Gå til innhold

Skal en betale egenandel når en er gravid ?

Anbefalte innlegg

Gjest birkelle

Er gravid og pga komplikasjoner i svangerskapet må jeg reise til spesialist til kontroll. Totalt koster turene meg 800 kroner i uka ( 1 kontroll pr uke). Snakka med trygde kontoret og spurte om hvor mye jeg får refundert.

De sa jeg måtte betale egenandel på 180 kroner pr tur.........men de var ikke helt sikker siden jeg var gravid.

Vet du om jeg skal betale egenandel i min situasjon ?

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Tidligere slapp man egenandel t/r sykehus i forbindelse med selve fødselen, men det er så vidt jeg kan se tatt vekk nå. Jeg sakser fra forskriften om dekking av reiseutgifter:

Det skal ikke betales egenandel ved

a. Ambulansetransport.

b. Reise pålagt av trygdeadministrasjonen.

c. Reise for undersøkelse, behandling og kontroll av allmennfarlig smittsom sykdom.

d. Reise for tvangsinnleggelse i psykiatrisk klinikk/sykehus.

e. Reise for tvungent psykisk ettervern.

f. Reise for pårørende til psykiatrisk poliklinikk for barn og ungdom som nevnt i § 1 nr. 1 tredje ledd.

g. Reise for barn under 7 år.

h. Reise for undersøkelse eller behandling som er en følge av yrkesskade eller krigsskade.

Medlem som benytter retten til fritt sykehusvalg i henhold til lov om pasientrettigheter § 2-4, skal betale en egenandel på opptil 200 kroner for hver enkeltreise (400 kroner ved tur-returreise).

http://www.lovdata.no/for/sf/hd/td-19970311-0211-0.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...