Gå til innhold

Bivirkninger- kupton/andre

Anbefalte innlegg

Jeg går på veldig mange medisiner og 4 av de har ledd- og muskelstivhet som bivirkning, tror jeg. I flere år har jeg slitt med dette, men nå er det verre enn noensinne. Det er sånn at bevegeligheten er redusert så mye, at jeg må bruke masse krefter på små ting, som å dusje, kle meg, og husarbeid (som jeg sjelden klarer særlig av). Jeg er utslitt når jeg våkner om morgenen, for dette er verst på natt og morgen. Den generelle formen er elendig. I tillegg til at jeg sliter psykisk så blir dette alt for mye. Jeg er totalt utmattet og orker veldig lite. 

Legen finner ikke noe på revmatisme. Jeg har tatt alle slags blodprøver som skal være ok. 

Jeg ønsker å trappe ned på medisiner, for å se om det kan hjelpe. Har søkt 4 ganger på dps for å få opphold, for medisinredusering, men på et par år har jeg fått avslag på alle!  Da søkte jeg også utenbys. Jeg kan ikke trappe ned hjemme, jeg vet av erfaring at jeg blir dårlig når jeg trapper ned, og privatsituasjonen min tillater ikke det. 

Hva i all verden gjør jeg? Jeg har også flere bivirkninger, som masse ødem i kroppen - alt er hovent! Utslett har jeg, og også overvekt har kommet snikende. 

Jeg tar lamictal, abilify, neurontin, truxal, og valergan. 

Jeg har ingen psykotisk lidelse. Heller ingen bipolar lidelse. Jeg har veldig mange disgnoser. Blant annet GAD, depresjon, unnvikende pf og eupf, fra tidligere. Jeg sliter med mange traumer.

Kjære Kupton, andre, jeg er rådvill, hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: ecc6e...c3f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457414-bivirkninger-kuptonandre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, kupton skrev:

Jeg anbefaler at du drøfter med legen din om du kan slutte med Neurontin.

Hei, legen min vil at jeg skal trappe ned på den. Kan det være den som gjør at jeg blir så stiv i muskler og ledd? Når jeg står opp om morgenen er det ekstremt, men når neurontinen begynner å fungere, så blir jeg mye bedre. Kan det likevel være den som er årsaken til dette? Hva med de andre medisinene? Skal nevnes at jeg har lavt stoffskifte og går på medisiner for det. 

Basert på dine diagnoser og de bivirkninger du beskriver, er Neurontin min førstemistenkte. Jeg vurderer at den har den minst gunstige nytte/bivirkningsprofil. Det er ingen annen måte å finne ut dette sikkert på enn å slutte med en og en medisin. Jeg leser at legen din er av samme oppfatning, og jeg anbefaler at du følger legens råd.

8 minutter siden, kupton skrev:

Basert på dine diagnoser og de bivirkninger du beskriver, er Neurontin min førstemistenkte. Jeg vurderer at den har den minst gunstige nytte/bivirkningsprofil. Det er ingen annen måte å finne ut dette sikkert på enn å slutte med en og en medisin. Jeg leser at legen din er av samme oppfatning, og jeg anbefaler at du følger legens råd.

Ok, takk for svar. Det er nok det jeg må gjøre for å finne ut av det. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Det er nok det jeg må gjøre for å finne ut av det. 

Og det er jo her viktig å bare slutte med én og én medisin for å se hvilken medisin som gir deg disse plagsomme bivirkningene, om målet ikke skal være å slutte med det meste - og det kan ta svært lang tid om du skal være innlagt under all medisinjusteringene. Om du slutter på to eller tre medisiner på en gang, vet en jo ikke hvilke medisiner som faktisk ga deg bivirkningen. Det kan jo bare være én av de og det kan være flere... Jeg håper du tør kaste deg ut i det - vi mennesker overrasker ofte oss selv med å være sterkere enn det vi tror på forhånd.

Selv begynte jeg på tre medisiner samme uken for et par år siden og vi vet fremdeles ikke hvilken medisin som gir meg en ganske inngripende bivirkning. Det Da vet man heller ikke hvilken medisin man kan redusere på for å redusere på den aktuelle bivirkningen. Derfor en uting at leger starter på flere medisiner på en gang synes jeg. Det er ikke første gang det skjer i livet mitt at det startes opp på flere medisiner på samme dag/uke, så vet ikke om det er dårlig praksis i dette generelt blant leger eller om jeg har vært uheldig i min karriere som somatisk og psykiatrisk pasient.. Tror det er 3. eller 4. gang i voksen alder og jeg nærmer meg 40 år om en liten stund.

