Gå til innhold

Sosial angst - nye medisiner?

Anbefalte innlegg

Jeg har sosial angst. Hatt det i hele mitt liv, er 42 nå. I 20 årene forsøkte jeg seroxat, zoloft og cipralex. Følte egentlig ikke at det gav særlig effekt.

Er det kommet noe ny medisin på markedet som skal hjelpe? 

Har også forsøkt terapi og det hjelper litt, men effekten går bort etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457584-sosial-angst-nye-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosial angst er litt som generalisert angst hva angår medisiner. Ved sånne angstlidelser har man på en måte lært seg at folk eller verden er farlige, og disse meningene er i tråd med personligheten din, hvis det gir mening. Medisiner gjør ofte ikke så mye med det (bortsett fra å eventuelt dempe angstreaksjonen litt). Man trenger terapi som endrer synet på egne tanker (metakognitiv terapi).

Ok, takk for svar. Synes bare terapien ikke tar angsten bort noe særlig. Har vært hos flere forskjellige terapeuter og det hjelper som sagt litt, men alle disse tankene og følelsene går ikke bort. Er selvfølgelig opp og ned, men det ligger der hele tiden. Er bare så lei av å være engstelig hele tiden. Hadde vært så herlig å leve uten å ha høye skuldre til enhver tid.. Derfor håpte jeg det var kommet noe nytt som dempet angsten. Litt sånn som alkohol gjør, men selvfølgelig uten rusen og tap av kontroll. Bare mindre redd folk og sosiale situasjoner. 

Jeg regner med at du har vært utallige ganger i ulike sosiale situasjoner. Har det noen gang gått alvorlig galt, har noen skadet deg, har du blitt syk, har noen truet med å drepe deg eller noe annet alvorlig? Hvis nei, hvorfor bruker du ikke den erfaringen til å overbevise deg selv om at sosiale situasjoner er ufarlige?

8 minutter siden, bergen78 skrev:

Ok, takk for svar. Synes bare terapien ikke tar angsten bort noe særlig. Har vært hos flere forskjellige terapeuter og det hjelper som sagt litt, men alle disse tankene og følelsene går ikke bort. Er selvfølgelig opp og ned, men det ligger der hele tiden. Er bare så lei av å være engstelig hele tiden. Hadde vært så herlig å leve uten å ha høye skuldre til enhver tid.. Derfor håpte jeg det var kommet noe nytt som dempet angsten. Litt sånn som alkohol gjør, men selvfølgelig uten rusen og tap av kontroll. Bare mindre redd folk og sosiale situasjoner. 

Før jeg begynte å tenke på medisiner ville jeg lest denne:

https://psykologisk.no/2014/05/kast-manedskortet-til-bekymringsbussen/

Ja, det finnes medisiner som kan dempe angsten litt. Men når du på en måte har overbevist deg selv om at dette er farlig, vil det være like vanskelig å medisinere bort angsten som å medisinere bort angsten hvis noen holdt en pistol mot deg. Som du skjønner ganske vanskelig, fordi du opplever faren som rasjonell. 

Har du trent i RL, eller har dere bare snakket i terapien?

Min erfaring er at man må trene, og når man trener må man våge å stå i ubehaget treningen medfører.

Det nytter ikke å trene hvis man ikke er motivert, da er både den og terapien bortkastet. Du må først og fremst bestemme deg for om du virkelig vil overvinne angsten eller ikke. Og så må du og terapeuten din bli enige om hva du skal trene på mellom timene.

Anonymkode: 4c00e...6f2

Annonse

Takk igjen for tilbakemeldinger!

Kupton: Nei, ingen alvorlige ting har skjedd. Ser poenget. Men er ikke det jeg er redd for. Er redd for å tabbe meg ut, si noe dumt/feil, stamme, virke dum osv.. Og så kverner alt i hodet mitt etterpå og jeg føler jeg sa mye dumt og oppførte meg rart. Det er dette jeg er så lei av. Å ikke kunne føre en samtale med noen uten å analysere alt hele tiden. 

ISW: Skal lese den artikkelen😊. Føler bare at om jeg hadde noe som dempet angsten en smule, så ville jeg slappe nok av til at jeg ikke ble for selvbevisst når jeg omgåes andre mennesker. 

