Gå til innhold

Placebokontrollert studie?

Anbefalte innlegg

Er det gjort på TMS. Klarte ikke finne forskning når jeg inkl. "Placebo" i søk (kun i Cinahl. gadd ikke sjekke flere).

Er det for vanskelig å etterligne behandlingen?? Det må vel gå på folk som ikke har prøvd før. En kan jo bruke ekte når en sjekker motorefleksen. Lyden må en vel kunne etterligne. Men kanskje ikke hvordan det kjennes,  men ikke alltid jeg merker mer enn lyden.

Er det etisk uforsvarlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457244-placebokontrollert-studie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en stund siden leste jeg artikkelen "Placebo, amen!", som jeg synes satte et litt artig lys på placebo. Et lys jeg ikke hadde sett på det før :)

"Men piller og behandling er verdiløse uten ordene som setter dem i en troverdig sammenheng: Legens hvite frakk, stetoskopet, diplomene på veggen."

(...)

"Eksperimenter viser at kapsler virker bedre enn piller, og at dyre og store piller virker bedre enn billige og små. Dessuten har altså legens hvite frakk, stetoskopet og diplomene på veggen sin sterke og gode virkning. Det ville ikke forbause meg om forskning viste at diplomer med kruseduller og gulltrykk virker best, ekte eller ikke."

Og videre tar artikkelen for seg litt etiske dilemmaer rundt det å benytte placebo både fra pasientens og legens ståsted på en lettfattelig måte.

1 time siden, Eva Sofie skrev:

For en stund siden leste jeg artikkelen "Placebo, amen!", som jeg synes satte et litt artig lys på placebo. Et lys jeg ikke hadde sett på det før :)

"Men piller og behandling er verdiløse uten ordene som setter dem i en troverdig sammenheng: Legens hvite frakk, stetoskopet, diplomene på veggen."

(...)

"Eksperimenter viser at kapsler virker bedre enn piller, og at dyre og store piller virker bedre enn billige og små. Dessuten har altså legens hvite frakk, stetoskopet og diplomene på veggen sin sterke og gode virkning. Det ville ikke forbause meg om forskning viste at diplomer med kruseduller og gulltrykk virker best, ekte eller ikke."

Og videre tar artikkelen for seg litt etiske dilemmaer rundt det å benytte placebo både fra pasientens og legens ståsted på en lettfattelig måte.

Ja, jeg trur nok alltid, så godt som i alle fall, spiller placebo en rolle. En skal ikke kimse av placeboeffekten.  Samme med nocebo. Men synes uansett det hadde vært interessant å vite om det er gjort slike studier. Randomiserte placebokontrollerte studier er gullstandard sa en foreleser

Men jeg trur da at medisiner og behandlinger har effekt i tillegg til placebo.

Jeg trur TMS ikke handler bare om placebo. Jeg tenker på den gangen etter andre behandling, det på vei hjem skjedde noe som gjorde at jeg likevel orka gå innom apoteket for å hete medisin jeg trengte. Jeg hadde ikke på noen måte forventa det. Var litt tvilende til om det hadde effekt første runsiden de ikke fant den refleksen. Men kan jo ikke helt utelukke at det er det å måtte komme seg ut, og spl. en møter 

Jeg skal lese artikkelen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...