Gå til innhold

Beliggenhet eller bostandard når leie?


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Skal leie snart. Jeg har alltid hatt store problemer med å bestemme meg. Takler ikke valg rett og slett. Jeg skulle vært der det nesten ikke var valg 😛 

Jeg har alltid bodd i utkantene av Oslo. 1 gang nesten på Bærums grensa, andre gangen langt ut i Groruddalen. Likte meg seff best på vestkanten. 
 

Men jeg er veldig slik at en ikke alltid kan gå etter det som frister mest om man har tenkt å spare seg opp selv en gang. 
 

Så... sentralt og litt gammelt og trangt, eller utkant med større plass og nyere?

Eller bare gå litt opp i pris for å få både fint sted å bo og sentralt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Skal leie snart. Jeg har alltid hatt store problemer med å bestemme meg. Takler ikke valg rett og slett. Jeg skulle vært der det nesten ikke var valg 😛 

Jeg har alltid bodd i utkantene av Oslo. 1 gang nesten på Bærums grensa, andre gangen langt ut i Groruddalen. Likte meg seff best på vestkanten. 
 

Men jeg er veldig slik at en ikke alltid kan gå etter det som frister mest om man har tenkt å spare seg opp selv en gang. 
 

Så... sentralt og litt gammelt og trangt, eller utkant med større plass og nyere?

Eller bare gå litt opp i pris for å få både fint sted å bo og sentralt? 

Dette finnes det ikke noe standard svar på, det kommer helt an på hva en selv vektlegger og selvsagt økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Så... sentralt og litt gammelt og trangt, eller utkant med større plass og nyere?

Hvis det er midlertidig for å spare til man kan kjøpe noe, ville jeg tenkt mest på prisen - og da må man også regne på hva det vil koste å komme seg til jobb eller skole fra "utkanten".

Fordelene ved sentralt og relativt rimelig (hvis begge deler er mulig) er helt klart viktigere enn at det eventuelt er gammelt og trangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
14 minutter siden, laban skrev:

Hvis det er midlertidig for å spare til man kan kjøpe noe, ville jeg tenkt mest på prisen - og da må man også regne på hva det vil koste å komme seg til jobb eller skole fra "utkanten".

Fordelene ved sentralt og relativt rimelig (hvis begge deler er mulig) er helt klart viktigere enn at det eventuelt er gammelt og trangt. 

Jeg er veldig følsom på farger og lys. Så at det er lyst er viktig for meg. 
Reise til og fra jobb vil nok skje likevel. Jeg liker å reise da. Sitte i trikken, banen, bussen går helt greit. Alltid likt meg i fart. Å bare gå rett ned trappa og på jobb blir litt kjedelig. Men selvsagt veldig lite stress og veldig chill det og. Da slipper man å betale for kollektivtrafikk også. 
Altså, gammel trang og slitt leilighet på Frogner, eller helt nyoppusset strøken stor leilighet uti Groruddalen liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Altså, gammel trang og slitt leilighet på Frogner, eller helt nyoppusset strøken stor leilighet uti Groruddalen liksom?

Du skrev jo følgende øverst her:

47 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Likte meg seff best på vestkanten. 

Som Ekstra skriver, må du ta hensyn til personlige prioriteringer. Hvis lys og farger spiller en stor rolle, må du velge ut fra dette.

Og verken "vestkanten" eller "Groruddalen" er entydig. Groruddalen (hvor jeg er best kjent) er et begrep som dekker flere bydeler og forskjellige bomiljø. Det som kan være plagsomt der, er nærheten til de store trafikkårene. Hvis du er følsom for støy, må du ta hensyn til det. Og hvis du skal til sentrum, er T-banen mye mer pålitelig enn buss, særlig om vinteren.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
12 minutter siden, laban skrev:

Du skrev jo følgende øverst her:

Som Ekstra skriver, må du ta hensyn til personlige prioriteringer. Hvis lys og farger spiller en stor rolle, må du velge ut fra dette.

Og verken "vestkanten" eller "Groruddalen" er entydig. Groruddalen (hvor jeg er best kjent) er et begrep som dekker flere bydeler og forskjellige bomiljø. Det som kan være plagsomt der, er nærheten til de store trafikkårene. Hvis du er følsom for støy, må du ta hensyn til det. Og hvis du skal til sentrum, er T-banen mye mer pålitelig enn buss, særlig om vinteren.   

Jeg er nok litt sær synes dere, men jeg setter meg veldig inn i situasjonen til de som ikke kan velge. Bare tar det de får. Er det så lett her i Norge at vi bare kan velge det vi vil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg er nok litt sær synes dere, men jeg setter meg veldig inn i situasjonen til de som ikke kan velge. Bare tar det de får. Er det så lett her i Norge at vi bare kan velge det vi vil? 

