Gå til innhold

Kupton eller andre. Er det uvanlig å ha en blanding av symptomer?

Anbefalte innlegg

Har en tvangslidelse som er forverret pga pandemien. Jeg føler gjerne at jeg har en blanding av angstproblematikk. Ikke bare tvang. Ofte når tvangen er verre blir også angst generelt verre. Jeg får også mer sykdomsangst. Samtidig blir jeg ofte overveldet av håpløshetstanker fordi jeg er så sliten av angsten. Da går jeg inn i en slags apatisk likegyldighet i stedet. Eller jeg flykter i selvmordstanker. For første gang etter pandemien starter går jeg til lege for å få råd om å bli henvist terapi og litt bekymringer pga fysiske plager. Responsen jeg fikk der tok fullstendig motet fra meg. Jeg burde ta meg sammen og bare slutte å ha angst for ting. Jeg burde ordne opp selv og ikke forvente at andre skal hjelpe. Hun mente også at hun ikke ville ta blodprøver eller undersøke fysiske plager jeg hadde fordi jeg må alltid tenke at mine fysiske plager kommer av angst. Samtidig ble hun irritert over at jeg ikke kunne helt konkret si hva en terapeut skulle ta tak i.Det måtte liksom bare være en ting og jeg klarte ikke å velge. Hun sendte en henvisning til psykolog men jeg føler meg dum. Kanskje jeg ikke har behov for hjelp siden jeg ikke klarer å beskrive problemet så konkret?  Er det veldig uvanlig at man har en blanding av flere ting?. Jeg skammer meg sånn for å ha oppsøkt lege for ting jeg burde ha fikset selv. Hvorfor skal jeg da oppta plass hos en psykolog?. Tror jeg kommer til å takke nei hvis jeg får time hos en psykolog. Man må jo ordne opp selv. 

Anonymkode: 06f4a...11a

Fortsetter under...

Det er mer vanlig enn uvanlig at en har en blanding av symptomer. I det diagnostiske systemet er forøvrig tvangslidelser (ocd) klassifisert under angstlidelser.

En kan ikke bare ta seg sammen for å bekjempe tvang. Tvang er en av de lidelser hvor en trenger hjelp av høykompetent personale både for psykoterapi og medisinering. Forhåpentligvis er den psykologen du er henvist til en slik person.

På standens vegne må jeg bare beklage den respons du fikk hos legen. Slik skal det ikke være.

2 timer siden, kupton skrev:

Det er mer vanlig enn uvanlig at en har en blanding av symptomer. I det diagnostiske systemet er forøvrig tvangslidelser (ocd) klassifisert under angstlidelser.

En kan ikke bare ta seg sammen for å bekjempe tvang. Tvang er en av de lidelser hvor en trenger hjelp av høykompetent personale både for psykoterapi og medisinering. Forhåpentligvis er den psykologen du er henvist til en slik person.

På standens vegne må jeg bare beklage den respons du fikk hos legen. Slik skal det ikke være.

Setter pris på svaret ditt. Tusen takk. 

Anonymkode: 06f4a...11a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...