Gå til innhold

Savner jobb så enormt

Anbefalte innlegg

I kveld fikk jeg besøk av en tidligere kollega fra jobben jeg måtte si fra meg pga psykdommen. Vi snakket om hvordan ting var der nå og hva som er nytt. Jeg kjente på et engasjement for arbeidsplassen min. Men så er den ikke min lenger. Jeg måtte jo si den opp for et år siden pga mitt lange sykefravær. Det er så utrolig vanskelig å stå utenfor arbeidslivet. Jeg tenker på det så ofte. Tenk hvis jeg hadde en jobb å gå til.

Jeg får ikke engang lov til å begynne arbeidsutprøving. Legen og psykiateren min er enstemte i at det er alt for tidlig. Legen formulerte seg med at dette må du ikke utsette deg for. Jeg kan jo overkjøre dem og si jeg vil på arbeidsutprøving likevel, men innerst inne vet jeg jo at jeg ikke er klar for jobb. Men jeg har så lyst.....

Vet ikke hva jeg vil med dette....kanskje høre litt med hvordan andre opplever det å stå utenfor jobb......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457252-savner-jobb-s%C3%A5-enormt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er den konkrete grunnen til at du ikke kan jobbe nå da? 

Anonymkode: 26e81...f18

Jeg er alt for ustabil. Har planlagte innleggelser på DPS ca hver fjerde uke. Har generelt et veldig lavt funksjonsnivå i hverdagen, sliter med å gjennomføre de basale tingene.

Kjenner meg veldig igjen. Jeg har heller ikke fått lov, men nå begynner tiden på AAP å renne ut så Nav har satt opp møte om en måned for å starte kartlegging. Men jeg er så dårlig. Likevel har jeg jo lyst til å gjøre det og klare det. Men hva hvis det ikke går...Jeg orker ikke tanken på å bli 100% ufør. Uff. 

Så ja. Jeg skrev tilfeldigvis akkurat en tråd selv hvor jeg skrev om dette med Nav og jobb. Før jeg leste denne. Så kjenner meg absolutt igjen. Savner også jobben jeg hadde...

6 minutter siden, Glitter skrev:

Kjenner meg veldig igjen. Jeg har heller ikke fått lov, men nå begynner tiden på AAP å renne ut så Nav har satt opp møte om en måned for å starte kartlegging. Men jeg er så dårlig. Likevel har jeg jo lyst til å gjøre det og klare det. Men hva hvis det ikke går...Jeg orker ikke tanken på å bli 100% ufør. Uff. 

Så ja. Jeg skrev tilfeldigvis akkurat en tråd selv hvor jeg skrev om dette med Nav og jobb. Før jeg leste denne. Så kjenner meg absolutt igjen. Savner også jobben jeg hadde...

Jeg har ett år på AAP igjen så jeg kjenner også at det begynner å bli knapt med tid. Jeg har ikke hørt fra NAV på mange måneder og da informerte jeg bare om hva psykiateren har sagt. Jeg stoler jo på psykiateren og legen min, og tenker at de vet hva de snakker om. Samtidig så stresser jeg veldig med at det begynner å bli knapt med tid og jeg vil jo så gjerne tilbake i arbeidslivet.

22 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg orker ikke tanken på å bli 100% ufør. Uff. 

Skjønner det, snille deg. Men sånn som du fungerer nå kan du uansett ikke være i noe jobb antakelig. Er det ikke bedre at du sier ja til 100% uføretrygd, og så kan du når du blir friskere evt gå ned i prosent? Du kan også prøve deg i ordinært arbeid mens du er trygdet og se hvordan det går. Det er noen tusen i mnd du kan tjene ved siden av. Jeg tror at det er tryggest med 100% ufør i bunnen sånn at du har en økonomisk plattform å falle tilbake på hvis du kjenner og oppdager at du ikke kan jobbe. 