Nå forsto jeg ikke hva du mente. Det er selvfølgelig veldig mange som ikke har anledning til å velge bolig uten å ta hensyn til svært mange ting. Her i landet er vel økonomi den viktigste etter at boligmarkedet ble "sluppet løs" på 1980-tallet - men ofte er det fortsatt noen valgmuligheter igjen når de rammene er avklart, i hvert fall i byene.  

I andre land kan det være helt annerledes. I Sverige er det f.eks. langt vanligere å leie, også for de som er voksne og etablerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Skal leie snart. Jeg har alltid hatt store problemer med å bestemme meg. Takler ikke valg rett og slett. Jeg skulle vært der det nesten ikke var valg 😛 

Jeg har alltid bodd i utkantene av Oslo. 1 gang nesten på Bærums grensa, andre gangen langt ut i Groruddalen. Likte meg seff best på vestkanten. 
 

Men jeg er veldig slik at en ikke alltid kan gå etter det som frister mest om man har tenkt å spare seg opp selv en gang. 
 

Så... sentralt og litt gammelt og trangt, eller utkant med større plass og nyere?

Eller bare gå litt opp i pris for å få både fint sted å bo og sentralt? 

Det kommer an på hvor mye du har råd til å betale i husleie pr måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Likte meg seff best på vestkanten.

Hvorfor mener du at det er en selvfølge å trives best på vestkanten?  Jeg trivdes overhodet ikke der.

3 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Altså, gammel trang og slitt leilighet på Frogner, eller helt nyoppusset strøken stor leilighet uti Groruddalen liksom?

Det finnes andre alternativer i sentrum enn Frogner hvor det er dyrest.  Hva med Grunerløkka eller St. Hans haugen?  Det er mange fine områder i Groruddalen hvis du liker natur, men hvis du må ta buss eller t-bane til sentrum hver dag så tar det tid.

Personlig liker jeg best å bo sentralt, og det gjør meg ingenting å ha lite plass når jeg bor alene. Det er meg. Jeg trenger ikke luksus, men jeg vil ha lyst rundt meg og ikke noe som er helt nedslitt og nesten ikke brukbart lenger.  Hvis jeg skal leie for en kort periode ser jeg likevel mest på stedet.  Dette er meg og mine preferanser.  Jeg tenker ikke for andre.

Anonymkode: b5b93...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel slitt leilighet på overprisede Frogner er omtrent det siste jeg kunne tenke meg. Selv bor jeg i Groruddalen som er langt bedre enn sitt rykte. Jeg har 2 minutter til t-bane, og den tar ett kvarter ned til sentrum.

 

Men det er vel ikke så lett å velge å vrake, det er stor rift om utleieboliger tror jeg. Uten å vite dette sikkert, da jeg har kun erfaring gjennom bekjente som har prøvd å leie. Jeg tror det for mange blir å ta det første man får råd til.

Anonymkode: 2c194...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
20 timer siden, frosken skrev:

Det kommer an på hvor mye du har råd til å betale i husleie pr måned?

Skal på AAP. Har i tillegg mye oppspart. Jeg skal jo fortsette å spare, men jeg er likevel blitt såpass voksen at jeg ikke kommer til å ha råd til leilighet før jeg er i 40-årene mest sannsnylig. Nå er det vel kanskje en veldig norsk greie da...dette med at vi skal eie. 
Jeg tenker kanskje jeg skal begynne å tenke at jeg skal leve her og nå og ikke bare legge av så mye som mulig til fremtiden... en fremtid som kanskje ikke blir eller jeg blir såpass voksen likevel at det ikke blir så stas å kjøpe eget.. 

Aap vil ligge på ca 750 pr dag 5 dager i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Hvordan er det med skatt i aap? De stod at jeg måtte hente skattekort?! Hvis ikke må jeg skatte 50%? Altså trenger jeg betale mindre liksom om jeg henter skattekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Hvordan er det med skatt i aap? De stod at jeg måtte hente skattekort?! Hvis ikke må jeg skatte 50%? Altså trenger jeg betale mindre liksom om jeg henter skattekort?

Det gjelder alle - hvis man ikke leverer skattekort (i våre dager gjøres det elektronisk, så hvis man jobber samme sted som tidligere, kan arbeidsgiver hente det automatisk), blir man skattlagt 50%. Dvs. staten "låner" 50% av pengene fram til neste skatteoppgjør. Da beregnes skatten ut fra årsinntekten, og det som evt. er for mye innbetalt, får man tilbake. 

Men det er jo mye enklere å bare ordne opp i det med én gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
25 minutter siden, laban skrev:

Det gjelder alle - hvis man ikke leverer skattekort (i våre dager gjøres det elektronisk, så hvis man jobber samme sted som tidligere, kan arbeidsgiver hente det automatisk), blir man skattlagt 50%. Dvs. staten "låner" 50% av pengene fram til neste skatteoppgjør. Da beregnes skatten ut fra årsinntekten, og det som evt. er for mye innbetalt, får man tilbake. 

