Gå til innhold

Diagnose, symptomer og hva kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen depressiv angstlidelse av psykologen (avtalespesialist) hvor angsten har utviklet seg til paranoia slik jeg forsto det. Jeg har flere symptomer på PTSD uten at diagnosen er satt fordi jeg ikke trodde jeg kom til å dø under traumet. Denne psykologen er litt strengere på PTSD enn mange andre på det. Jeg har og tvangstanker. Var mistanke til bipolar, men scoret 7 av 9 (tror det er kriterier) så har visst ikke den og er ikke lei meg for det. Får samtaler ca 1 gang i måneden og er jo litt lite. Psykologen anbefaler lysterapi mot depresjon fordi den mener jeg har det nå og er jo enig i det, men jeg har depresjoner uavhengig av årstid og virker som de er blitt hyppigere. Lite energi, kommer liksom ikke helt i gang med gjøremål, vanskelig å tå opp og våkner i løpet av natta, tåler lite før tårene kommer, likegyldig til det meste, mest lyst til å ligge på sofaen eller i senga, aktivitet hjelper bare litt der og da men ikke på lang sikt, ikke interessert i det som jeg vanligvis liker osv. Og tvangstankene er at hvis jeg trør på skygger, streker og lignende med en fot må jeg gjøre det med den andre og. Har tvangstanker om flere ting og ser etter tegn (liker ikke innrømme det). Har ikke fått snakket med psykologen om alt ennå siden jeg ikke har hatt sæ mange samtaler med den. Og psykologen er grei å prate med, lar meg prate ferdig og er flink å forklare ting så jeg lærer noe under samtalene. Men hva annet enn lysterapi kan hjelpe? Er i ferd med å søke støttesamtaler hos kommunen og denne gang blir det fordi jeg selv vil og ikke fordi andre vil, men er det noe annet som kan hjelpe meg? Jeg har og somatiske problemer. Plager med 2 håndledd hvor det ene kanskje må opereres pga mistanke til utvikling av avaskulær nekrose og metatars i fot er utsatt for stress noe som var tydelig på MR og skal avlaste med krykker ved smerter noe som belasyer håndleddene enda mer. Kan disse plagene påvirke psyken slik som å forverre depresjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457534-diagnose-symptomer-og-hva-kan-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...