Anonymkode: 8bb0b...7a2

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det, snille deg. Men sånn som du fungerer nå kan du uansett ikke være i noe jobb antakelig. Er det ikke bedre at du sier ja til 100% uføretrygd, og så kan du når du blir friskere evt gå ned i prosent? Du kan også prøve deg i ordinært arbeid mens du er trygdet og se hvordan det går. Det er noen tusen i mnd du kan tjene ved siden av. Jeg tror at det er tryggest med 100% ufør i bunnen sånn at du har en økonomisk plattform å falle tilbake på hvis du kjenner og oppdager at du ikke kan jobbe. 

Anonymkode: 8bb0b...7a2

Hm, ja, jeg vet ikke. Det bare er en så stor frykt, for jeg lever så isolert. Samtidig vil jo absolutt ingen ansette en som er inn og ut av sykehus. Men må uansett gjennom arbeidsutprøving før uføretrygd kan søkes om. Det må jo alle. Så får vi se hvordan det går. Takk for svaret ditt. :)

14 minutter siden, Glitter skrev:

Hm, ja, jeg vet ikke. Det bare er en så stor frykt, for jeg lever så isolert. Samtidig vil jo absolutt ingen ansette en som er inn og ut av sykehus. Men må uansett gjennom arbeidsutprøving før uføretrygd kan søkes om. Det må jo alle. Så får vi se hvordan det går. Takk for svaret ditt. :)

Hvor lenge har du igjen på AAP?

1 time siden, Glitter skrev:

Det er faktisk ikke sant. Er man syk nok så slipper man arbeidsutprøving og får innvilget uføretrygd med en gang. Jeg har selv gått direkte på uføretrygd pga psykiske lidelser. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke sant. Er man syk nok så slipper man arbeidsutprøving og får innvilget uføretrygd med en gang. Jeg har selv gått direkte på uføretrygd pga psykiske lidelser. 

Dette stresser meg veldig. Er for syk for arbeidsutprøving, men føler at "alle" sier at om man ikke har prøvd ut får en ikke ufør. Det eneste jeg er mer redd enn ufør er at jeg ikke er i stand til å jobbe og ikke få ufør.

Var det i den senere tid du fikk dette? Jeg føler at jeg leser overalt at Nav har blitt strengere de siste årene

1 minutt siden, Fru2020 skrev:

Dette stresser meg veldig. Er for syk for arbeidsutprøving, men føler at "alle" sier at om man ikke har prøvd ut får en ikke ufør. Det eneste jeg er mer redd enn ufør er at jeg ikke er i stand til å jobbe og ikke få ufør.

Var det i den senere tid du fikk dette? Jeg føler at jeg leser overalt at Nav har blitt strengere de siste årene

Det kommer helt ann på hvor syk du er om du får ufør uten å ha vært i arbeidsutprøving. Jeg har aldri gått på aap, men fikk allikevel uføretrygd med en gang. Dette er i nyere tid ja. 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt ann på hvor syk du er om du får ufør uten å ha vært i arbeidsutprøving. Jeg har aldri gått på aap, men fikk allikevel uføretrygd med en gang. Dette er i nyere tid ja. 

Trist at du er så dårlig.

Jeg er på AAP. Kjenner meg veldig utrygg på dette.....

33 minutter siden, Fru2020 skrev:

Jeg ble uføretrygdet i 2018, etter fire Årvoll AAP. Var ikke i direkte arbeidsutprøving, men prøvde ut sånt opplegg med å kartlegge mulige jobbmuligheter etc.  Etter noen uker skjønte jeg dessverre at det ikke gikk, og jeg ble møtt med forståelse av NAV på det. Var vel ca. tre år ut i AAP perioden. 

Jeg skjønner godt frykten din, var der selv, og tror det er ganske vanlig. De færreste som søker uføretrygd på reelt grunnlag, dokumentert av lege og relevant spesialist får avslag. Det er skrekkhistoriene man hører. De finnes, men trolig er en del av dem noe unyanserte og ensidig framsatt. 

Anonymkode: 80625...321

Annonse

15 timer siden, Fru2020 skrev:

Hvor lenge har du igjen på AAP?

