Lillemus Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Dere damer som har kommet i, eller er ferdige med, overgangsalderen - opplevde dere brått å få mye sterkere menssmerter enn tidligere? Har ikke hatt menssmerter å snakke om på mange år, men nå i en alder av 52 og med økende tidsrom mellom syklusen har jeg de to siste gangene hatt store smerter. Sist gang 4 dager før mensen kom og da måtte jeg bare dra hjem fra jobb. Denne gangen også 3 dager på overtid, så vondt at jeg nesten tørner. Forrige gang kjentes det nesten ut som en cyste på egglederen sprakk, denne gangen er det som vanlige, men voldsomt kraftige menssmerter som går fra øverst på hoftekammen og til midt på lårene. Har tatt både ibux og paracet, men det hjelper ikke så lenge. Skal heldigvis til gynekolog i november så da skal jeg høre med henne om det er normalt eller ikke. Har muskelknuter i livmora, men har ikke merket noe til dem tidligere. Noen som har vært borti dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
E7H7 Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Økende smerter og blødning er dessverre ganske klassisk når mensen blir mer uregelmessige i overgangsalderen. For min del er det verre jo lengre det går mellom hver gang. Jeg bruker naproxen mot smertene, men den virker sakte og må derfor tas med en gang det begynner å ‘murre’. Alternativt Ibux dersom jeg må ha noe som virker raskt. Kombinerer med paracet ved behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, E7H7 skrev: Økende smerter og blødning er dessverre ganske klassisk når mensen blir mer uregelmessige i overgangsalderen. For min del er det verre jo lengre det går mellom hver gang. Jeg bruker naproxen mot smertene, men den virker sakte og må derfor tas med en gang det begynner å ‘murre’. Alternativt Ibux dersom jeg må ha noe som virker raskt. Kombinerer med paracet ved behov. Naproxen er det reseptbelagt? Ser det har kommet en paracet med koffein, kanskje det kan være noe...? Var kraftige blødninger sist gang ja, når du nevner det, varte heldigvis ikke så mange dager, men det var mye for å si det sånn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
E7H7 Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Naproxen er reseptfri. Kan gjerne kombineres med paracet - forskjellig virkestoff. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2020 9 minutter siden, E7H7 skrev: Naproxen er reseptfri. Kan gjerne kombineres med paracet - forskjellig virkestoff. Men ikke med Ibux om jeg forstår felleskatalogen riktig? Tusen takk for info og råd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
E7H7 Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Nei, man bør ikke ta full dose av ibux og naproxen samtidig. Mye mulig det finnes bedre medisin mot sterke menssmerter. Spør du gynekologen og viderebringer info? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2020 2 minutter siden, E7H7 skrev: Nei, man bør ikke ta full dose av ibux og naproxen samtidig. Mye mulig det finnes bedre medisin mot sterke menssmerter. Spør du gynekologen og viderebringer info? Dets skal jeg gjøre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Jeg husker ikke så mye smerter, men voldsomme blødninger med mange måneders mellomrom i din alder. En gang da jeg var 51 og så året etter da jeg var 52. Det blødde rett igjennom alt som var og blodsporene etter meg var som om jeg hadde slaktet noen. Jeg tror at disse to gangene var eneste blødninger etter 50, men det er en stund siden. Godt å være kvitt de greiene der;) Anonymkode: 7d9dd...087 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke så mye smerter, men voldsomme blødninger med mange måneders mellomrom i din alder. En gang da jeg var 51 og så året etter da jeg var 52. Det blødde rett igjennom alt som var og blodsporene etter meg var som om jeg hadde slaktet noen. Jeg tror at disse to gangene var eneste blødninger etter 50, men det er en stund siden. Godt å være kvitt de greiene der;) Anonymkode: 7d9dd...087 Ja, det kan godt gi seg nå altså! Har ikke bruk for å være fruktbar lenger!