Gå til innhold

Medisin mot tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Jeg er der at jeg vurderer å forsøke medisiner. Livet er blitt mye mer stabilt nå enn tidligere. Men jeg bruker fortsatt store deler av døgnet på grubling. Mange timer. Jeg kan ikke se en hel film uten å pause den for å "gruble ferdig" eksempelvis. Jeg strever utelukkende med tvangstanker og ikke tvangshandlinger.

Utad er livet tilsynelatende normalt, Jeg fungerer som "alle" andre. 

Så på hvordan dere andre som strever med tvang har opplevd effekt av medisin? Noen som ønsker å dele sin erfaring? :)

Anonymkode: 04fcd...bdb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457586-medisin-mot-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, kupton skrev:

SSRI er et klart førstevalg. Doser er ofte det dobbelte av for depresjon. Av en eller annen grunn får personer med ocd lite bivirkninger.

Takk for ditt svar Kupton. Det var et beroligende svar da jeg er av typen som er litt engstelig for bivirkninger.

Kan du si noe om hvor lang tid det eventuelt tar før man oppnår merkbar effekt?

Har det noen nedsløvende effekt? 

Ts. 

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk igjen. 

Om der skulle være bivirkninger, hvilke er de mest vanlige? 

Blir man HELT kvitt tvangstankene eller varierer det? 

Med tvangstanker er det ikke som med depresjon. Mengden «poeng» på objektive skalaer (f.eks Y-BOCS) går ikke nødvendigvis ned til null eller nær null. Men selv en reduksjon på 20-25% betyr som regel en betydelig bedring i livskvalitet (f.eks at du holder på med tvangstankene en time om dagen framfor hele dagen). Så har man andre alternativer man kan bruke i tillegg om man ikke kommer nær nok målet med SSRI alene. 

Vanligste bivirkninger er nok kvalme og diare i oppstarten. 

Endret av ISW

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...