Gå til innhold

Asperger test for voksne - hva slags score får du

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/

Er sånne tester noe å stole på? Noen som har erfaring med å få asperger diagnose i voksen alder - hvordan scorer du?

Anonymkode: a2829...fd5

Jeg tror du kan ta med deg denne setningen fra siden som gjentas: "Testene på dette nettstedet er på ingen måte en erstatning for profesjonell helsehjelp. Hvis du har utfordringer, er et besøk hos fastlegen en lur start!" Samt at når du har gjennomført testen, står det følgende som er uthevet: "Dette er kun en indikasjon, ikke en diagnose".

Selv fikk jeg for øvrig 18 poeng som er det gjennomsnitlige for de som tar testen, sto det.

Kom til å tenke på, hva svarer en med asperger-diagnosen på dette: "Jeg er en god diplomat og blir lett enig med andre". Selv krysset jeg av for "Helt enig, men det er jo klart at jeg kan være uenig, men jeg føler at vi ofte da også blir enige om at vi er uenige.

10 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Kom til å tenke på, hva svarer en med asperger-diagnosen på dette: "Jeg er en god diplomat og blir lett enig med andre". Selv krysset jeg av for "Helt enig, men det er jo klart at jeg kan være uenig, men jeg føler at vi ofte da også blir enige om at vi er uenige.

Jeg tror jeg svarte litt enig. Fordi jeg vet ikke om jeg er en god diplomat, men jeg er lett å overkjøre og jeg er vant til å tilpasse meg andre for å bli oppfattet som normal. Derfor sier jeg meg ofte enig selv om jeg kanskje ikke er det. 

Annonse

Gjest Naana47
33 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Selv krysset jeg av for "Helt enig, men det er jo klart at jeg kan være uenig, men jeg føler at vi ofte da også blir enige om at vi er uenige.

Ja, det blir til at man begynner å tvile på om en virkelig har svart riktig. Jeg tok derfor testen en gang til, og denne gangen ble et par svar endret fra "helt enig" og "helt uenig" til "litt enig og "litt uenig".  For når jeg tenker meg om kan det jo være at noe av det stemmer noen ganger. 

Hater egentlig sånne tester fordi jeg alltid begynner å tvile på meg selv om jeg har svart riktig. 😂 Resultatet ble i alle fall 11-13 denne gangen, som i mitt hode betyr 12.

2 minutter siden, Naana47 skrev:

Ja, det blir til at man begynner å tvile på om en virkelig har svart riktig. Jeg tok derfor testen en gang til, og denne gangen ble et par svar endret fra "helt enig" og "helt uenig" til "litt enig og "litt uenig".  For når jeg tenker meg om kan det jo være at noe av det stemmer noen ganger. 

Hater egentlig sånne tester fordi jeg alltid begynner å tvile på meg selv om jeg har svart riktig. 😂 Resultatet ble i alle fall 11-13 denne gangen, som i mitt hode betyr 12.

Hehe, å ta testen en gang til hadde jeg ikke giddet. Ett poeng her og der har jo ingenting å si annet enn for underholdningens skyld? Om jeg hadde fått 16 eller 22 poeng, hadde ikke utgjort store forskjellen. Det skal likevel en del mer til for å opfylle kriteriene for å få diagnosen - og den settes uansett ikke etter å ha tatt tilfeldige tester på nettet.

Mens jeg fylte ut denne testen, ble jeg nesten mer opptatt av å tenke på om svarene hadde blitt annerledes om vi f.eks. ikke visste hvilken diagnose vi satt å fylte ut for, men bare satt og fylte ut fullstendig ærlig enn å gi en besvarelse selv, for svarene farges nok til en viss grad av om vi ønsker å oppfylle kravene til diagnosen eller ikke samtidig som vi ønsker å svare ærlig. Huff, kanskje søskenbarnet mitt hadde rett da hun sa til meg da jeg var 13 år: "Du tenker og grubler for mye på alt ting du, Eva Sofie..." :) 

Gjest Naana47
3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hehe, å ta testen en gang til hadde jeg ikke giddet. Ett poeng her og der har jo ingenting å si annet enn for underholdningens skyld? Om jeg hadde fått 16 eller 22 poeng, hadde ikke utgjort store forskjellen. Det skal likevel en del mer til for å opfylle kriteriene for å få diagnosen - og den settes uansett ikke etter å ha tatt tilfeldige tester på nettet.

