Gå til innhold

Hva jobber du med under innleggelse?

Anbefalte innlegg

Jeg var til samtale med overlegen idag og han sa at jeg fikk i lekse til neste innleggelse (om en uke) å finne ut noe jeg skal jobbe med. Det må være noe mer enn det jeg vanligvis jobber med (søvn, mat, ut av isolasjon).

Hva jobber dere med i løpet av en innleggelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457360-hva-jobber-du-med-under-innleggelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Fru2020 skrev:

Jeg var til samtale med overlegen idag og han sa at jeg fikk i lekse til neste innleggelse (om en uke) å finne ut noe jeg skal jobbe med. Det må være noe mer enn det jeg vanligvis jobber med (søvn, mat, ut av isolasjon).

Tror det er viktig at du finner ditt svar på dette. Hva vil være viktig for deg å ta tak i? 

(andres svar kan sikkert gi inspirasjon, men da mister du kanskje en mulighet til å finne ditt svar - i deg selv. 

Anonymkode: 5cc9f...38e

12 minutter siden, Fru2020 skrev:

Når jeg har vært innlagt er det oftes for å medisineres. Men de er jo flinke til å ta meg med ut på tur. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er viktig at du finner ditt svar på dette. Hva vil være viktig for deg å ta tak i? 

(andres svar kan sikkert gi inspirasjon, men da mister du kanskje en mulighet til å finne ditt svar - i deg selv. 

Anonymkode: 5cc9f...38e

Et godt svar😊 

Jeg kjenner jeg er litt blank. Det er masse jeg trenger å jobbe med, men tenker det er en poliklinisk jobb. Er litt usikker på hva det faktisk går an å jobbe med mens man er innlagt.

Jeg er bare innlagt en uke om gangen så jeg får bare innkomst og Utskrivelsessamtale med behandler.

11 minutter siden, Marye skrev:

Ingenting blir bare gitt massiv medisinering

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Når jeg har vært innlagt er det oftes for å medisineres. Men de er jo flinke til å ta meg med ut på tur. 

Høres slitsomt ut å jobbe så hardt med medisinering. Mine har stått stille et år så det blir ikke jobbing med det.

Annonse

7 minutter siden, Fru2020 skrev:

Høres slitsomt ut å jobbe så hardt med medisinering. Mine har stått stille et år så det blir ikke jobbing med det.

Det er jo det det er fokus på og det er derfor jeg har blitt innlagt, for å ta medisiner. Men har jo fått tilbud om innleggelse ellers også da, men hadde jeg lagt meg inn nå hadde de mast om medisiner helt sikkert. Det er ikke bare for å hvile. 

21 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jo det det er fokus på og det er derfor jeg har blitt innlagt, for å ta medisiner. Men har jo fått tilbud om innleggelse ellers også da, men hadde jeg lagt meg inn nå hadde de mast om medisiner helt sikkert. Det er ikke bare for å hvile. 

Nei, hvile er det ikke. Jeg bare ser på dem som jeg er innlagt med som driver med medisinendring at det kan være ekstra utfordrende.

25 minutter siden, Glitter skrev:

Akkurat nå jobber jeg med å komme inn i struktur og rutine igjen med mat, søvn, trening etc. Og å sosialisere meg. 

Det er det jeg også pleier å jobbe med. Nå er jeg ofte litt bedre når jeg blir innlagt og derfor utfordres jeg til å jobbe med noe mer utenom det vanlige.

3 timer siden, Fru2020 skrev:

Det er det jeg også pleier å jobbe med. Nå er jeg ofte litt bedre når jeg blir innlagt og derfor utfordres jeg til å jobbe med noe mer utenom det vanlige.

Ikke så lett å vite hva da. Det pleier jeg også å være blank på. Fokuset har vært stabilisering og forebygging ganske lenge og det har vært vanskelig å tenke langsiktig. Selv om jeg har blitt gradvis bedre enn jeg var likevel, men med perioder med tilbakefall da. 

