Gå til innhold

Skriver du dagbok?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver du dagbok? Såfall hvor ofte, og på papir eller digitalt?

Har nettopp begynt å skrive selv, skriver digitalt og prøver skrive hver dag.
Hjelper virkelig på det å sortere tanker.

Anonymkode: 1198b...04d

Jeg har skrevet dagbok på pc i mange år, i perioder daglig, men plutselig kan det gå en uke uten. :) Trives med å notere ned litt om det som har skjedd på dagen når jeg har satt meg ned om kvelden. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457391-skriver-du-dagbok/#findComment-4004793
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp begynt å skrive selv, skriver digitalt og prøver skrive hver dag.
Hjelper virkelig på det å sortere tanker.

Jeg skriver trenings/aktivitets dagbok. Har en bok jeg skriver i. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457391-skriver-du-dagbok/#findComment-4004798
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har skrevet dagbok nesten daglig, med unntak av en og annen dag her og der, siden 1997 (da var jeg i midten av tenårene). Jeg begynte på papir det første året, men deretter gikk jeg over på å skrive digitalt. Det er jeg svært glad for, for da har jeg kunnet søke i teksten etter sentrale ord om jeg har ønsket å gå tilbake og finne ut av noe som f.eks. skjedde et spesifikt år eller ved en spesiell hendelse der jeg ikke lenger kan huske dato.

Jeg skriver lite om hva som skjer i løpet av en dag, men mer om tanker jeg går og tenker på og følelser jeg trenger å få satt ord på samt hendelser jeg ev. ikke klarer å helt få lagt bak meg. Skriving har blitt en form for terapi. Men jeg ser også at dagboken har endret seg en del på 23 år. Da jeg begynte å skrive, var det desperat skriving fra en ungdom som ikke hadde noen andre å snakke med om altfor mange vonde og såre følelser og hendelser i skolehverdagen. Jeg tror faktisk at jeg ikke hadde overlevd en tøff ungdomstid like godt om jeg ikke hadde skrevet dagbok. En periode ble jeg opptatt litt mer av å dokumentere det som faktisk skjedde i livet mitt mens nå de siste årene har jeg mer havnet tilbake der å få satt ord på tanker og følelser igjen, selv om behovet som da jeg var tenåring ikke er det samme lenger - heldigvis. Jeg ser på det som en del av egen selvutvikling. Ofte mens jeg skriver ned egne tanker og refleksjoner, kan jeg komme med nye tanker under skrivingen.

Men, et lite tips til dere som skriver digitalt: Vær bevisst på hvordan dere ev. overfører dokumenter hvis dere skal ha det over på andre enheter. Årevis erfaring har lært meg at dokumenter kan bli skadet og ikke la seg åpne om man f.eks. overfører trådløst mellom enheter. Om man lagrer fysisk på disk, er det en reell fare for at disken en dag tar kvelden. Det sikreste om man ønsker å ta vare på det man skriver, er å ha det lagret i en lagringstjeneste på nett, som Dropbox, iCloud, GoogleDisk, OneDrive m.m. Selv har jeg mistet enkelte oppføringer fordi dokumentene har blitt uleselige som følge av skade og dårlig lagringsrutiner :( Men jeg er også en som gjerne vil ta vare på alt rusk og rask ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457391-skriver-du-dagbok/#findComment-4004852
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...