Gå til innhold

Blandet episode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner det sikkert er et dumt spm for noen, men jeg lurer oppriktig og håper jeg kan få seriøse svar. Ved bp lidelse, hvis man får en blandet episode. Kan man den ene dagen være dypt deprimert og suicidal nærmest, og våkne dagen etter «full» av energi? Og skifte slik dag etter dag? Innimellom ha flere dager av enten depresjon/være høyt oppe? Er det vanlig å skifte slik så ofte/nesten daglig? Hvilken bp er det da trolig?

Anonymkode: cb96c...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er mulig. 

Anonymkode: c77e2...e24

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det sikkert er et dumt spm for noen, men jeg lurer oppriktig og håper jeg kan få seriøse svar. Ved bp lidelse, hvis man får en blandet episode. Kan man den ene dagen være dypt deprimert og suicidal nærmest, og våkne dagen etter «full» av energi? Og skifte slik dag etter dag? Innimellom ha flere dager av enten depresjon/være høyt oppe? Er det vanlig å skifte slik så ofte/nesten daglig? Hvilken bp er det da trolig?

Ja, det går an. Men kriteriet er jo nettopp at det opptrer i episoder og ikke er noe som er vedvarende og varig. Blandet episode er at depresjon og (hypo)mani opptrer samtidig, og da kan man være ustabil og skiftende gjennom en og samme dag også. Ikke sort og ikke hvit, men "spraglete". Akkurat som om du tar en klype salt og en klype pepper og blander dem sammen. Alt er tilstede samtidig, og er utrolig slitsomt. Man kan jo bli gal av mindre! 

Jeg hadde dog en svært så langvarig ustabil periode over to-tre år fordi jeg slurvet med medisiner OG var uheldig. Jeg hadde dager som var helt fine uten symptomer før det braket løs igjen. Stabilitet over tid var så godt som fraværende. Fremdeles er jeg ikke 100% stabil, men mye, mye bedre. Og jeg går ikke så lett over i blandet lenger. Nå synes jeg at jeg mest svinger oppover i hypomanier og i grenseland mot hypomani, men kan ha en og annen tung  dag innimellom. Men for det meste er jeg stabil nå, og det er veldig deilig! 

Anonymkode: 5838a...406

Skrevet

Men er det mest vanlig ved bp 1 eller 2? Og hvordan behandles det? Hvilke medisiner bør brukes?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det mest vanlig ved bp 1 eller 2? Og hvordan behandles det? Hvilke medisiner bør brukes?

Tror det er mest vanlig ved bp1, og at det skal behandles som om det var mani. Tipper store doser AP er tingen da.

Men det hjelper jo ikke når man ikke er villig til å ta medisiner eller slurver med å ta dem slik jeg gjorde. Da blir man bare gående der da med hyppige episoder. Jeg skal ikke påstå at det var en kontinuerlig blandet episode jeg hadde disse årene (som jeg skrev over), men ustabil var jeg i alle fall. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er mest vanlig ved bp1, og at det skal behandles som om det var mani. Tipper store doser AP er tingen da.

Men det hjelper jo ikke når man ikke er villig til å ta medisiner eller slurver med å ta dem slik jeg gjorde. Da blir man bare gående der da med hyppige episoder. Jeg skal ikke påstå at det var en kontinuerlig blandet episode jeg hadde disse årene (som jeg skrev over), men ustabil var jeg i alle fall. 

Takk for at du tar deg tid til å svare meg:) jeg er for tiden umedisinert, men skal starte med stemningsstabiliserende snart. De må bare «finne» ut om jeg har type en eller to? Jeg skjønner ikke. Er helt utslitt. Maks deprimert og sengeliggende en dag, hyper og vasker rundt neste dag. Så deprimert osv osv. Vil bare ha hjelp og rette medisiner. 

Forstår ikke hvorfor de bruker så lang tid før jeg får noe

Skrevet

En burde medisinert deg umiddelbart og deretter finjustert når en ble enig med seg selv om diagnosen. 

Skrevet
10 minutter siden, kupton skrev:

En burde medisinert deg umiddelbart og deretter finjustert når en ble enig med seg selv om diagnosen. 

Ja, det kjenner jeg også veldig på.. håper de får litt fortgang og at jeg kan starte opp med noe ganske snart. De gode dagene er så herlige, men angsten ligger der og lurer da jeg vet at neste dag eller snart er jeg kjempedeprimert og har bare lyst til å forsvinne.. vil virkelig ikke ha det slik. Det er jo helt berg og dalbane. 
hva mener du jeg burde hatt av medisiner?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kjenner jeg også veldig på.. håper de får litt fortgang og at jeg kan starte opp med noe ganske snart. De gode dagene er så herlige, men angsten ligger der og lurer da jeg vet at neste dag eller snart er jeg kjempedeprimert og har bare lyst til å forsvinne.. vil virkelig ikke ha det slik. Det er jo helt berg og dalbane. 
hva mener du jeg burde hatt av medisiner?

Jeg kan ikke gå lenger uten å bryte grensene som gjelder her. 

Skrevet

Hvis man omformulerer og undrer seg over hvilke medisiner som kan hjelpe pasienter i en slik fase?

Skrevet

Til en nyrefrisk person vil det aldri være feil å gi litium i en slik situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...