Anonym: Har trent i virkeligheten også, vært igjennom kognitiv terapi. Og det hjelper jo litt. Men jeg vil vel bli kvitt det helt og det er vel umulig. Jeg har alltid vært en engstelig person, så det ligger vel bare i min person.

Håpefull: Er metakognitiv noe annet enn kognitiv terapi?

Gjest Håpeful
9 timer siden, bergen78 skrev:

Takk igjen for tilbakemeldinger!

Kupton: Nei, ingen alvorlige ting har skjedd. Ser poenget. Men er ikke det jeg er redd for. Er redd for å tabbe meg ut, si noe dumt/feil, stamme, virke dum osv.. Og så kverner alt i hodet mitt etterpå og jeg føler jeg sa mye dumt og oppførte meg rart. Det er dette jeg er så lei av. Å ikke kunne føre en samtale med noen uten å analysere alt hele tiden. 

ISW: Skal lese den artikkelen😊. Føler bare at om jeg hadde noe som dempet angsten en smule, så ville jeg slappe nok av til at jeg ikke ble for selvbevisst når jeg omgåes andre mennesker. 

Anonym: Har trent i virkeligheten også, vært igjennom kognitiv terapi. Og det hjelper jo litt. Men jeg vil vel bli kvitt det helt og det er vel umulig. Jeg har alltid vært en engstelig person, så det ligger vel bare i min person.

Håpefull: Er metakognitiv noe annet enn kognitiv terapi?

Det er ikke umulig å bli helt kvitt det, jeg har blitt det. Har gått fra å være livredd for å møte folk jeg kjenner i nabolaget til å være komfortabel med å være midtpunktet i sosiale sammenhenger. Gjerne send meg en PM så kan jeg gi deg noen tips om hvordan jeg har gått frem. 

Gjest Håpeful

Det er for få som tilbyr metakognitiv terapi i Norge tror jeg, men nå i Corona-tider så kan man få hjelp via video så hvis man bor i Tromsø kan man få hjelp av en flink psykolog fra Oslo eller annen by. Det som også er så fint med metakognitiv terapi er at man ikke er like avhengig av terapeut-relasjonen eller den fysiske dynamikken så det kan fint fungere bra på video. 

Dessverre så er helsevesenet blitt litt delt med for mye privatisering, men det er nå en gang noe man må forholde seg til. Mange sier det er dyrt å gå privat men tenk på hvilke muligheter man får hvis man blir kvitt sosial angst eller annen angst, man kan ta mye mer krevende jobber som betaler mer, man får lyst til å trene mer og spise sunnere. Kanskje hvis man ikke har partner også så får man det. En tre måneders metakognitiv terapi koster kanskje 15.000 privat men det betaler seg tilbake med renter og mer. Får man det offentlig er det selvfølgelig det beste. Beste investeringa jeg har gjort hvertfall ettersom jeg gikk fra å bruke 15 mg Vival under presentasjoner til å glede meg til å holde presentasjoner på jobben. 

12 minutter siden, Håpeful skrev:

Det er for få som tilbyr metakognitiv terapi i Norge tror jeg, men nå i Corona-tider så kan man få hjelp via video så hvis man bor i Tromsø kan man få hjelp av en flink psykolog fra Oslo eller annen by. Det som også er så fint med metakognitiv terapi er at man ikke er like avhengig av terapeut-relasjonen eller den fysiske dynamikken så det kan fint fungere bra på video. 

Dessverre så er helsevesenet blitt litt delt med for mye privatisering, men det er nå en gang noe man må forholde seg til. Mange sier det er dyrt å gå privat men tenk på hvilke muligheter man får hvis man blir kvitt sosial angst eller annen angst, man kan ta mye mer krevende jobber som betaler mer, man får lyst til å trene mer og spise sunnere. Kanskje hvis man ikke har partner også så får man det. En tre måneders metakognitiv terapi koster kanskje 15.000 privat men det betaler seg tilbake med renter og mer. Får man det offentlig er det selvfølgelig det beste. Beste investeringa jeg har gjort hvertfall ettersom jeg gikk fra å bruke 15 mg Vival under presentasjoner til å glede meg til å holde presentasjoner på jobben. 

