Gå til innhold

Er dette alvorlig? Behandling

Anbefalte innlegg

Fikk i dag vite at poliklinikken jeg har gått til de siste årene pga bipolar lidelse IKKE har den rette kompetansen på bipolar, men at en annen avdeling i fylket har det. De hadde bipolar lidelse som fagfelt tidligere, men de siste to årene var det blitt forandringer. Hva f...? Hvorfor er jeg ikke der i stedet, da? Mye lidelse kunne ha vært unngått om jeg hadde gått til behandling ved en poliklinikk hvor personalet kan bipolar lidelse. Jeg tenker da spesielt på farmakologisk behandling. Er dette en form for tjenesteforsømmelse? 

Anonymkode: 9dd5e...e2e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457401-er-dette-alvorlig-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk i dag vite at poliklinikken jeg har gått til de siste årene pga bipolar lidelse IKKE har den rette kompetansen på bipolar, men at en annen avdeling i fylket har det. De hadde bipolar lidelse som fagfelt tidligere, men de siste to årene var det blitt forandringer. Hva f...? Hvorfor er jeg ikke der i stedet, da? Mye lidelse kunne ha vært unngått om jeg hadde gått til behandling ved en poliklinikk hvor personalet kan bipolar lidelse. Jeg tenker da spesielt på farmakologisk behandling. Er dette en form for tjenesteforsømmelse? 

Det jobber vel fagfolk på poliklinikken din, som psykologer og psykiatere? Har de den utdannelsen har de også kompetanse på bipolar lidelse. Om det finnes bedre kompetanse et annet sted er nå så, men kan ikke se at dette er alvorlig? 

Anonymkode: 9ffeb...1cf

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jobber vel fagfolk på poliklinikken din, som psykologer og psykiatere? Har de den utdannelsen har de også kompetanse på bipolar lidelse. Om det finnes bedre kompetanse et annet sted er nå så, men kan ikke se at dette er alvorlig? 

Fagfolk på ADHD siden poliklinikken gikk over til å bli "ADHD-poliklinikk" for to år siden fra Allmennpsykiatrisk poliklinikk.  Det har gått meg hus forbi, og jeg mener at de ved regimeskiftet skulle hatt informert meg og tilbudt overflytting til poliklinikk for stemningslidelser/bipolar. I mitt hode nå føles det som en skandale siden jeg har vært mye syk. Som sagt kunne mye lidelse vært unngått om jeg hadde blitt behandlet av fagfolk i rette fagområde. 

Eller overdriver jeg? Jeg har jo fått god behandling der jeg er, men tenkte at det var riktigst behandling å få fra de som kan bipolar best? Fikk tanker om at de som kunne dette ble overflyttet til den andre enheten, men jeg vet jo ikke det med sikkerhet. Men det har vært stor utskifting av psykiatere, og jeg aldri hatt én som har fulgt meg over tid. Men man kan vel ikke forvente mer, så da skal jeg vel heller ikke klage. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en ren adhd klinikk og du ikke har adhd som en av diagnosene dine så er det jo litt rart ja. 

Ja, det var den forståelsen jeg fikk, at det nå er en poliklinikk for ADHD. Jeg har ikke ADHD. 

Føler meg ganske forvirret eller hva. Men jeg holder muligheten åpen for at jeg har misforstått noe. Må få finne mer ut av det. 

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk i dag vite at poliklinikken jeg har gått til de siste årene pga bipolar lidelse IKKE har den rette kompetansen på bipolar, men at en annen avdeling i fylket har det. De hadde bipolar lidelse som fagfelt tidligere, men de siste to årene var det blitt forandringer. Hvorfor er jeg ikke der i stedet, da? Mye lidelse kunne ha vært unngått om jeg hadde gått til behandling ved en poliklinikk hvor personalet kan bipolar lidelse. Jeg tenker da spesielt på farmakologisk behandling. Er dette en form for tjenesteforsømmelse? 

