Gå til innhold

Bipolar samboer rar etter ferie.

Anbefalte innlegg

Samboeren min har bipolar lidelse type 1 og sliter også med ptsd. Hun hadde en psykotisk depresjon for noen mnd siden, og i etterkant har hun foretrukket/valgt å være mye for seg selv fordi hun blir så fort sliten, og får ubehagelige symptomer hjernen (som hun sier) hvis det er for mye støy/lys, lyd og folk. 

I helgen har hun vært på en liten ferietur her i Norge med en god venninne. Etter at hun kom hjem har hun oppført seg rart. Hun gråt da jeg møtte henne på busstasjonen, gråt i bilen etterpå, da vi kom hjem la hun seg i senge og gråt intenst helt til hun sovna. Jeg spurte om hun hadde hatt det fint/om noe hadde skjedd, men alt hadde gått fint. 

Da hun våknet klarte hun ikke å skille mellom hvor hun var nå, og at hun var med meg, og der hun hadde vært på ferie og venninnen hun var med da. Hun trodde hun var på samme hotellrom, og var forvirret over at jeg var der, for eksempel. Hun har grått mye og ikke villet si noe omtrent. Hun virker veldig forvirret og ulykkelig.

Jeg lurer sånn på hvorfor ting som dette skjer? Mer et ordentlig svar på hvorfor hun ikke tåler å gjøre noe særlig lenger? Hvorfor div. inntrykk ødelegger så mye. Er det vanlig ved bipolar? Psykoselidelser? ptsd? 

Har hun det rolig mtp lyd, farger, lyd, lite folk osv, klarer hun å fungere og å være ganske frisk. Men ting som er vanlig for oss andre, butikken, kjøpesenter, venner og familie, bilturer i blant, vanlige ting, forstyrrer henne så mye at hun virker veldig annerledes eller dårlig etterpå, og det kan ta dager eller uker før hun kommer seg bare etter et kafebesøk. Det er så trist, og dette ødelegger jo livet hennes. Jeg er bekymret for å miste henne, og er usikker på hvordan være der og hjelpe, og akkurat hva som sannsynligvis er årsaken. Biologisk, psykisk, blanding?

Anonymkode: 6a164...3bb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457435-bipolar-samboer-rar-etter-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, kupton skrev:

Ferieturen kom sannsynligvis alt for tidlig. Hun trenger mer tid med ro og fred. Hun bør drøfte dette med legen sin.

Takk for respons på innlegget. Tenker du at slike reaksjoner sannsynligvis er knyttet til hennes bipolare lidelse eller psykose hun hadde, eller er det mer ptsd reaksjon? 

Anonymkode: 6a164...3bb

Jeg har det på samme måte i forhold til inntrykk, lys ,lyd ,folk osv. Jeg ble enkelt forklart at det har med at at hjernen mangler" filter" ,der friske mennesker siler inntrykk, de skiller mellom viktig og mindre viktige informasjon. De som har psykose klarer ikke å skille og all informasjon går inn og blir i hjernen behandlet som like viktig, derfor blir en med psykose lett overveldet og overbelastet. Det hjelper heller ikke på at lys ,lyd og bevegelser ofte virker forsterket.  

Anonymkode: 492da...3a6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...