Ett år. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed om at det er kun tilfeller som er helt soleklar feks ved uhelbredelig kreft, ALS og diverse som gir direkte trygd. Det er tydeligvis forskjell fra kontor til kontor. Eventuelt så fikk du uføre før de strammet inn reglene. 

Edit: Så nå at det er i nyere tid, men det er som sagt tydeligvis forskjeller ute og går. Dessuten har jeg selv sagt at jeg virkelig ønsker å klare sånn 20-30 prosent. Så er jo det vi skal teste ut om jeg klarer. Selv om ingen anbefaler meg å prøve på det nå. 

Endret av Glitter
24 minutter siden, Glitter skrev:

Ett år. 

Jeg har fått beskjed om at det er kun tilfeller som er helt soleklar feks ved uhelbredelig kreft, ALS og diverse som gir direkte trygd. Det er tydeligvis forskjell fra kontor til kontor. Eventuelt så fikk du uføre før de strammet inn reglene. 

Edit: Så nå at det er i nyere tid, men det er som sagt tydeligvis forskjeller ute og går. Dessuten har jeg selv sagt at jeg virkelig ønsker å klare sånn 20-30 prosent. Så er jo det vi skal teste ut om jeg klarer. Selv om ingen anbefaler meg å prøve på det nå. 

Jeg fikk uføretrygd uten å gå på arbeidsutprøving først pga psykiske lidelser. Ikke kreft.. 

14 timer siden, Fru2020 skrev:

Jeg gikk først på AAP så tidsbegrenset ufør, det var ikke mange tiltak jeg klarte så det viktigste tiltaket var behandling. At jeg måtte få det, gikk litt på tilrettelagt skole men det ble for mye. Man kan ikke utføre tiltak man ikke klarer og følte ikke de presset meg heller, både nav og psykiatri sa det var på tide med ufør da jeg fikk det. 

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg gikk først på AAP så tidsbegrenset ufør, det var ikke mange tiltak jeg klarte så det viktigste tiltaket var behandling. At jeg måtte få det, gikk litt på tilrettelagt skole men det ble for mye. Man kan ikke utføre tiltak man ikke klarer og følte ikke de presset meg heller, både nav og psykiatri sa det var på tide med ufør da jeg fikk det. 

Tidsbegrenset ufør er nå fjernet. Og maks AAP er 3 år. Da er det ensten uføre, eller sosialkontoret. Det er stammet inn, mange havner på sossen.

Anonymkode: af261...307

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidsbegrenset ufør er nå fjernet. Og maks AAP er 3 år. Da er det ensten uføre, eller sosialkontoret. Det er stammet inn, mange havner på sossen.

Anonymkode: af261...307

Å det visste jeg ikke 😮 Man skal ikke gå på sosialen når man er syk, jeg gikk på sosialen en stund og saksbehandler sa "Men du er jo syk og har rett på rehabiliteringspenger". Så de hjalp meg med det, de betalte mine psykolog regninger og. Var jo rart de tok det opp og ikke psykologen. 

Endret av stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk uføretrygd uten å gå på arbeidsutprøving først pga psykiske lidelser. Ikke kreft.. 

Jeg har ikke påstått noen ting om hvorfor du fikk eller ikke fikk det. Jeg sa hva jeg har fått beskjed om på mitt Nav-kontor. Du trenger ikke bevise at du er sykere enn meg eller ikke. Det vet verken du eller jeg noe om. Bra du fikk den hjelpen du trengte. 

2 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har ikke påstått noen ting om hvorfor du fikk eller ikke fikk det. Jeg sa hva jeg har fått beskjed om på mitt Nav-kontor. Du trenger ikke bevise at du er sykere enn meg eller ikke. Det vet verken du eller jeg noe om. Bra du fikk den hjelpen du trengte. 

Whaat?! Jeg har da ikke prøvd å få meg til å fremstå sykere. Hvor har du det i fra egentlig? Bare fordi jeg nevner at jeg fikk uføretrygd uten å måtte gå i arbeidsutprøving så tror du at jeg prøver å få meg til å fremstå sykere enn deg? Men ja åpenbart må jeg vel være ansett sykere enn deg da siden du er så opptatt av det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...