Mens jeg fylte ut denne testen, ble jeg nesten mer opptatt av å tenke på om svarene hadde blitt annerledes om vi f.eks. ikke visste hvilken diagnose vi satt å fylte ut for, men bare satt og fylte ut fullstendig ærlig enn å gi en besvarelse selv, for svarene farges nok til en viss grad av om vi ønsker å oppfylle kravene til diagnosen eller ikke samtidig som vi ønsker å svare ærlig. Huff, kanskje søskenbarnet mitt hadde rett da hun sa til meg da jeg var 13 år: "Du tenker og grubler for mye på alt ting du, Eva Sofie..." :) 

Nei, det er jo ikke nødvendig å ta testen flere ganger (eller i det hele tatt), det er jo som du sier bare for moro skyld. 😉

I likhet med deg grubler jeg noen ganger altfor mye på ting. Jeg kan analysere og dissekere ting i en sånn grad at jeg begynner å tvile på meg selv og egne oppfatninger og avgjørelser. Ser liksom alt fra så mange sider at jeg blir helt tullerusk og ikke vet hvordan jeg skal lande på riktig konklusjon, hehe. 

Jeg hater som sagt å svare på sånne tester, i alle fall hvis de er seriøse som hos DPS. Av og til bes man om å svare på ulike skjemaer med spørsmål/påstander. Da er det gjerne "siste uke" eller de "to siste ukene" som gjelder. Det er faktisk vanskelig for meg, for jeg er så redd for å svare feil og å blande det med sånn jeg vanligvis har det, sett i det store bilde. Og sånn blir det med disse mer useriøse online-testene også, bare motsatt. Der skal man svare for hvordan man er i det store bildet, og da blir jeg redd for å blande med hvordan jeg innimellom kan ha det og begynner å tenke: "Hmm.. hadde jeg ikke det sånn for bare en uke siden, tro"? Og sånn overtenking kombinert med usikkerhet vil jo påvirke resultatet. 

Uansett, den hele og fulle sannhet har nok ingen. Vår egen oppfatning av vårt indre selv trenger ikke å stemme med virkeligheten. Det er nok ikke lett for noen å se seg selv helt korrekt verken innenfra eller utenfra, vil jeg tro. Vi mennesker er jo også hele tida i endring, vi er ikke fastlåste konstanter. Jeg er i alle fall ikke sånn at jeg er 100% lik 24/7. (Kanskje derfor jeg har pf, lol) Men jeg vil jo tro at dagsformen, humøret, osv. til alle underbevisst kan påvirke svarene en gir. Det er derfor det kan være litt artig å dobbelt-sjekke seg selv med samme test f.eks dagen etter, i alle fall disse litt useriøse online-testene. 😉 

Fikk 33. Er dame med asperger. Skjønte ikke helt hva de mente med spørsmålet:

"Jeg synes det er vanskelig å forestille meg hvordan andre har det*"

Umiddelbart trodde jeg de mente hvordan andre har det hjemme, og syntes det var et rart spørsmål. Måtte tenke meg om gitt. 

Anonymkode: a5712...0e6

Jeg fikk 27. Omtrent slik jeg havnet siste gang det var test også, i feltet å være i grensen av å ha autisme. Men det er nok pga jeg enten er schizofren, eller schizotyp. Jeg har schizofreni diagnose, jeg ikke vet om stemmer.

Anonymkode: b49b7...0f2

Jeg kan ikke tenke meg at en med asperger egentlig klarer å svare ærlig, ha selvinnsikt nok til å gjennomføre denne testen og få et rett resultat. Selvinnsikt er vel noe av hovedproblematikken ved asperger.

Anonymkode: d5897...9fa

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke tenke meg at en med asperger egentlig klarer å svare ærlig, ha selvinnsikt nok til å gjennomføre denne testen og få et rett resultat. Selvinnsikt er vel noe av hovedproblematikken ved asperger.

Anonymkode: d5897...9fa

For noe tull.

Anonymkode: d191f...c7a

På 14.10.2020 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Jeg scoret 18. 

http://socialintelligence.labinthewild.org/mite/

Denne testen var mer interessant. 

Anonymkode: 453da...7b1

Den var ganske morsom. Jeg fikk 28, som skulle være ganske bra, men jeg er nysgjerrig på hvor jeg tok feil. Jeg merket at det var farlig å tenke for mye. Jeg tror man bør krysse av på det første innfallet, før man begynner å analysere som jeg fort gjør. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...