Vil gjerne høre mer om din opplevelse med dette. Hvordan sender jeg en PM? Litt grønn med dette..😄

Gjest Håpeful

Forøvrig hvis jeg skal gi noen tips som kanskje kan hjelpe litt så må det bli at du i sosiale situasjoner fokuserer utover. Ikke tenk at du skal planlegge noe i vanlige situasjoner, 99% av oss vet instinktivt hva vi skal si eller gjøre i sosiale situasjoner uten at vi trenger å planlegge det.

I tillegg så må du også tenke at det er ikke slik at de som ikke har sosial angst står i enhver sosial situasjon ubeveget av det som foregår rundt dem. Det hjelper dermed ikke å dope seg ned med beroligende, man må prøve å bare ha en hyggelig relasjon til andre. 

Annonse

12 minutter siden, bergen78 skrev:

Hvordan sender jeg en PM?

Trykk "konvolutten" øverst til høyre i bildet - fra mobil må du sannsynligvis velge menyen (de tre strekene) for å få den synlig. Så velger du "Lag ny" og plukker ut riktig nick fra listen.  

Gjest Håpeful
27 minutter siden, bergen78 skrev:

Vil gjerne høre mer om din opplevelse med dette. Hvordan sender jeg en PM? Litt grønn med dette..😄

Kan forsåvidt ta det her da det kan være nyttig for andre. 

Jeg er ingen psykolog men jeg kan jo prøve å gi noen teknikker jeg tror hjelper.

1) Identifiser dine sikringsteknikker(knyter armene, tripper med beina, drikker mye vann, blir stiv i bevegelsene og mer, les på nettet hva ulike sikringsteknikker kan være). Finn en spesifikk situasjon du ofte får sosial angst i neste uken og unngå å bruke disse sikringsteknikkene men fokuser heller utover. Bruk https://soundcloud.com/jono-roberts/sets/attention-training-technique-att-metacognitive-therapy-adrian-wells til å øve deg på å fokusere utover, dette er lyd fra han som oppfant metakognitiv terapi. Fokuser på det du ser og hører for å fokusere utover og prøv å være spontan i sosiale situasjoner. Finn én situasjon hver uke du øver på og start med noe enkelt, skriv dagbok hver uke hvordan det har gått. 

2) Når det kommer til bekymringstankene i forkant og i etterkant. Sett av 30 minutter hver dag til bekymringer. Når det kommer en bekymringstanke om en sosial situasjon i forkant eller etterkant, si til deg selv "Dette er ikke så nyttig, dette hjelper meg ikke, jeg utsetter å tenke på dette til bekymringshalvtimen" og ta opp tråden igjen for eksempel fra klokka 16:30 til 17:00 og i den halvtimen tenker du hardt på alt rundt disse tankene, ofte ser man at man ikke trenger å tenke på det allikevel og det er ikke alltid man trenger å benytte seg av "bekymringshalvtimen"

Ville uansett satset på å prøve metakognitiv terapi hos en profesjonell terapeut, men du kan jo prøve noe av dette noen uker. Etterhvert så er det snakk om å forsøke å drite seg ut i sosiale situasjoner med fokus utover men dette må du ha hjelp av en psykolog til å gjøre slik at du ikke retraumatiserer deg selv. 

En psykolog vil også kunne hjelpe med å filme deg i sosiale situasjoner hvor du bruker teknikkene over også kan dere sammen etterpå evaluere om du egentlig ser så engstelig ut som du tror, noe man ikke gjør. Andre ser bare 10% av angsten du føler på. Dette kan jo også en betrodd venn hjelpe med forsåvidt hvis man er komfortabel med det

Endret av Håpeful
Gjest Håpeful

Eksempel på situasjon noen kan få sosial angst i: 
"Betale på butikken"

Det man gjør: Man knyter armene, slenger med kortet med armene og ser ned i gulvet samtidig som butikkmedarbeideren slår inn varene.

