Gå til innhold

Uføretrygd og arbeidsutprøving

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg vet det finnes flere tråder om uføretrygd, men jeg lurer mer på arbeidsutprøvingen før det går mot uføretrygd. 

Jeg er på aap på 2 året nå og det er nå snakk om uføretrygd som en løsning (fra behandler). Jeg er ferdig utredet og prøvd mange behandlinger, så per nå så er det ingenting mer å gjøre annet enn å forsøke å ikke bli verre. Men jeg har kun prøvd utdanning (klarte det ikke), men aldri prøvd meg ut i jobb i regi av Nav.

Jeg er nå livredd for at en uføresøknad da vil bli avslått, og at jeg vil stå uten penger. 

(Har både fysiske og psykiske diagnoser, hvis det skal være relevant.) 

Noen som har erfaring fra dette? 

Anonymkode: dfdc6...4a2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457445-uf%C3%B8retrygd-og-arbeidsutpr%C3%B8ving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg vet det finnes flere tråder om uføretrygd, men jeg lurer mer på arbeidsutprøvingen før det går mot uføretrygd. 

Jeg er på aap på 2 året nå og det er nå snakk om uføretrygd som en løsning (fra behandler). Jeg er ferdig utredet og prøvd mange behandlinger, så per nå så er det ingenting mer å gjøre annet enn å forsøke å ikke bli verre. Men jeg har kun prøvd utdanning (klarte det ikke), men aldri prøvd meg ut i jobb i regi av Nav.

Jeg er nå livredd for at en uføresøknad da vil bli avslått, og at jeg vil stå uten penger. 

Du bør ta dette opp med NAV så raskt som mulig. 

Anonymkode: 7baa4...e40

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg og prøvde utdanning og prøvde ikke arbeid, men hadde prøvd arbeid før jeg kom inn i nav systemet og det gikk ikke. Min oppgave var å gå å få hjelp på dps, klarte ikke annet. Det het rehabiliteringspenger på den tiden, så var det tidsbegrenset ufør så ufør. Så het det trygdekontoret og arbeidskontoret tror jeg. 

Endret av stjernestøv
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg og prøvde utdanning og prøvde ikke arbeid, men hadde prøvd arbeid før jeg kom inn i nav systemet og det gikk ikke. Min oppgave var å gå å få hjelp på dps, klarte ikke annet. Det het rehabiliteringspenger på den tiden, så var det tidsbegrenset ufør så ufør. 

Du trenger ikke svare, men hvor lenge gikk du på rehabiliteringspenger før det var snakk om ufør? Prøvde du flere utdanninger i den perioden? 

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke svare, men hvor lenge gikk du på rehabiliteringspenger før det var snakk om ufør? Prøvde du flere utdanninger i den perioden? 

Det husker jeg ikke men tror ikke det var så lenge, klarte virkelig ikke så mye. Gikk jo på en tilrettelagt skole for folk med psykiske problemer, og nav betalte lappen til meg sånn at jeg skulle kunne kjøre til skolen istedenfor å ta bussen. Ble veldig mye oppmuntret av nav og behandlere, men det ble nederlag på nederlag. Sjåførlærereren min var også veldig oppmuntrende og sa "Dette klarer du". Så det var det jeg gjorde, samt at jeg var innlagt noen plasser for å få hjelp. 

Jeg er på AAP nå. Har vert det 3,5 år. Min veileder sa jeg måtte ha prøvd arbeidsrettet tiltak for ikke å få avslag. Jeg har psykiske problemer og en yrkesskade fra før. Om et halvt år til går AAP ut for min del. Jeg går under de gamle reglene med maks 4 år på AAP. 

Anonymkode: 5d6f0...7a2

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på AAP nå. Har vert det 3,5 år. Min veileder sa jeg måtte ha prøvd arbeidsrettet tiltak for ikke å få avslag. Jeg har psykiske problemer og en yrkesskade fra før. Om et halvt år til går AAP ut for min del. Jeg går under de gamle reglene med maks 4 år på AAP. 

Ved særskilte tilfeller kan en få det forlenget med ett år. Min saksbehandler sa det var en mulighet for meg å søke om. Jeg har 11 mnd. Igjen og begynner også å kjenne på at tiden renner ut. Jeg også har 4 år AAP. 

Ja, forstod det som at det kunne være mulig å forlenge. Forsto det på henne som at hvis en hadde en søknad inne på uføretrygd, fortsatte en å få penger frem til en fikk innvilget eller avslått søknaden. Men føler ikke det stemmer med det jeg har lest. Prøvde arbeidsrettet tiltak men ble veldig dårlig. 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ordner de ikke så du får gått ut i arbeidstiltak når det er så kort tid igjen? 

Jeg har vert i arbeidsrettet tiltak fremtid for et par uker sia. Ble dårligere av det og slutta. Problemet for min del er vel at ting tar tid i systemet. Har nettop blitt «ferdig» utreda og prøver medisiner. Så en må vel ha gått igjennom det og før ufør er aktuelt. Men vet ikke hvor lang tid det tar.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...