19 minutter siden, Glitter skrev:

Ikke så lett å vite hva da. Det pleier jeg også å være blank på. Fokuset har vært stabilisering og forebygging ganske lenge og det har vært vanskelig å tenke langsiktig. Selv om jeg har blitt gradvis bedre enn jeg var likevel, men med perioder med tilbakefall da. 

Så bra at du kan se fremgang. Tilbakefall er alltid vanskelig....

51 minutter siden, Fru2020 skrev:

Så bra at du kan se fremgang. Tilbakefall er alltid vanskelig....

Ja. Har vært i tilbakefall siden mai jeg da. 😛 Men har stått i en ganske stor krise siden da så det er ikke så rart. Og ennå vil det ta en stund å komme ut av den krisen. 

Hvordan er du med fysisk aktivitet? Kan det være noe, å prøve å få inn en rutine med å få litt frisk luft hver dag? Eller går det inn under de rutinene du pleier å jobbe med å komme inn i ellers når du er der? 

Annonse

32 minutter siden, Glitter skrev:

Ja. Har vært i tilbakefall siden mai jeg da. 😛 Men har stått i en ganske stor krise siden da så det er ikke så rart. Og ennå vil det ta en stund å komme ut av den krisen. 

Hvordan er du med fysisk aktivitet? Kan det være noe, å prøve å få inn en rutine med å få litt frisk luft hver dag? Eller går det inn under de rutinene du pleier å jobbe med å komme inn i ellers når du er der? 

Jeg går og trener hos personlig trener to ganger i uken, også når jeg er innlagt, men jeg går ingen turer. Det er noe jeg nok kan jobbe med.

16 timer siden, Fru2020 skrev:

Jeg kjenner jeg er litt blank. Det er masse jeg trenger å jobbe med, men tenker det er en poliklinisk jobb. Er litt usikker på hva det faktisk går an å jobbe med mens man er innlagt.

Jeg er bare innlagt en uke om gangen så jeg får bare innkomst og Utskrivelsessamtale med behandler.

Jeg tenker kanskje at her er du ved kjernen av hvorfor polikliniske samtaler sees på som mer hensiktsmessig enn innleggelser når noe tar tid å endre på. Man får jobbet mer stabilt med ting over tid og der pasienten er i sitt eget hjemmemiljø - inne på en avdeling er man langt borte fra det virkelige livet... Om du ikke lenger ser hva du trenger å jobbe med under en innliggelse, er det kanskje tid for å se på om hyppigheten av innleggelsene kan tas opp til diskusjon mellom deg og behandlerne dine? Vi er jo i stadig endring.

Selv har jeg ikke hatt noe konkret å jobbe med under innleggelser, annet enn å få i meg mat, sove og overleve. Men jeg har heller ingen faste planlagte innleggelser. Jeg blir kun innlagt når det er fare for livet, dvs. ca. tre ganger de siste 10-12 årene. Men det har vært mye hyppigere en gang og man så på mulighet for planlagte innleggelser, men jeg ønsket det ikke selv pga. mistrivsel mens jeg er innlagt. Ikke pga. avdelingens forhold - det har mer med meg selv å gjøre.

10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker kanskje at her er du ved kjernen av hvorfor polikliniske samtaler sees på som mer hensiktsmessig enn innleggelser når noe tar tid å endre på. Man får jobbet mer stabilt med ting over tid og der pasienten er i sitt eget hjemmemiljø - inne på en avdeling er man langt borte fra det virkelige livet... Om du ikke lenger ser hva du trenger å jobbe med under en innliggelse, er det kanskje tid for å se på om hyppigheten av innleggelsene kan tas opp til diskusjon mellom deg og behandlerne dine? Vi er jo i stadig endring.