Men det er jo mye enklere å bare ordne opp i det med én gang. 

Ja skjønner. Er jo bare å bestille kort det. Men betyr dette at jeg slipper å betale 50% ? For det stod liksom «hvis ikke vil du bli trukket 50%»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Men saken er.. litt opp i pris (Max 6500) og veldig fint eller trangt, litt gammelt sentralt og billigere? Eller sånn ca 5000 for fint bosted men litt uattraktiv beliggenhet? 🤔 jeg har aldri likt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Men saken er.. litt opp i pris (Max 6500) og veldig fint eller trangt, litt gammelt sentralt og billigere? Eller sånn ca 5000 for fint bosted men litt uattraktiv beliggenhet? 🤔 jeg har aldri likt valg

For 5000-6500 får du vel uansett ikke mer enn en hybel i Oslo, i hvertfall hva gjelde sentrum/vest, og du kan vel uansett sted ikke regne med noe nytt og romslig til den prisen. Det er jo bare å kikke litt hva som finnes på finn.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
2 minutter siden, Ekstra skrev:

For 5000-6500 får du vel uansett ikke mer enn en hybel i Oslo, i hvertfall hva gjelde sentrum/vest, og du kan vel uansett sted ikke regne med noe nytt og romslig til den prisen. Det er jo bare å kikke litt hva som finnes på finn.no. 

Jaja, men jeg tenkte på hva jeg bør ta meg råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Men betyr dette at jeg slipper å betale 50% ? For det stod liksom «hvis ikke vil du bli trukket 50%»

Hvis du ordner med skattekort, benyttes det trekket som står på kortet. Alle uten skattekort blir trukket 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 90tallsbarn skrev:

Skal på AAP. Har i tillegg mye oppspart. Jeg skal jo fortsette å spare, men jeg er likevel blitt såpass voksen at jeg ikke kommer til å ha råd til leilighet før jeg er i 40-årene mest sannsnylig. Nå er det vel kanskje en veldig norsk greie da...dette med at vi skal eie. 
Jeg tenker kanskje jeg skal begynne å tenke at jeg skal leve her og nå og ikke bare legge av så mye som mulig til fremtiden... en fremtid som kanskje ikke blir eller jeg blir såpass voksen likevel at det ikke blir så stas å kjøpe eget.. 

Aap vil ligge på ca 750 pr dag 5 dager i uken. 

Kan du tenke deg å bo sammen med andre? Dersom du skal ha råd til å bo sentralt, så tror jeg du må leie rom i en leilighet hvor det bor flere. 

Det er ikke så lett å spare mens man går på AAP, men jeg synes du skal forsøke å ikke bruke av oppsparte midler til å betale husleie. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
6 minutter siden, frosken skrev:

Kan du tenke deg å bo sammen med andre? Dersom du skal ha råd til å bo sentralt, så tror jeg du må leie rom i en leilighet hvor det bor flere. 

Det er ikke så lett å spare mens man går på AAP, men jeg synes du skal forsøke å ikke bruke av oppsparte midler til å betale husleie. 

Jeg ser at jeg må bo med andre og det går greit. Jeg foretrekker andre på min alder noe jeg ser det er mange av. Og at de er renslige og ryddige, IKKE partyløver men tror ikke dette blir noe problem. 
Jeg har delt kollektiv før. I utlandet gikk det utrolig greit merkelig nok. Mye trangere og vi var flere, men det var mer godt vær så jeg var ute mer. Aldri krangel, men det var vaskehjelp der. Jeg vasket alltid etter meg men noen ga såklart f. Dette kunne blitt utfordrende for meg om det ikke var for vi hadde vaskedame. Men i Norge har det ikke gått bra. 1 gang med ei urenslig ei, en annen gang med 2 andre jenter. Bare krangling. Jeg ble frosset ut uten å gå i detalj. Var så lei av at jeg ble den som skulle hakkes på hver bidige gang av hun som trodde hun var sjef for alle. Men behandlet hun andre pent... 

Greia mi er at om jeg er renslig og ryddig blir jeg gjerne den hygienefanatiske, om jeg en dag har dårlig tid på morgenen eller den minste ting så må andre nevne det... jeg liker selv ikke å kritisere folk (med mindre ting gjentar seg) fordi det legger opp til dårlig stemning. 
Jeg vet liksom aldri hva andre kan reagere på. 
Men tror dette skal gå bra. Det verste er folk som er hjemme HELE TIDEN. Sitter i stua når du kommer hjem, så går du deg en tur og kommer hjem og vedkommende sitter fremdeles i stua. Eneste stedet du har privatliv er badet og rommet liksom. Men men.. 

Jeg skal leie med andre for er redd jeg kan føle meg ekstremt ensom om jeg skal bo helt alene og. Og selv om det er mye fint så er det ofte slike kjellerleiligheter som ikke har særlig med vindu.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...