Gå til innhold

Panikkangst eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden jeg var tenåring opplevd plutselige anfall hvor jeg får en merkelig følelse i hodet, kraftig tungpust, kaldsvetting, svimmelhet, nummenhet, følelse av å besvime/dø

Ved flere anledninger har jeg faktisk besvimt. ( grunnet hyperventilering? )

Jeg har blitt undersøkt grundig for hjertesykdom, epilepsi, hjernesvulst m.m ingenting galt er funnet. 

Anfallene oppstår helt plutselig tilsynelatende uten grunn, kun i perioder med høy grad av mentalt stress.

Er det panikkangst jeg opplever eller er det noe annet, meg alvorlig? 

Anonymkode: bef52...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres absolutt ut som panikkangst. Symptomene du opplever er ikke uvanlig i den forbindelse. Dessuten har du jo blitt grundig utredet, og heldigvis fått eliminert fysiske årsaker. 

Panikkanfall er ekstremt ubehagelig, så det er ikke rart det kan forårsake angst både for fysisk sykdom og angsten i seg selv. 

Skrevet

Takker for svar :)

Noe av det som har gjort meg så usikker er at jeg jo har mistet bevisstheten flere ganger også hører jeg flere som sier at det ikke skjer ved panikkangst! Så da blir jeg redd for at det er noe mer alvorlig. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar :)

Noe av det som har gjort meg så usikker er at jeg jo har mistet bevisstheten flere ganger også hører jeg flere som sier at det ikke skjer ved panikkangst! Så da blir jeg redd for at det er noe mer alvorlig. 

Trur det KAN skje, som du nevner ved kraftig/langvarig nok hyperventilering. Det som er fint, så lenge du er på trygt sted/ikke faller og slår deg hardt, er at det ikke er farlig, for når du besvimer, vil du puste normalt igjen. 

Skrevet (endret)

Kjedelig at det blir så ille!

Når man hyperventilerer, vil en få i seg for mye oksygen. Co2 nivået synker, og pH-verdien i blodet øker. Når man så svimer av, og dermed puster normalt, vil balansen mellom o2 og Co2 normaliseres. Med andre ord er det kroppens måte å ordne opp på. 

Å puste i en papirpose kan være god førstehjelp, da man på den måten puster inn igjen en del Co2. Men det beste er å lære seg teknikker for å kontrollere pusten når angsten slår kloa i en. 

Endret av FjellOgDalar
Skrevet
5 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Kjedelig at det blir så ille!

Når man hyperventilerer, vil en få i seg for mye oksygen. Co2 nivået synker, og pH-verdien i blodet øker. Når man så svimer av, og dermed puster normalt, vil balansen mellom o2 og Co2 normaliseres. Med andre ord er det kroppens måte å ordne opp på. 

Å puste i en papirpose kan være god førstehjelp, da man på den måten puster inn igjen en del Co2. Men det beste er å lære seg teknikker for å kontrollere pusten når angsten slår kloa i en. 

Er det normalt at det ikke føles som angst? Altså, at jeg ikke føler meg redd direkte men at det er mer en fysisk ting? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt at det ikke føles som angst? Altså, at jeg ikke føler meg redd direkte men at det er mer en fysisk ting? 

Trur det.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har siden jeg var tenåring opplevd plutselige anfall hvor jeg får en merkelig følelse i hodet, kraftig tungpust, kaldsvetting, svimmelhet, nummenhet, følelse av å besvime/dø

Ved flere anledninger har jeg faktisk besvimt. ( grunnet hyperventilering? )

Jeg har blitt undersøkt grundig for hjertesykdom, epilepsi, hjernesvulst m.m ingenting galt er funnet. 

Anfallene oppstår helt plutselig tilsynelatende uten grunn, kun i perioder med høy grad av mentalt stress.

Er det panikkangst jeg opplever eller er det noe annet, meg alvorlig? 

Det er panikkangst. Jeg har det samme, kommer ut av intet. Spes tungpust og prikking i brys og armer. 

Anonymkode: a04b4...aa5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...