Gå til innhold

kupton eller isw

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenge siden jeg har spurt om noe her inne nå, men nå lurer jeg på noe. Jeg har skiftet litt medisiner i det siste, men da over nett vedr e-konsultasjon med fastlegen min. Har lenge stått på truxal ved natten for soving, sovedose. og brinte llix, depresjon og angst. Skiftet over til cipralex for en stund siden for jeg slet mye med angst og ville se om den virket litt bedre på angsten. Men så ser jeg på interaksjoner at det er det på cipralex og truxal. Men legen min har ikke påpekt dette. Jeg står på 15 mg cipralex og truxal max det som hjelper ved søvn. Går det greit det da siden han ikke sier noe om det, eller bør jeg ta det opp med ham og ev skifte til seroquel eller noe slikt?

Tusen takk om  jeg får svar.

Anonymkode: 7d896...b6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lenge siden jeg har spurt om noe her inne nå, men nå lurer jeg på noe. Jeg har skiftet litt medisiner i det siste, men da over nett vedr e-konsultasjon med fastlegen min. Har lenge stått på truxal ved natten for soving, sovedose. og brinte llix, depresjon og angst. Skiftet over til cipralex for en stund siden for jeg slet mye med angst og ville se om den virket litt bedre på angsten. Men så ser jeg på interaksjoner at det er det på cipralex og truxal. Men legen min har ikke påpekt dette. Jeg står på 15 mg cipralex og truxal max det som hjelper ved søvn. Går det greit det da siden han ikke sier noe om det, eller bør jeg ta det opp med ham og ev skifte til seroquel eller noe slikt?

Tusen takk om  jeg får svar.

Nå er jeg feil person, men likevel, jeg ville spurt legen. Forsøkt andre SSRIs? Cipralex og Cipramil er visst verstinger akkurat i denne sammenheng (arytmier)

(https://www.interaksjoner.no/interaksjon.html?DruidId=19786)

Til dem spm. var retta til: Hvorfor er egentlig Cipralex så populær da? Har den ellers mindre bivirkninger? Bare fordi den har den "S-en" i begge ender og kan doseres lavere?? 

Skrevet

Du er selvfølgelig velkommen til å svare du også. Jeg tenkte kanske legen min mente dosen på truxal var såpass rimelig lav . Man bruker jo ikke over 50-100 mg for å sove. Jeg vet ikke hva han tenker. Han bruker å være rimelig grundig, Men jeg er redd ting kan ha gått litt fort i svingene nå i nett-tiden og koronatiden. jeg vil jo ikke få hjertetrøbbel.  Kjenner man arytmier?Jeg har ikke merket noe. Kanske noen stikninger av og til. Men jeg har jo mye angst  også da.

Setter pris på at du svarte.

Skrevet

Det kommer en del spørsmål om dette temaet her.

Eneste svaret jeg kan gi er: Er du bekymret for QT-intervallet ditt ved bruk av medisiner eller medisinkombinasjoner kan du ta et EKG hos fastlegen. Så får du svaret 😊 

Dette er ikke snakk om «vanlig» hjertebank eller ekstraslag. Det er en spesifikk hjerterytmeforstyrrelse som langt QT-intervall kan føre til (teoretisk sett). 

Skrevet

Nei jeg er ikke bekymret om det ikke er særskilt grunn til at jeg burde være det. Ikke har jeg kjent noen ting. Så det er slik at en må ta tester for å finne ut om en har en slik hjerterytmeforstyrrelse? Kan jeg spørre om det er vanlig eller sannsynlig at jeg vil få det? Jeg har ikke egentlig så mye helseangst ..Men jeg vil jo ikke gamble med helsen unødig om det er stor fare heller.

Takk for svar.

Skrevet

Slike spørsmål er farlige å svare på når de kommer på et slikt nettsted. Interaksjonsanalyser sier OBS- kan være farlig. Men de sier ingenting om hvor farlig. Det er imidlertid umulig for meg å si offentlig at det ikke er farlig.

Det eneste jeg kan si at på over 30 år med slike kombinasjoner hyppig forekommende, har jeg ikke sett et eneste tilfelle av negativt utfall.

Skrevet
31 minutter siden, kupton skrev:

Slike spørsmål er farlige å svare på når de kommer på et slikt nettsted. Interaksjonsanalyser sier OBS- kan være farlig. Men de sier ingenting om hvor farlig. Det er imidlertid umulig for meg å si offentlig at det ikke er farlig.

Det eneste jeg kan si at på over 30 år med slike kombinasjoner hyppig forekommende, har jeg ikke sett et eneste tilfelle av negativt utfall.

Tusen takk for svar. 🙂Med min manglende helseangst og min tro på at min fastlege tenker slik som deg siden han ikke har sagt noe om dette , samt at min dose på truxal er vel rimelig lav, det har vel kanskje noe å si(?)så velger akkurat jeg å slå meg til ro. Så får andre ta sine valg. Men at du ikke kan gi noen garantier her skjønner jeg selvsagt.

Neste gang jeg har time kan jeg nevne det for han å høre hva han sier.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Jeg husker at jeg en gang brukte 400 mg Zoloft, 120 mg Zeldox og 50 mg Atarax. Dette var før det var advart om kombinasjonen, og på den tiden bekymret jeg meg som kjent over andre ting enn QT-intervall. Men da jeg tok et EKG hos fastlegen var QT-intervallet <400 msek. 

Det er vel sånn at enkelte, uten at man vet hvem de er på forhånd, er veldig sensitive på dette og lettere får QT-forlengelse? Pleide du å ta EKG før du gikk løs på ambisiøse medisinkombinasjoner? 

Skrevet
1 time siden, ISW skrev:

Pleide du å ta EKG før du gikk løs på ambisiøse medisinkombinasjoner? 

Ja, en sjelden gang om det var snakk om høye doser av begge/alle medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...