Gå til innhold

Trenger schizofreni å være så ille?

Anbefalte innlegg

Er alle schizofrene helt kokko å være sammen med? Eller kan en med schizofreni være ganske oppegående og med få symptomer? 

Har alle med schizofreni masse stemmer hele tiden eller kan en schizofren (som ikke går på medisiner selvsagt) kun ha stemmer kanskje 1 gang i uka bare? 

Har alle schizofrene masse søppel i hele leiligheten eller kan de ha det ryddig som normale folk? 

Hører jo om schizofrene som lever i forsøplede leiligheter der søppelet flyter og de snakker usammenhengende om UFOer og aliens 24/7, men er dette realiteten lurer jeg på? 

Anonymkode: 668a3...1bd

Fortsetter under...

Kjenner ei med schizofreni som kun har kortvarige psykoser som bare varer maks noen få dager av og til. Hun hører av og til stemmer og har hallusinasjoner utenom, men ikke så ofte. Hun er likevel veldig syk og suicidal. Hun har vært tvangsinnlagt i veldig lange perioder og ofte med kontinuerlig observasjon selv om hun ikke har vært psykotisk. Hun har stort sett vært tvangsinnlagt de siste årene, med korte perioder hjemme. 

Anonymkode: 6d15b...eef

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei med schizofreni som kun har kortvarige psykoser som bare varer maks noen få dager av og til. Hun hører av og til stemmer og har hallusinasjoner utenom, men ikke så ofte. Hun er likevel veldig syk og suicidal. Hun har vært tvangsinnlagt i veldig lange perioder og ofte med kontinuerlig observasjon selv om hun ikke har vært psykotisk. Hun har stort sett vært tvangsinnlagt de siste årene, med korte perioder hjemme. 

Men bortsett fra det, hvordan fungerer hun? Jeg mener ser leiligheten hennes ut som en svinesti? Har hun venner? Greier hun å ta vare på egen personlig hygiene? 

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men bortsett fra det, hvordan fungerer hun? Jeg mener ser leiligheten hennes ut som en svinesti? Har hun venner? Greier hun å ta vare på egen personlig hygiene? 

Hun er innlagt tilnærmet hele tiden. Hun har det nokså ryddig hjemme de få og korte periodene hun bor hjemme. Hun har få venner, og ingen veldig nære. Hun sliter litt med personlig hygiene. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er alle schizofrene helt kokko å være sammen med? Eller kan en med schizofreni være ganske oppegående og med få symptomer? 

Har alle med schizofreni masse stemmer hele tiden eller kan en schizofren (som ikke går på medisiner selvsagt) kun ha stemmer kanskje 1 gang i uka bare? 

Har alle schizofrene masse søppel i hele leiligheten eller kan de ha det ryddig som normale folk? 

Hører jo om schizofrene som lever i forsøplede leiligheter der søppelet flyter og de snakker usammenhengende om UFOer og aliens 24/7, men er dette realiteten lurer jeg på? 

Jeg har diagnosen schizofreni. Jeg har to universitetsgrader og en nær vennekrets. Jeg har et godt forhold til min familie og har orden i egen leilighet. I tillegg har jeg bil samt en stabil økonomi.

Schizofreni dekker et mangfold av symptomer, og er man godt medisinert så kan mange leve et tilnærmet normalt liv. Dessverre knyttes det mange fordommer til diagnosen. Det er leit, og dette stigma gjør at i alle fall jeg holder diagnosen tett til brystet.

Anonymkode: 5a7e6...45a

Jeg har en bekjent som har schizofreni. Han er veldig beskjeden og rolig, veldig snill, og intelligent. Også ganske religiøs, men det trenger ikke være sykt, det.

Han har en familie med barn, et fint og ryddig hjem, og er syk kun i perioder. 

Endret av girlinyellow
.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...