Gå til innhold

Sønn som sier at han føler seg tom

Anbefalte innlegg

Min sønn er voksen.  Han har nettopp vært innlagt på sykehus pga overmedisinering av antidepressiv medisin. Han sier at overdosen var tatt med uhell, og ikke med vilje. Men jeg som mor blir selvsagt bekymret fordi han snakker så mye om at han føler seg tom og trist. 

Han har pratet med psykolog på sykehuset og han ba han gå til fast-legen, og prate med han om det som plager han, eventuellt få en henvendelse videre til psykolog av fastlege.  

Sønnen bor ikke hos meg. Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få han til å bli glad   avslappet og fornøyd med livet. Han er veldig rastløs stort sett  og han sover mye. Vet at han ønsker seg en hund, mulig det kunne hjelpet han...? Men han har ikke sted å ha hunden... 

Jeg er så bekymret fordi jeg er redd overdosen av medisin var selvmordsforsøk. Men han nekter på det og han gikk ut døren på butikker etter at han tok dosen så mest sannsynlig kan det være at han glemte seg. 

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre for han ? Han har ikke særlig med venner og er mye alene. Han har fått masse anvisninger i jakten på kjæreste og  men jeg har sagt til han at kjæreste er ikke alt. Han må finne seg selv først. 

Noen råd innen dette? 

Anonymkode: 325ef...9ab

Fortsetter under...

De som tar et ekte selvmordsforsøk ved å ta overdose de passer på så ingen ser hva de har gjort og de forteller det heller ikke til noen. Så tror dersom han fortalte om overdosen til deg eller passet på så han ble funnet tror jeg du kan ta det helt med ro. Mest sannsynlig et rop om hjelp. 

Går han til behandling? Isåfall han ikke gjør det burde du jo hjelpe han å få det. 

Anonymkode: e9925...861

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som tar et ekte selvmordsforsøk ved å ta overdose de passer på så ingen ser hva de har gjort og de forteller det heller ikke til noen. Så tror dersom han fortalte om overdosen til deg eller passet på så han ble funnet tror jeg du kan ta det helt med ro. Mest sannsynlig et rop om hjelp. 

Går han til behandling? Isåfall han ikke gjør det burde du jo hjelpe han å få det. 

Anonymkode: e9925...861

Har forsøkt å inspirere han til å søke hjelp hos lege. Han har fortalt om det til lege og gått til legen en del. Men det er ikke mer enn litt snakk og mer medisin og hjem igjen. Han sier selv at han skal gå til legen å høre om å få psykolog-hjelp  

8 minutter siden, kupton skrev:

Først må han utredes og få en diagnose. Med diagnosen som bakgrunn kan han få riktig behandling.

Og hvordan skjer det? Via fastlegen? Han har vært mye å pratet med fastlegen om problemet men får kun medisin for depresjon.  

Annonse

55 minutter siden, kupton skrev:

Han må spørre fastlegen om hen er sikker på diagnosen. Diagnostisering bør skje med bruk av strukturerte intervju.

Hvis diagnosen ikke er sikker, må han henvises til spesialisthelsetjenesten (oftest DPS).

Takk for råd. Jeg skal si til sønnen at han må gjøre det. Veldig viktig at han får hjelp istedet for at han skal gå evig rundt i den vonde sirkelen med vonde tanker og tristhet.  

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med uhell? Det er ganske vanskelig å ta en overdose antidepressiva som krever sykehusinnleggelse med uhell. 

Anonymkode: 69332...d45

Det er det jeg frykter og. Derfor vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Jeg mener sykehuset burde ikke skrevet han ut uten å få han sendt videre til behandling. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med uhell? Det er ganske vanskelig å ta en overdose antidepressiva som krever sykehusinnleggelse med uhell. 

Kan  jeg sende inn en bekymringsmelding på han? Jeg er bekymret fordi jeg er redd for at det kan gjenta seg. Legen på sykehuset ga han videre tilgang på medisinen selv om de vet situasjonen.. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo på medisinen. Noen typer antidepressiva skal det svært små mengder av før det krever sykehusinnleggelse. Da burde jo i så fall behandlende lege vurdere å bytte medisin om det er tilfelle at sønnen går på en slik medisin. Om sønnen derimot går på en medisin som er lite giftig, trengs det jo betydelige mengder og da er medisinen trolig ikke tatt utilsiktet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...