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Ja, jeg opplevde både sterkere blødninger og mer smerter. I tillegg ble migrenen mye verre. Løsningen ble å sette inn hormonspiral. Det er kun for å slippe smertene i magen og hodet, for jeg er sterilisert. Hodepinespesialisten min foreslo hormonspiral for å få kontroll på migrenen, og gynekologen applauderte. Gynekologen sier at jeg bør beholde spiralen til overgangsalderen er helt over. Den kan godt sitte lenge etter de vanlige 5 årene. Det har fungert over all forventning. Blødningene og smertene forsvant helt. Migrenen knyttet til menstruasjonen også. Endret 6. oktober 2020 av Kalevaala La til info om gynekolog og hodepinespesialist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 6 timer siden, Lillemus skrev: Ja, det kan godt gi seg nå altså! Har ikke bruk for å være fruktbar lenger!! Ja, det er noe herk! Og neppe fruktbar lenger heller, selv om man blør. 😉 Jeg (54) fikk fjernet kobberspiral for halvannet år siden. Da sa gynekologen at han så at jeg nylig hadde hatt eggløsning. Så jeg spurte: Er det fortsatt en risiko for graviditet - bør jeg vente med å fjerne? Da skoggerlo han! 😁 "Ånei! Du blir IKKE gravid!" Jeg har fortsatt (uregelmessig) mens, men heldigvis ingen graviditet. Fra å ha hatt nesten pustebesvær i siste halvdel av førtiåra over tanken om at dette skal ta slutt, blir jeg nå bare irritert når det kommer en ny runde. Nå kan det jammen meg gi seg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Ta en prat med gynekolog. Smerter og blødning er en ting men også andre plager som kan oppstå ved overgangsalder er også greit å bli klar over. Jeg fikk en psykisk knekk samtidig som overgangsalderen begynte. Pga irritabelitet, humørsvingninger, søvnproblemer, mer sliten, mindre sexlyst osv. Dette i tillegg til en travel hverdag og en sårbarhet for angst og depresjon kan gi psykiske problemer. Anonymkode: 7a30b...490 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 7 timer siden, Lillemus skrev: Ja, det kan godt gi seg nå altså! 37 minutter siden, morsan skrev: Nå kan det jammen meg gi seg! Til - eh - trøst: Jeg holdt på til jeg var 56. Men det var leeenge mellom hver gang de siste to årene (typisk hver gang jeg var på ferie, slik som de aller første, uregelmessige årene...). Jeg slapp heldigvis både smerter, ekstremblødninger og svettetokter, selv om jeg merket at termostaten var litt i ustand. Alt mulig er visst normalt når man er over 45 - 50. Det er visstnok gunstig med tanke på benskjørhet at man ikke slutter å menstruere for tidlig. Men jeg startet da jeg var 11 1/2 og forstår veldig godt at dere synes at det holder nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, morsan skrev: Ja, det er noe herk! Og neppe fruktbar lenger heller, selv om man blør. 😉 Jeg har ikke vært fruktbar siden 2003 pga sterilisering... 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta en prat med gynekolog. Smerter og blødning er en ting men også andre plager som kan oppstå ved overgangsalder er også greit å bli klar over. Jeg fikk en psykisk knekk samtidig som overgangsalderen begynte. Pga irritabelitet, humørsvingninger, søvnproblemer, mer sliten, mindre sexlyst osv. Dette i tillegg til en travel hverdag og en sårbarhet for angst og depresjon kan gi psykiske problemer. Anonymkode: 7a30b...490 Har hatt noe hetetokter (tar e-vitaminer og det hjelper masse!), resten har jeg ikke merket noe til, men er klar over det ja. Skal til gynekolog uansett i november så jeg skal høre med henne samtidig. Jeg sover stort sett som en stein, sexlysten er god (kan ha litt tørre slimhinner innimellom, men ikke noe problem foreløpig), kan føle meg sliten innimellom, men ikke noe stort problem det heller og ifølge mannen er jeg alltid snill og grei og blid så da er vel den biten i orden også. Men viktig å være klar over - har inntrykk av at det er mange som ikke er klar over at overgangsalderen kan gi seg utslag i så mangt. 