Gå til innhold

Må fornye sertifikatet.

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok eneste måteen du får igjen lappen på desverre.. hvis du blir tatt ifra lappen så må du bevise at du kan ta den på nytt..

Anonymkode: 54b99...aad

Jeg trengte ikke det. Hadde kun legeerklæring på at jeg var frisk nok og brukte medisiner 

Fortsetter under...

4 minutter siden, kupton skrev:

Det er Fylkesmannen (fylkeslegen) som har det siste ordet her. Denne vil nok legge mer vekt på sykehusets vurdering enn på din subjektive vurdering. For personer med psykoselidelse som har dårlig etterlevelse i behandlingen, vil det være svært vanskelig/umulig å få tilbake førerkortet.

Det er ikke noe sykehus som skal vurdere meg, det er legen og jeg pleier ikke være psykotisk når jeg er hos legen. Er helt klar og fin, det er jeg ifølge sykepleierens notater også. Ikke tegn til psykose, men jeg tror på alternative ting. 

Annonse

2 minutter siden, kupton skrev:

Det er ikke bare nåværende status som vurderes. Sykdomshistorien tas selvsagt med. Uten medisiner øker risikoen for tilbakefall sterkt, og dette slår meget negativt ut i vurderingen.

Ja vi får se. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men du har ikke kjørt på årevis.

Anonymkode: 597ed...bd5

Det er mange som har lappen som ikke kjører, bla to bipolare venner av meg. De kjører ikke på dispensasjon, det skjer ikke her. Jeg var på et annet sykehus en annen plass da det skjedde. 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Det er mange som har lappen som ikke kjører, bla to bipolare venner av meg. De kjører ikke på dispensasjon, det skjer ikke her. Jeg var på et annet sykehus en annen plass da det skjedde. 

Føler du deg som en trygg og overvåken sjåfør i trafikken?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler du deg som en trygg og overvåken sjåfør i trafikken?

Det er vel denne selvinnsikten som mangler hos flere som kjører bil.

Resultatet er ofte katastrofalt for andre.

Anonymkode: 2710b...f41

Annonse

13 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg kjører ikke hvis jeg ikke føler meg trygg bak rattet. 

Hvis du ikke har kjørt på år og dag er mange av refleksene og kognitive funksjoner som er viktige i trafikken sannsynligvis sløvere/tregere, noe som er en vanlig årsak til ulykker. Dette tar tid og trening å omstille.

Det er ikke bare å sette seg bak rattet og tro at kjøreevner og forståelse for et komplisert trafikkbilde er som de var da du kjørte fast. Dette er ferskvare. 

Uansett utfall av møtet med legen, vil jeg anbefale deg å bestille en time hos en kjøreskole for å få kyndig veiledning. En av mine besteforeldre har gjort dette årlig siden vedkommende var 70 år gammel, til tross for svært god helse og lite medisinbruk. 

4 timer siden, Janus30 skrev:

Hvis du ikke har kjørt på år og dag er mange av refleksene og kognitive funksjoner som er viktige i trafikken sannsynligvis sløvere/tregere, noe som er en vanlig årsak til ulykker. Dette tar tid og trening å omstille.

Det er ikke bare å sette seg bak rattet og tro at kjøreevner og forståelse for et komplisert trafikkbilde er som de var da du kjørte fast. Dette er ferskvare. 

Uansett utfall av møtet med legen, vil jeg anbefale deg å bestille en time hos en kjøreskole for å få kyndig veiledning. En av mine besteforeldre har gjort dette årlig siden vedkommende var 70 år gammel, til tross for svært god helse og lite medisinbruk. 

Men er det noen som er årvåken så er det meg. 

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men er det noen som er årvåken så er det meg. 

Du får begynne å kjøre litt med samboeren din på en parkeringsplass eller lite trafikkert vei så ser du jo hvordan det går. Hvis du absolutt vil fortsette å ha lappen så bør du jo kjøre såpass ofte at du holder ferdighetene ved like.

Jeg kjørte ikke på 14 år og da begynte jeg å kjøre sammen med kjæresten, vi kjørte mange småturer, han kom og hentet meg på jobb og så kjørte jeg hjem igjen f.eks, og jeg fikk min egen lille, billige bil som det ikke gjorde noe om jeg bulket. Siden har jeg ikke sluppet rattet. :) 

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Du får begynne å kjøre litt med samboeren din på en parkeringsplass eller lite trafikkert vei så ser du jo hvordan det går. Hvis du absolutt vil fortsette å ha lappen så bør du jo kjøre såpass ofte at du holder ferdighetene ved like.

Jeg kjørte ikke på 14 år og da begynte jeg å kjøre sammen med kjæresten, vi kjørte mange småturer, han kom og hentet meg på jobb og så kjørte jeg hjem igjen f.eks, og jeg fikk min egen lille, billige bil som det ikke gjorde noe om jeg bulket. Siden har jeg ikke sluppet rattet. :) 

Ja kan kjøre med samboer, det spør han meg stadig om jeg vil. Det er en plass jeg kan øve her, i psykiatrien her har de alltid oppmuntret meg til å kjøre bil. Det hadde de jo ikke gjort om jeg var en risiko i trafikken, jeg er en ansvarlig person. 

Godt du klarer deg bra i trafikken da og er bak rattet igjen :) 

22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Blir bare nervøs av det dere skriver, blir helt svett. 

Det er vel en blanding av skitt og kanel i denne tråden. Spørsmålet ditt handler om reglene for helsekrav, de omfatter stabilitet, kognitiv funksjon, bivirkninger av medisiner osv. https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-og-psykiske-lidelser/  Det er slike ting som skal vurderes ved din type fornyelse, ikke selve kjøreferdighetene eller -hyppigheten din. Helsekravene gjelder alle, uansett alder og hvor mye man kjører. 

Hvis du ikke mister sertifikatet av andre årsaker (pga. brudd på trafikkregler som gjelder alle), kan ikke helsevesenet bestemme at akkurat du må kjøre opp på nytt for å få fornyelsen.   

Med forbehold om at jeg ikke er noen ekspert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...