Gå til innhold

Kupton: tips til å styrke hjernen etter ECT?

Anbefalte innlegg

Nå er det åtte måneder siden jeg fikk min siste ECT-behandling. Behandlingen førte til en del hukommelsestap, som forventet i perioden jeg mottok ECT, men jeg har også glemt en god del ting fra de to siste årene, og også litt enda lenger tilbake i tid. Jeg har glemt bryllupet mitt, flere ferier, og en del mindre spesielle ting. Jeg synes ikke jeg har blitt helt meg selv igjen etter ECTen. Jeg har blitt litt tommere, mistet meg selv litt, og jeg kjenner selv at jeg fortsatt har dårligere hukommelse og konsentrasjon, og andre merker det også. Før var jeg mer skarp og fokusert, og jeg har plei å ha veldig god hukommelse - nå har jeg fått høre ganske mange ganger at jeg er glemsk, ufokusert, fjern og har et dårligere ordforråd. Særlig muntlig. Glemmer ofte en del ord under en samtale, men når jeg skriver og har bedre tid kan jeg lettere komme på de rette ordene. Jeg er litt lei meg for dette, men tenker også på at det har vært fremgang. og jeg kan sikkert gjøre noe mer for å øke mine kognitive evner. Derfor prøver jeg å lese mer i bøker, å se på dokumentarer, skriver dagbok og lister, og å holder meg fysisk aktiv. Er det noe du tenker at jeg bør gjøre for å forbedre meg? Jeg har, enkelt sagt, blitt litt dummere etter ECTen, og jeg vil ta igjen det tapte. Ønsker å trene hukommelsen, også hverdagshukommelsen. Vil føle meg mer tilstede, finne igjen meg selv, ikke virke fjern for folk, osv. 

Anonymkode: c95c1...920

Fortsetter under...

Jeg hadde for mange år siden 15 behandlinger. Det er jo ganske mange behandliger rett etter hverandre og jeg husker at jeg prøvde å gi sønnen min igjen 500 kr som jeg skyldte han tre ganger🙂 rett etterpå. Jeg hadde nok  ikke så omfattende hukommelsestap som du beskriver, men følte meg rimelig tommelomsk i en ganske lang stund etterpå. Jeg har alltid vært glad i å lese, og da spesielt krim, men det tok noen år før jeg følte at jeg kunne følge tråden skikkelig i boken og ha samme utbytte av en litt komplisert krim med mange tråder som før behandlingene. Personlig så var det tålmodighet og å gi det tid. Ellers få rikelig frisk luft, turer i frisk luft, mosjon, god søvnrytme. Alt dette siste her kan i hvertfall ikke skade. Spise riktig og næringsrikt. 

Det vil bli bedre. Lykke til fremover!

Anonymkode: ccdf1...f78

Kan bare slutte meg til forrige svar. Jeg har aldri hørt om spesifikke ting å gjøre etter ECT, men jeg antar at det som er gunstig for alle hjerner er det som er gunstig også for hjerner som har fått ECT.

Regelmessig liv, sunn mat, nok søvn, aktivitet - både fysisk og intellektuelt. Fravær av rusmidler.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde for mange år siden 15 behandlinger. Det er jo ganske mange behandliger rett etter hverandre og jeg husker at jeg prøvde å gi sønnen min igjen 500 kr som jeg skyldte han tre ganger🙂 rett etterpå. Jeg hadde nok  ikke så omfattende hukommelsestap som du beskriver, men følte meg rimelig tommelomsk i en ganske lang stund etterpå. Jeg har alltid vært glad i å lese, og da spesielt krim, men det tok noen år før jeg følte at jeg kunne følge tråden skikkelig i boken og ha samme utbytte av en litt komplisert krim med mange tråder som før behandlingene. Personlig så var det tålmodighet og å gi det tid. Ellers få rikelig frisk luft, turer i frisk luft, mosjon, god søvnrytme. Alt dette siste her kan i hvertfall ikke skade. Spise riktig og næringsrikt. 

Det vil bli bedre. Lykke til fremover!

Anonymkode: ccdf1...f78

Supert svar🙂 Takk! 

1 time siden, kupton skrev:

Kan bare slutte meg til forrige svar. Jeg har aldri hørt om spesifikke ting å gjøre etter ECT, men jeg antar at det som er gunstig for alle hjerner er det som er gunstig også for hjerner som har fått ECT.

Regelmessig liv, sunn mat, nok søvn, aktivitet - både fysisk og intellektuelt. Fravær av rusmidler.

Ja, ikke sant. Takk, Kupton - og ha en god dag🍂

Huff, jeg kom på nå at i perioden jeg fikk ECT, kom jeg tilbake etter den 2. eller 3. behandlingsøkten hvor hunden min ventet. Da kjente jeg henne ikke igjen som min egen hund og spurte "hvem er det?" Da sa hun jeg hadde med meg "det er jo hunden din, Eva Sofie, du har hatt henne i to år" og plutselig kom jeg på alt og husket henne igjen - som om alt gled på plass igjen som et lite klikk. Det var svært ubehagelig, men vi kunne jo ikke annet enn å le av det. Jeg fikk generelt dårlig hukommelse, men det får man også etter et epilepsianfall - og det er jo et mildt kontrollert anfall man fremkaller gjennom elektrosjokk slik jeg har forstått det.

Annonse

19 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Huff, jeg kom på nå at i perioden jeg fikk ECT, kom jeg tilbake etter den 2. eller 3. behandlingsøkten hvor hunden min ventet. Da kjente jeg henne ikke igjen som min egen hund og spurte "hvem er det?" Da sa hun jeg hadde med meg "det er jo hunden din, Eva Sofie, du har hatt henne i to år" og plutselig kom jeg på alt og husket henne igjen - som om alt gled på plass igjen som et lite klikk. Det var svært ubehagelig, men vi kunne jo ikke annet enn å le av det. Jeg fikk generelt dårlig hukommelse, men det får man også etter et epilepsianfall - og det er jo et mildt kontrollert anfall man fremkaller gjennom elektrosjokk slik jeg har forstått det.

Takk for at du delte :)

Kjenner meg igjen i dette i noen grad. Ting går litt treigere, konsentrasjonen er heller ikke helt som den var. Har dog ikke glemt ting fra fortida, men derimot en del av omstendighetene før og etter behandlingene. Imidlertid plager det meg ikke så mye, for jeg hadde det jo bare vondt uansett. Jeg er og litt usikker på om jeg egentlig hadde bedre konsentrasjon før ECT-en, for depresjon kan og skape problemer med det. 

Det er blitt bedre for meg, nå har jeg (siste behandling var helt i starten av juni i fjor) f.eks. klart å fullføre en lydbok på 38 timer uten å falle helt av lasset. I tida rett etter ECT, taklet jeg bare svært lettfordøyelige bøker. Så det kommer seg saaakte men sikkert. Jeg tror tålmodighet er det som gjelder her. Gjøre ting som er bra for hjernen som å lese bøker, løse kryssord, skrive, spille gitar, være sosial. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...