Gå til innhold

Sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved alvorlige psykiske lidelser, hvor angst preger livet i stor grad. Man har prøvd terapi, virkelig prøvd alt men angsten er der og ødelegger livskvaliteten totalt. Ingen andre medisiner mot angst (ssri) kan brukes. Er det da egentlig så farlig å ta 1-2 sobril PR dag? Fast? Og dermed få bra livskvalitet? 

Anonymkode: 3d972...33f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved alvorlige psykiske lidelser, hvor angst preger livet i stor grad. Man har prøvd terapi, virkelig prøvd alt men angsten er der og ødelegger livskvaliteten totalt. Ingen andre medisiner mot angst (ssri) kan brukes. Er det da egentlig så farlig å ta 1-2 sobril PR dag? Fast? Og dermed få bra livskvalitet? 

Endel moralister mener nok det.

Anonymkode: be9c2...fd8

Skrevet

Jeg har schizofreni diagnose, om den stemmer vet jeg ikke. Men jeg er såpass gitt opp att jeg får det sterke benzoet rivotril. En rivotril er som 8 sobril. Og jeg tar de 3-4 ganger i uka. Så i mitt tilfelle tenkte de slik........

Anonymkode: 48915...a27

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har schizofreni diagnose, om den stemmer vet jeg ikke. Men jeg er såpass gitt opp att jeg får det sterke benzoet rivotril. En rivotril er som 8 sobril. Og jeg tar de 3-4 ganger i uka. Så i mitt tilfelle tenkte de slik........

Anonymkode: 48915...a27

Men da får du det bedre ved hjelp av den medisinen?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er jo når kroppen utvikler toleranse for Sobril og 1-2 tabletter ikke er nok. Hva gjør du da? Øker du dosen? Om du øker dosen, når skal du en gang sette grensen og si stopp, nå må jeg faktisk bite i det sure eplet og gå på nedtrapping av medisinen fordi dosen er for høy. Det handler om ærlighet overfor seg selv. Og om man går fast på en medisin og en dag har det ekstra ille, er det lettere å tenke at "jeg tar bare en ekstra i dag fordi..." - og den terskelen kan bli lavere og lavere og plutselig skjer det flere ganger i uken selv om det ikke var planen. Angst er ikke farlig, men svært ubehagelig.

Jeg snakker ikke ut ifra fordommer. Jeg har selv erfaring, men da med smertestillende. Det er så utrolig lett å bare ta 5 mg ekstra av en medisin for å kunne bli smertefri i 12 timer, men egentlig gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste fordi jeg utvikler toleranse for en høyere og høyere dose. Og jeg kan si det samme om smerter som om angst: Smerter er ikke farlige, men de er utrolig ubehagelige og de begrenser hva du får utrettet i løpet av en dag. Jeg vet samtidig om mennesker som med beinhard viljestyrke hard trappet ned fra skyhøye doser med opiater til normale doser. Selv vet jeg i hvert fall at jeg vil kjempe med nebb og klør for å ikke være en som kommer i en situasjon der medisineringen blir hovedproblemet mitt.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok litt i samme situasjon som deg, bare at 1-2 Sobril per dag (15 mg) ikke er nok til å gi meg god livskvalitet fordi jeg har utviklet toleranse. Hvis jeg var deg ville jeg holdt meg unna Sobril, det er det beste. Det er mye lettere å utvikle toleranse og avhengighet enn man tror, og så er man plutselig hekta.

Anonymkode: 59cc0...3d7

Skrevet

Men hvis man virkelig er flink og holder seg til det, ikke tar mer... ikke gjør et misbruk ut av det. .

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man virkelig er flink og holder seg til det, ikke tar mer... ikke gjør et misbruk ut av det. .

Du vil ganske fort utvikle toleranse, og da vil du ikke få samme effekt av medisinen. Den beroligende virkningen du kjenner i dag av Sobril vil derfor bli svakere, det er det som er problemet... 

Anonymkode: 59cc0...3d7

Skrevet
På 9.10.2020 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Er det da egentlig så farlig å ta 1-2 sobril PR dag? Fast? Og dermed få bra livskvalitet? 

Nei, det er ikke så farlig. Men før du slår deg til ro med det, bør du tenke lenge og nøye over hvilken plan du har for den dagen du får lyst til å ta tre Sobril.

Gjest Håpeful
Skrevet
13 timer siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke så farlig. Men før du slår deg til ro med det, bør du tenke lenge og nøye over hvilken plan du har for den dagen du får lyst til å ta tre Sobril.

Øker Sobril og liknende preparater risikoen for demens?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...