Det er i hvert fall slurv når pasienter med denne diagnosen ikke blir overført til spesialteamet. Det er dessverre slik at kompetansen på enkelte lidelser kan være meget begrenset selv om en er utdannet lege eller psykolog. Det har vi jo sett utallige eksempel på her på DOL i løpet av årene. Det er ofte avgjørende for sykdomsforløpet hvem en behandles av og dennes kompetanse.

11 minutter siden, kupton skrev:

Det er i hvert fall slurv når pasienter med denne diagnosen ikke blir overført til spesialteamet. Det er dessverre slik at kompetansen på enkelte lidelser kan være meget begrenset selv om en er utdannet lege eller psykolog. Det har vi jo sett utallige eksempel på her på DOL i løpet av årene. Det er ofte avgjørende for sykdomsforløpet hvem en behandles av og dennes kompetanse.

Takk for svar. Dette ble veldig stort for meg i dag, og det ble ikke mindre av det du skriver her. Nå føler jeg meg rett og slett feilbehandlet. I en tråd om Lamictal her nå, sier du også at vedlikeholdsdosen er 200 til 400 mg. Som jeg sa så har ingen fast psykiater fulgt meg over tid. En psykiater fortalte meg en gang at jeg lå innenfor referanseområdet når jeg gikk på 200 mg, og at det derfor var tilstrekkelig dose. En annen sa at jeg lå under referanseområdet på 200 mg, og at jeg tidligere bare såvidt var innenfor, men han foretok seg ingenting likevel. Skulle vel ha økt dosen da. Men neida, plutselig var det enda en ny psykiater å forholde seg til, og hun fulgte ikke opp det den forrige hadde funnet ut, og ikke bestilte hun nye blodprøver av meg heller. Det virker nesten for meg som at alle vil finne opp kruttet på nytt når de ikke ser ut til å lese journalen min. Eller at de er totalt uinteresserte og bare ser på meg som et nødvendig hinder på veien videre til andre arbeidsoppgaver . 

Men den jeg klandrer aller mest nå er meg selv siden jeg ikke hadde fått med meg dette om poliklinikkene. Det burde jeg nok ha funnet ut av selv, og jeg føler meg ganske dum. Til mitt forsvar kan jeg likevel si at jeg ikke har hatt for vane å google behandlingsstedet mitt. Hadde jeg gjort det titt og ofte, hadde jeg nok fått dette med meg. Jeg har bare møtt opp til timene, men ingen har fortalt meg dette før i dag. 

Synes du jeg bør be om overflytting? Kjenner litt på at jeg egentlig bare vil slutte. Jeg vil ikke krysse noen, eller å være til bry. Og ikke vil jeg være årets underholdning på julebordet deres heller. ("Hun som ikke skjønte at hun ikke lenger gikk til riktig behandling på riktig poliklinikk")

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og ikke vil jeg være årets underholdning på julebordet deres heller. ("Hun som ikke skjønte at hun ikke lenger gikk til riktig behandling på riktig poliklinikk")

Litt dårlig humor på morgenkvisten, men en mager trøst nå i år er at de fleste julebord blir nok avlyst i år... Men jeg anbefaler deg uansett å søke deg til den nye poliklinikken og se deg fremover. Ingen er tjent med at du trekker deg ut av helsevesenet - aller minst deg selv - uavhengig av hvem som har gjort en feil her. Du blir bare et pasientnummer i rekken, et av mange, og det fine er jo om du kan få bedre hjelp.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du jeg bør be om overflytting? Kjenner litt på at jeg egentlig bare vil slutte.

Hvis den nye bipolarklinikken er innen rimelig reiseavstand, synes du skal be om overflytting. Det høres ikke imponerende ut det du tilbys nå. En er alltid tjent med å bli behandlet av noen som virkelig kan.

Du må absolutt ikke slutte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...