Gå til innhold

Jeg klarer ikke å ta imot hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg er i en veldig ustabil fase og svinger mye i humøret. Jeg kan skifte fra depresjon til hypomani opp til flere ganger om dagen og være i en hypomani og depresjon på samme tid. Jeg vet jeg er avhengig av hjelp for å overleve den neste tiden, men jeg klarer ikke å ta imot hjelpen fordi jeg er så ustabil og kaotisk. Jeg blir av og til overbevist om at jeg er helt frisk og ikke trenger hjelp, og kan tro at alle er ute etter meg. Jeg var innlagt på psykiatrisk avdeling men skrev meg ut midt på natten på impuls, og jeg har bare blitt dårligere siden. Jeg er ikke meg selv og jeg trenger hjelp, men jeg klarer ikke å ta imot hjelpen. Er det noe å gjøre i denne situasjonen? 

Anonymkode: 5c829...51e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457245-jeg-klarer-ikke-%C3%A5-ta-imot-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er litt lettere å svare deg og komme med råd om du kan fortelle litt om bakgrunnen din, feks Diagnose, alder og bo/familiesituasjon. Hva slags medisiner og behandling er allerede prøvd, osv. 

Anonymkode: 82538...0b3

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er litt lettere å svare deg og komme med råd om du kan fortelle litt om bakgrunnen din, feks Diagnose, alder og bo/familiesituasjon. Hva slags medisiner og behandling er allerede prøvd, osv. 

Anonymkode: 82538...0b3

Har bipolar type 2 som hoveddiagnose, men har en angstlidelse i tillegg. Jeg er 20 år gammel og bor alene. Jeg mangler fremdeles fag fra VGS og sliter med skolegangen. Jeg har gått i behandling i flere år og var blitt bedre, men nå har jeg vært i en ustabil fase i mange uker. Jeg har prøvd diverse medisiner de siste årene, flere SSRI, antipsykotika og selvfølgelig lamictal. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har bipolar type 2 som hoveddiagnose, men har en angstlidelse i tillegg. Jeg er 20 år gammel og bor alene. Jeg mangler fremdeles fag fra VGS og sliter med skolegangen. Jeg har gått i behandling i flere år og var blitt bedre, men nå har jeg vært i en ustabil fase i mange uker. Jeg har prøvd diverse medisiner de siste årene, flere SSRI, antipsykotika og selvfølgelig lamictal. 

Har du problemer sosial også? Dvs så store problemer at du ikke klarer å ha noen sosiale relasjoner?  Eller klarer du deg helt fint? 

Anonymkode: bd68f...d20

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du problemer sosial også? Dvs så store problemer at du ikke klarer å ha noen sosiale relasjoner?  Eller klarer du deg helt fint? 

Jeg har venner hvis det var det du lurte på. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i en veldig ustabil fase og svinger mye i humøret. Jeg kan skifte fra depresjon til hypomani opp til flere ganger om dagen og være i en hypomani og depresjon på samme tid. Jeg vet jeg er avhengig av hjelp for å overleve den neste tiden, men jeg klarer ikke å ta imot hjelpen fordi jeg er så ustabil og kaotisk. Jeg blir av og til overbevist om at jeg er helt frisk og ikke trenger hjelp, og kan tro at alle er ute etter meg. Jeg var innlagt på psykiatrisk avdeling men skrev meg ut midt på natten på impuls, og jeg har bare blitt dårligere siden. Jeg er ikke meg selv og jeg trenger hjelp, men jeg klarer ikke å ta imot hjelpen. Er det noe å gjøre i denne situasjonen? 

Kan du dele dette med behandler/lege?

Er du sysselsatt på noen måte? (Jobb, sykmeldt, skole?)

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har venner hvis det var det du lurte på. 

Så bra! Da er du ihvertfall ikke så syk. Hos meg så svinger det så mye og så dypt at jeg ikke klarer sånne normale ting som å ha vennskapelig relasjoner. 

15 minutter siden, cilie skrev:

Kan du dele dette med behandler/lege?

Er du sysselsatt på noen måte? (Jobb, sykmeldt, skole?)

Jeg må nok det, men han vet heller ikke hva han skal gjøre.

Jeg går på skole. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Da er du ihvertfall ikke så syk. Hos meg så svinger det så mye og så dypt at jeg ikke klarer sånne normale ting som å ha vennskapelig relasjoner. 

Hjelper ikke at jeg klarer å opprettholde vennskap hvis sykdommen tar livet av meg. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må nok det, men han vet heller ikke hva han skal gjøre.

Jeg går på skole. 

Hjelper ikke at jeg klarer å opprettholde vennskap hvis sykdommen tar livet av meg. 

Men da kan man jo snu det å spørre seg hvordan klarer du å opprettholde vennskap hvis du holder på å dø av psyken? Kanskje du ikke er så syk som du tror? Prøv å tenk positivt. 

15 minutter siden, cilie skrev:

Kan du gå til fastlegen da? Ev. støtteapparatet på skolen? 

Ingen vet helt va de skal gjøre, det var derfor jeg ble innlagt, men det fungerte ikke det heller. Jeg har ikke fortalt hvor lei jeg egentlig er og det må jeg muligens gjøre.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da kan man jo snu det å spørre seg hvordan klarer du å opprettholde vennskap hvis du holder på å dø av psyken? Kanskje du ikke er så syk som du tror? Prøv å tenk positivt. 

Det er selvfølgelig fordi jeg ikke er like dårlig hele tiden. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener du lurer deg selv når du sier du ikke klarer å ta i mot hjelp. Selvfølgelig gjør du det - dersom du ønsker det. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ved enkelte lidelser andre variabler enn sosiale relasjoner som avgjør om sykdommen er alvorlig og gir et dårlig funksjonsnivå hos den det gjelder enn "kun" å ha et lite sosialt nettverk. Kanskje det å ha den lille kontakten med omverdenen er det som får TS til å komme igjennom dagene og få et pusterom fra seg selv og egne problemer i blant. Jeg vet ikke.

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du riktig diagnose? Er du tilstrekkelig medisinert? Bør du vurdere ny utredning?

Anonymkode: c9636...a11

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...