1 time siden, laban skrev: Det er visstnok gunstig med tanke på benskjørhet at man ikke slutter å menstruere for tidlig. Men jeg startet da jeg var 11 1/2 og forstår veldig godt at dere synes at det holder nå. Begynte da jeg var 13,5 år, nesten 40 år må da sannelig holde?! Får i meg bra med både kalsium, d-vitaminer og fett så jeg tror ikke benskjørhet vil oppstå med det første. 52 år kan da uansett umulig være "for tidlig"??? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 2 timer siden, laban skrev: Til - eh - trøst: Jeg holdt på til jeg var 56. Men det var leeenge mellom hver gang de siste to årene (typisk hver gang jeg var på ferie, slik som de aller første, uregelmessige årene...). Jeg slapp heldigvis både smerter, ekstremblødninger og svettetokter, selv om jeg merket at termostaten var litt i ustand. Alt mulig er visst normalt når man er over 45 - 50. Det er visstnok gunstig med tanke på benskjørhet at man ikke slutter å menstruere for tidlig. Men jeg startet da jeg var 11 1/2 og forstår veldig godt at dere synes at det holder nå. Å hurra hurra lzm 😮 Og ja, den uregelmessigheten gjør det jo ikke akkurat bedre. Men én fordel ved å være godtover50 og fortsatt få mensen, er at mannen ikke blir engstelig ved forsinkelser 😄 Håper virkelig jeg slipper større plager - tenker med gru på dem som ender opp med "PMS" sammenhengende i flere år. Fra 11,5 til 56 er jammen lenge, ja. Greit det slutter. Moren min sluttet visstnok i 45-årsalderen eller deromkring, så jeg kan ikke se til henne. Hun er ikke benskjør, da. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Jeg er 49 og har foreløpig ingen eller veldig få plager. Litt uregelmessig mens kan være litt kjipt - den kommer vanligvis med 25-28 dagers mellomrom, men de siste månedene har det vært 27, 26, 13, 26 og 16 dagers intervaller 😮 Termostaten min er litt annerledes, med litt nattesvetting innimellom, men absolutt ikke hver natt. Har ingen smerter eller større blødninger. Spurte min mor en gang for mange år siden hvor lenge hun holdt på. Hun har full kontroll på det, men jeg har glemt det nå. Får spørre henne igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2020 28 minutter siden, påskelilje skrev: Jeg er 49 og har foreløpig ingen eller veldig få plager. Litt uregelmessig mens kan være litt kjipt - den kommer vanligvis med 25-28 dagers mellomrom, men de siste månedene har det vært 27, 26, 13, 26 og 16 dagers intervaller 😮 13 og 16 dager!? Det kan man jo bli sprø av! Jeg har vært temmelig presis i mange år nå, men det siste året har det noen ganger gått noen dager over. Forrige syklus var jeg en uke over og nå er det 5 dager siden mensen skulle kommet om jeg går ut fra 28 dager siden forrige mens. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 19 minutter siden, Lillemus skrev: 13 og 16 dager!? Det kan man jo bli sprø av! Jeg har vært temmelig presis i mange år nå, men det siste året har det noen ganger gått noen dager over. Forrige syklus var jeg en uke over og nå er det 5 dager siden mensen skulle kommet om jeg går ut fra 28 dager siden forrige mens. Ja, jeg syntes at tida gikk himla fort 😄 Måtte sjekke på kalenderen, og da var det jo gått kun to uker siden sist 😮 😄 😮 Blør heldigvis bare 2-3-4 dager, så det er ikke så galt. Men kjipt at det endrer seg ut fra det faste mønsteret.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 44 minutter siden, påskelilje skrev: Men kjipt at det endrer seg ut fra det faste mønsteret.... Det tror jeg er vanskelig å unngå. Mange får hyppige blødninger før det går lenger mellom og til slutt stopper. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 6 timer siden, påskelilje skrev: Litt uregelmessig mens kan være litt kjipt - den kommer vanligvis med 25-28 dagers mellomrom, men de siste månedene har det vært 27, 26, 13, 26 og 16 dagers intervaller 😮 5 timer siden, Lillemus skrev: 13 og 16 dager!? Det kan man jo bli sprø av! Jeg kunne ha noen slike intervaller før jeg fjernet kobberspiralen. Ekstra kjipt med 16-dagerssyklus hvis mensen i tillegg varte 10 dager... 😖 Men nå er det mye, mye sjeldnere - årets intervaller har stort sett vært 40-50 dager lange. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.