Gjør isteden: Ikke knyt med armene, sleng med kortet eller se ned i gulvet. Fokuser på hva butikkmedarbeideren har på seg og si hei og smil og hør på lyden når hen slår inn varene. Kast fra deg bekymringene i etterkant med teknikken jeg skrev over. Men du må huske å fokusere utover samtidig som du fjerner forsvarsteknikkene. Hvis du bare fjerner forsvarsteknikkene uten å fokusere utover så vil du føle deg helt forsvarsløs.  

Hadde vært kult om du prøver noe av dette neste uken og ukene og skriver her hvordan du synes det har gått og om det har hjulpet noe. 

Ok, ser at dette er mye av det jeg lærte i kognitiv terapi for noen år tilbake. Som regel virker det litt når jeg går i terapi, men jeg faller fort tilbake til gamle vaner når jeg slutter. Det er som om den indre stemmen min er så sterk at den ikke "tror" på meg når jeg forsøker å si positive ting til meg selv. Jeg har også lav selvtillit og dårlig selvfølelse i tillegg til sosial angst, så det gjør det kanskje enda mer tøft å "overtale" meg selv om at jeg ikke er så dårlig som jeg tror jeg er..

Slet dere også med selvtilliten og selvfølelsen? Jeg synes alltid det er så rart å lese om kjendiser som sier de har sosial angst, men de både opptrer, snakket foran folk, blir intervjuet, setter igang prosjekter osv.. Jeg hadde jo aldri klart noe av det. Men er sikkert forskjell på hvordan angsten opptrer hos den enkelte.

7 minutter siden, Håpeful skrev:

Eksempel på situasjon noen kan få sosial angst i: 
"Betale på butikken"

Det man gjør: Man knyter armene, slenger med kortet med armene og ser ned i gulvet samtidig som butikkmedarbeideren slår inn varene.

Gjør isteden: Ikke knyt med armene, sleng med kortet eller se ned i gulvet. Fokuser på hva butikkmedarbeideren har på seg og si hei og smil og hør på lyden når hen slår inn varene. Kast fra deg bekymringene i etterkant med teknikken jeg skrev over. Men du må huske å fokusere utover samtidig som du fjerner forsvarsteknikkene. Hvis du bare fjerner forsvarsteknikkene uten å fokusere utover så vil du føle deg helt forsvarsløs.  

Hadde vært kult om du prøver noe av dette neste uken og ukene og skriver her hvordan du synes det har gått og om det har hjulpet noe. 

Tenkte på dette når jeg var på butikken tidligere idag. Jeg var så utrolig selvbevisst og da blir det bare til at jeg knoter med alt. Mister ting, kommer borti ting osv. Jeg stresser rett og slett. 

Skal forsøke i neste situasjon å fokusere utover og se hva som skjer. 

En annen ting jeg bruker mye tid å tenke på, er om jeg treffer på noen bekjente. Og som jeg må stoppe å prate med, men som jeg ikke kjenner så godt. Det opptar MYE av hodet mitt. Og fører til at jeg unngår visse steder der sjansen er stor for at jeg møter på noen bekjente. Men hater at det skal styre livet mitt. Føler meg ikke fri.

Gjest Håpeful
5 minutter siden, bergen78 skrev:

Tenkte på dette når jeg var på butikken tidligere idag. Jeg var så utrolig selvbevisst og da blir det bare til at jeg knoter med alt. Mister ting, kommer borti ting osv. Jeg stresser rett og slett. 

Skal forsøke i neste situasjon å fokusere utover og se hva som skjer. 

En annen ting jeg bruker mye tid å tenke på, er om jeg treffer på noen bekjente. Og som jeg må stoppe å prate med, men som jeg ikke kjenner så godt. Det opptar MYE av hodet mitt. Og fører til at jeg unngår visse steder der sjansen er stor for at jeg møter på noen bekjente. Men hater at det skal styre livet mitt. Føler meg ikke fri.

Jepp. Ikke gap over alt med en gang. Den neste uken er det butikk-situasjonen du tar utgangspunkt i med teknikkene over. Øv også på det lydklippet over 2 ganger om dagen. Rapporter tilbake her om 1 uke. 

Men du trenger profesjonell hjelp, kontakt en psykolog, psykologer som kan dette i Norge: https://mct-institute.no/mct-registered-therapist/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...