Selv har jeg ikke hatt noe konkret å jobbe med under innleggelser, annet enn å få i meg mat, sove og overleve. Men jeg har heller ingen faste planlagte innleggelser. Jeg blir kun innlagt når det er fare for livet, dvs. ca. tre ganger de siste 10-12 årene. Men det har vært mye hyppigere en gang og man så på mulighet for planlagte innleggelser, men jeg ønsket det ikke selv pga. mistrivsel mens jeg er innlagt. Ikke pga. avdelingens forhold - det har mer med meg selv å gjøre.

Jeg bruker også oppholdet til å få i meg mat, skifte klær, få på plass søvnen og ut av isolasjon. De tingene trenger jeg alltid jobbe med når jeg blir innlagt. Men du hatt nok rett i at det nærmer seg et tidspunkt hvor vi kan la det gå lenger enn 3-4 ukers mellom hver innleggelse. 

.... Men så går jeg på trynet innimellom. Den siste uken har jeg hatt to innleggelser, en av dem ble det nødvendig med politi for å få meg med inn, i tillegg har jeg hatt en overdose. Da tenker jeg at innleggelsene er viktig likevel.

Det er vanskelig dette her. 

3 minutter siden, Fru2020 skrev:

Jeg bruker også oppholdet til å få i meg mat, skifte klær, få på plass søvnen og ut av isolasjon. De tingene trenger jeg alltid jobbe med når jeg blir innlagt. Men du hatt nok rett i at det nærmer seg et tidspunkt hvor vi kan la det gå lenger enn 3-4 ukers mellom hver innleggelse. 

.... Men så går jeg på trynet innimellom. Den siste uken har jeg hatt to innleggelser, en av dem ble det nødvendig med politi for å få meg med inn, i tillegg har jeg hatt en overdose. Da tenker jeg at innleggelsene er viktig likevel.

Det er vanskelig dette her. 

Virker som du liker å være innlagt. Tok du overdose sånn at du skulle få hjelp? Syns generelt man skal være besparlig med innleggelser hos personer med eupf da det fort leder til institusjonalisering som er lite bra. Mange tar overdoser kun for å bli sett og få omsorg. 

Anonymkode: 1019c...87c

På 13.10.2020 den 15.23, Fru2020 skrev:

Går an å jobbe med f.eks. relasjonelle utfordringer eller sanseøvelser for å ta inn mer av omgivelsene. 

Anonymkode: 5881d...8c9

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du liker å være innlagt. Tok du overdose sånn at du skulle få hjelp? Syns generelt man skal være besparlig med innleggelser hos personer med eupf da det fort leder til institusjonalisering som er lite bra. Mange tar overdoser kun for å bli sett og få omsorg. 

Men så er hvert individ ulik også. Ikke alle med en gitt diagnose skal behandles likt. Det kompliseres også dersom man har flere andre diagnoser. 

Og hva som skjedde og hvorfor trenger du kanskje ikke spekulere sånn i? Mine "episoder" har ikke handlet om å oppnå omsorg. Jeg ble nylig tvangsinnlagt og jeg prøvde så godt jeg kunne å snakke meg ut av det, men det gikk ikke det. Så er ikke slik at man nødvendigvis går inn for å bli innlagt ved å gjøre destruktive ting. 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker effekten av en innleggelse. Jeg vet at etter en innleggelse får jeg som oftest en god periode hvor jeg har fravær av selvmordstanker og får overskudd til å drive med husarbeid og kreative sysler.

Det anbefales ikke lange innleggelser for folk som er kronisk suicidale som jeg er (jeg har blandet pf og ikke eupf), men korte innleggelser kan tas i bruk. Derfor er mine innleggelser kortvarig.

Jeg tenker at jeg til en viss grad nok er "institusjonalisert", men DPS har en veldig gjennomarbeidet og klar plan for min behandling. Den er utarbeidet av et godt utvalg av fagpersoner. Jeg føler meg trygg på at de vet hva de driver med, selv om jeg ikke kjenner hele planen. Men neste steg er altså at jeg skal arbeide med mer enn de basale behovene under en innleggelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...