PS: Om du er den jeg tror, så beklager jeg at jeg ikke har latt høre fra meg. Det er min skyld og mitt ansvar. Ikke din! ;)

Endret av Eva Sofie

Annonse

3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Og det er jo her viktig å bare slutte med én og én medisin for å se hvilken medisin som gir deg disse plagsomme bivirkningene, om målet ikke skal være å slutte med det meste - og det kan ta svært lang tid om du skal være innlagt under all medisinjusteringene. Om du slutter på to eller tre medisiner på en gang, vet en jo ikke hvilke medisiner som faktisk ga deg bivirkningen. Det kan jo bare være én av de og det kan være flere... Jeg håper du tør kaste deg ut i det - vi mennesker overrasker ofte oss selv med å være sterkere enn det vi tror på forhånd.

Selv begynte jeg på tre medisiner samme uken for et par år siden og vi vet fremdeles ikke hvilken medisin som gir meg en ganske inngripende bivirkning. Det Da vet man heller ikke hvilken medisin man kan redusere på for å redusere på den aktuelle bivirkningen. Derfor en uting at leger starter på flere medisiner på en gang synes jeg. Det er ikke første gang det skjer i livet mitt at det startes opp på flere medisiner på samme dag/uke, så vet ikke om det er dårlig praksis i dette generelt blant leger eller om jeg har vært uheldig i min karriere som somatisk og psykiatrisk pasient.. Tror det er 3. eller 4. gang i voksen alder og jeg nærmer meg 40 år om en liten stund.

PS: Om du er den jeg tror, så beklager jeg at jeg ikke har latt høre fra meg. Det er min skyld og mitt ansvar. Ikke din! ;)

Jeg er enig med deg at det er en uting at leger setter pasienter på flere medisiner samtidig. Det er jo som du sier umulig å vite hvilken bivirkning som tilhører hvilken medisin. Og også virkning - hvilken medisin virker, hvilken virker ikke så godt. Synd du skulle oppleve det. For det krever mye å finne ut hvilken medisin man bør fortsette og hvilken som ikke er noe å gå på i lengden.  Og jeg er redd du har rett i at det vil kreve en lengre innleggelse pga det. Det er derfor jeg er redd jeg får avslag. Har fått avslag før pga dette. 

Nå har altså legen bestemt at jeg skal trappe ned på neurontin. Du vet nok hva jeg føler angående det, men jeg må tenke på helsa, og det fornuftige rådet fra kupton. Jeg finner det ikke ut på annen måte. Men i og med at neurontin er en smertemedisin, så er jeg også redd for å bli verre. Fikk sjokk da jeg leste at alle de 4 medisinene har samme bivirkning.. Det krever masse mot dette, og er livredd for å få enda mer angst og depresjon enn jeg allerede har🙁men fysiske helsen går foran...

Ps; kjekt å høre fra deg. Det går helt bra😺

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på veldig mange medisiner og 4 av de har ledd- og muskelstivhet som bivirkning, tror jeg. I flere år har jeg slitt med dette, men nå er det verre enn noensinne. Det er sånn at bevegeligheten er redusert så mye, at jeg må bruke masse krefter på små ting, som å dusje, kle meg, og husarbeid (som jeg sjelden klarer særlig av). Jeg er utslitt når jeg våkner om morgenen, for dette er verst på natt og morgen. Den generelle formen er elendig. I tillegg til at jeg sliter psykisk så blir dette alt for mye. Jeg er totalt utmattet og orker veldig lite. 

Legen finner ikke noe på revmatisme. Jeg har tatt alle slags blodprøver som skal være ok. 

Jeg ønsker å trappe ned på medisiner, for å se om det kan hjelpe. Har søkt 4 ganger på dps for å få opphold, for medisinredusering, men på et par år har jeg fått avslag på alle!  Da søkte jeg også utenbys. Jeg kan ikke trappe ned hjemme, jeg vet av erfaring at jeg blir dårlig når jeg trapper ned, og privatsituasjonen min tillater ikke det. 

Hva i all verden gjør jeg? Jeg har også flere bivirkninger, som masse ødem i kroppen - alt er hovent! Utslett har jeg, og også overvekt har kommet snikende. 

Jeg tar lamictal, abilify, neurontin, truxal, og valergan. 

Jeg har ingen psykotisk lidelse. Heller ingen bipolar lidelse. Jeg har veldig mange disgnoser. Blant annet GAD, depresjon, unnvikende pf og eupf, fra tidligere. Jeg sliter med mange traumer.

Kjære Kupton, andre, jeg er rådvill, hva kan jeg gjøre? 

Hvorfor tenker du at det er umulig å gjennomføre medisinjusteringer uten innleggelse? Hvis du ikke får en innleggelse, vil du da heller fortsette som før?

2 timer siden, frosken skrev:

Hvorfor tenker du at det er umulig å gjennomføre medisinjusteringer uten innleggelse? Hvis du ikke får en innleggelse, vil du da heller fortsette som før?

Skal begynne med å redusere neurontin her nå hjemme. Er bare så redd for at det skal bli for omfattende med evt flere av medisinene  og at jeg blir dårlig, og at det i neste omgang går utover forholdet til de jeg bor med. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...