eller ikke. Jeg var ustabil fra jeg var 18 til jeg var 20 år, men fikk min første depresjon og hypomani da jeg var 17 år gammel. Jeg ble diagnostisert med bipolar lidelse da jeg var 20 år, og fikk følgelig ikke behandling før. Kan det ha vært bipolar lidelse eller har jeg hatt eupf? 

Anonymkode: 90e0f...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan det godt ha vært. Eupf dukker ikke plutselig opp og forsvinner etter tre år. 

Skrevet

Har man hypomanier når man har eupf? Har lest at flere med eupf snakker om at de har hypomanier, men trodde det var en del av bp og ikke eupf? 

- Nå sikter jeg ikke til ts, som nevner bp uansett. Bare kom på dette.

Anonymkode: c4bbd...00f

Skrevet

Ikke glem at bipolar lidelse og eupf ofte forekommer samtidig (komorbide lidelser).

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Ikke glem at bipolar lidelse og eupf ofte forekommer samtidig (komorbide lidelser).

Det gjelder vel helst bp2, antar jeg. Har hørt at de noen ganger kan forveksles, og at det i de tilfellene det er usikkerhet om hva som er hva, så settes begge diagnosene. 

Anonymkode: 6b7bf...db2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder vel helst bp2, antar jeg. Har hørt at de noen ganger kan forveksles, og at det i de tilfellene det er usikkerhet om hva som er hva, så settes begge diagnosene. 

Jeg tror ikke de setter to diagnoser bare "i tilfelle". 

Jeg har dype depresjoner og hypomani så jeg har diagnosen bipolar. Jeg har ikke svingninger i humøret på daglig basis, er ikke sint eller irritabel annet enn i perioder der jeg også er hypomani. Men jeg har hatt en del problemer med relasjoner, og de har vært inne på tanken på eufp av den grunn. Men fikk beskjed om at det er ikke vanlig med dype depresjon da man har eufp, da er humøret skiftende oftere og det er mer melankoli enn depresjon (siste er min tolkning av hva psykologen sa). 

Anonymkode: 48d60...24f

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man hypomanier når man har eupf? Har lest at flere med eupf snakker om at de har hypomanier, men trodde det var en del av bp og ikke eupf? 

- Nå sikter jeg ikke til ts, som nevner bp uansett. Bare kom på dette.

Anonymkode: c4bbd...00f

Jeg har ikke slike hyppige typiske svigninger forbundet med min EUPF. Men har hypomanier ca en gang i året som varer i 10-14 dager. Men på grunn av de andre ustabile symptomene mine så mener behandler at mine høye episoder er en del av min EUPF. At jeg har et litt atypisk symptombilde. Også har jeg tilbakevendende depressiv lidelse i tillegg. Jeg vet ikke om jeg er enig. Tror jeg kan ha begge deler. Men nå får jeg Lamictal uansett da så det bryr meg ikke så mye at diagnosen ikke står på papiret. Sett bort fra at det kanskje hadde vært litt mindre stigma da. Men jeg føler nå jeg blir møtt med respekt uansett. Helsepersonell som ikke kjenner derimot merker jeg setter meg i den stereotypiske båsen. Men jeg har lært av min behandler at det er veldig mange ulike måter eller kombinasjoner å ha EUPF på. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er lettere å forveksle bp2, eller cyclotymi eller rapid cycling med eupf, enn bp 1. Nen man kan vel like godt ha både bp1 og eupf som bp 2 og eupf, eller..(jeg er ikke sikker)?

Skrevet
12 timer siden, kupton skrev:

Går det an å ha både bipolar lidelse, eupf og ADHD samtidig? 

Anonymkode: f104b...02c

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å ha både bipolar lidelse, eupf og ADHD samtidig? 

Det går an.

Skrevet

Til diffdiagnostikken: Det bør ikke være så vanskelig å skille BP og eupf. BP forekommer episodisk med i hovedsak klare avvik den ene eller andre veien stabilt over noe tid. Det er lange, friske perioder mellom episodene. Eupf har ingen lange friske perioder. Symptomene er til stede stort sett hele tiden. Stemningen svinger fra høy til lav og vv som en berg- og dalbane  - ofte flere ganger på et døgn.

Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Til diffdiagnostikken: Det bør ikke være så vanskelig å skille BP og eupf. BP forekommer episodisk med i hovedsak klare avvik den ene eller andre veien stabilt over noe tid. Det er lange, friske perioder mellom episodene. Eupf har ingen lange friske perioder. Symptomene er til stede stort sett hele tiden. Stemningen svinger fra høy til lav og vv som en berg- og dalbane  - ofte flere ganger på et døgn.

Det var forståelig, men hva med ADHD? Der forekommer også store humørsvingninger og varierende grad av uro. Hvordan skiller man mellom bipolar rapid cykling og eupf? 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var forståelig, men hva med ADHD? Der forekommer også store humørsvingninger og varierende grad av uro. Hvordan skiller man mellom bipolar rapid cykling og eupf? 

Vanskelig om en ser akkurat på den korte tiden den bipolare er i en syk episode, men enkelt om en ser det over tid. ADHD debuterer langt tidligere. Oppmerksomhetssvikten er til stede hele tiden. Den bipolare er slik i episoder, men har lange perioder som frisk. ADHD tar ikke lange pauser.

Skrevet

Vanskelig om en ser akkurat på den korte tiden den bipolare er i en syk episode, men enkelt om en ser det over tid. ADHD debuterer langt tidligere. Oppmerksomhetssvikten er til stede hele tiden. Den bipolare er slik i episoder, men har lange perioder som frisk. ADHD tar ikke lange pauser.

Ved ADHD er problemet en manglende evne til å styre oppmerksomheten, ikke mangel på oppmerksomhet. 

Voldsomme emosjonelle reaksjoner er for øvrig en like stor del av forstyrrelsen som de kognitive vanskene. En rekke studier har vist at emosjonell dysregulering fører til flere og mer alvorlige problemer enn vanskene med oppmerksomhet og konsentrasjon gjør. 

Anonymkode: f6e4c...2bb

Skrevet

Det er en oppmerksomhetssvikt om en ikke kan styre oppmerksomheten. 

Skrevet
13 timer siden, kupton skrev:

Det er der jeg ikke forstår meg selv om min EUPF. Da jeg ikke svinger opp og ned på den måten. Er stort sett konstant deprimert i en eller annen grad også har jeg episoder hvor følelsene tar overhånd og jeg kan bli svært destruktiv. Har ikke et svingende selvbilde heller pluss andre ting med diagnosen jeg ikke har. Samtidig har jeg jo symptomer som tyder helt på EUPF, jeg bare kjenner meg ikke igjen i den typiske framstillingen av diagnosen. Men det går vel på at det er jo forskjeller på folk selv om de har samme diagnose. 

Skrevet

@Glitter: Du får gå gjennom de ni kriteriene. Du må minst oppfylle fem for å ha diagnosen.

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

@Glitter: Du får gå gjennom de ni kriteriene. Du må minst oppfylle fem for å ha diagnosen.

Ja jeg oppfyller jo flere av kriteriene. Men ikke de jeg nevnte. 

Skrevet
Akkurat nå, Glitter skrev:

Ja jeg oppfyller jo flere av kriteriene.

> 5?

Skrevet (endret)

> 5?

Ja har nok av de kriteriene til å oppfylle diagnosen. Men som sagt kjenner meg ikke igjen i en del av hvordan den diagnosen blir framstilt. Jeg er for eksempel aldri i konflikt med noen. Går ikke fra å synes noen er flotte til forferdelig fra ene dagen til den andre. Har aldri truet med selvmord eller selvskading for å unngå å bli forlatt. Veksler ikke mellom høyt og lavt følelsesmessig i løpet av en dag eller noen dager, har ikke et eksplosivt sinne osv osv. Men ja jeg har over 5 av hovedkriteriene. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...