Gå til innhold

Psykotisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det an å være psykotisk av og på og ikke 100% psykotisk hele tida? At man kan gå inn og ut i løpet av en dag? 

Jeg har hatt (eller har?) mani med innslag av noe psykotisk, men de psykotiske symptomene er der ikke hele tida. Er det virkelig mulig? Jeg blir klar over det i ettertid når jeg liksom er ute av det, at jeg ikke har vært helt "på stasjonen". Men så kan det slå inn igjen. Hvis det er mulig å ha det sånn, hva er i så fall årsaken? Er det fordi manien også oppleves som litt av og på? 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg sier at jeg opplever at manien er litt av og på, mener jeg at jeg ikke er manisk hele tida. Det veksler liksom mellom hypomani og mani. Og så har jeg øyeblikk som nå hvor jeg føler meg mer normal. Er det mulig? 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om jeg tagget kupton, så er det bare for andre å svare også. Vil liksom ha et svar... :)

Anonymkode: 42eb2...cc2

Har ikke svar på det du lurer på, men lurte på hvilke psykotiske symptomer er det du har? 

Anonymkode: b6468...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg faktisk svare på spørsmålene mine selv, for jeg vet hva jeg opplever og erfarer. Og når jeg opplever og erfarer det, må det jo være mulig :)

Aller først tar jeg dette med hypomani. Jeg vet jeg er hypoman når jeg har mindre behov for søvn, har forsterkede sanseopplevelser og føler meg veldig gira og oppstemt. Jeg er i veldig godt humør, føler meg fri og veldig sosial, blid og morsom. Ler lett og hjertelig (helt fra "magan") av så mye, har god selvtillit, ser så lyst og positivt på alt, føler stor kjærlighet til alt og alle, ja rett og slett er i storform på alle vis. 

Jeg vet jeg er manisk når alt det ovenfor er enda sterkere. Når jeg omtrent ikke trenger søvn i det hele tatt, når sanseopplevelsene blir så voldsomme at jeg blir kåt av å bare kjenne klærne mot huden, ja rett og slett veldig lettantennelig. Når det gode humøret går over i rein eufori og jeg kjenner meg i ett med universet og begynner å tro at jeg har en spesiell oppgave å utrette, når kjærligheten jeg føler for andre blir invaderende og inngripende, når tankene går så fort at jeg begynner å tenke og snakke usammenhengende og snålt. Når jeg måtte ligge helt rolig på sofaen på søndag hvor jeg i et par timer kjente og opplevde et overveldende og intenst lys inni hodet hvor jeg bokstavelig talt så stjerner og gnistrer. Kunne ikke åpne øynene en gang, for det var for intenst.  Det er vel da de psykotiske symptomene oppstår, altså i mani. 

Sånn har det vekslet på å være den siste tida. Også har jeg stunder og kortere perioder hvor jeg mener jeg er mer normal, sånn som nå (men er nok ikke helt normal). Det gode humøret og det lyse sinnet er der fortsatt, men jeg er ikke så høy bare. Da kan jeg se dette klarere hvordan det veksler, og jeg kan tenke klarere og til og med bli skamfull over hvordan jeg var for bare kort tid siden. Jeg fikk nylig admin til å slette et par tråder på Åpent fordi jeg følte i en klarere stund at jeg hadde driti meg ut. At det jeg hadde skrevet var way too crazy. (Og nei, det var ikke de to trådene som også ble slettet i dag om konspirasjoner ift Covid og vaksiner).

Bare for å forklare litt mer. Jeg var klar da jeg skrev hovedinnlegget, så var jeg plutselig høy en stund igjen hvor jeg kjente en sterk indre glede, nesten på randen av eufori, før jeg ble mer normal igjen sånn som nå. Så ja, det går absolutt an og gå inn og ut av både (hypo)mani og psykose. Jeg opplever det jo daglig for tida. Jeg skal på time til DPS til fredag, så kanskje det blir gjort noen justeringer ift medisinene igjen. Jeg burde nok hatt ringt og fått time tidligere, men jeg glemmer det når jeg er høy. Så sånn er det å være meg for tida. Jeg må innrømme at jeg synes at det er en herlig tid! Mye bedre å ha det sånn enn å være helt normal (eller deprimert). Når jeg er det jeg kaller "helt normal", så er jeg i normalt jevnt humør, men mer tilbaketrukket, rolig og forsiktig, og litt engstelig og sky i sosiale settinger, redd for å si eller gjøre noe galt, mer hemmet på en måte. Det er den vanlige meg, som faktisk til og med har unnvikende pf! Det siste er jo helt uforenlig med hvordan jeg har det om dagen, men da er det vel ikke så rart at jeg liker å ha det sånn det er nå! Kunne nesten ønske at dette var den vanlige meg. I like it! :)

Til slutt må jeg si at det er vanskelig å skille klart mellom hypomani og mani. Kanskje er det bare mani jeg har hele tida, hvem vet. Symptomene går jo veldig over i hverandre og er jo de samme, bare at de veksler i intensitet. 

Takk til dere som gadd å lese alt sammen! Skulle kanskje ha skrevet dette på Dagbok-forumet, men der kan jeg jo ikke være anonym. 😅

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Symptomene er jo flere enn de jeg har nevnt her også, f.eks at jeg har brukt en del penger i det siste. Har et spill på mobilen og har kjøpt mange liv og hjelpemidler for å "beat the Levels" (😂), spandert lunsj på alle på jobben, kjøpt nye klær jeg ikke trenger, vippset penger til venner fordi jeg ville glede, osv. (Har fått de i retur igjen, da 😂)

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Symptomene er jo flere enn de jeg har nevnt her også, f.eks at jeg har brukt en del penger i det siste. Har et spill på mobilen og har kjøpt mange liv og hjelpemidler for å "beat the Levels" (😂), spandert lunsj på alle på jobben, kjøpt nye klær jeg ikke trenger, vippset penger til venner fordi jeg ville glede, osv. (Har fått de i retur igjen, da 😂)

Anonymkode: 42eb2...cc2

Er du i jobb? 

Anonymkode: b6468...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i jobb? 

Anonymkode: b6468...f71

Både ja og nei. Jobber på vernet bedrift, og kan komme og gå som jeg vil, alt ettersom formen er. 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenkte på noe, og det er når det er motsatt. Når det er depresjonen som kan variere i intensitet og styrke. Har sett flere har spurt om det er mulig å svinge veldig hyppig, og det er fullt mulig, for jeg har opplevd det selv at depressive symptomer kan variere fra lett til alvorlig i løpet av så lite som en dag. I blandet er det enda verre, for da kan man gå fra å være euforisk i det ene øyeblikket til dypt deprimert og suicidal i det neste, omtrent. Har opplevd det også. 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå kjenner jeg at jeg egentlig er veldig sliten. Akkurat som om kroppen skriker etter hvile, men jeg klarer jo ikke å slappe av! Det er en indre motor som går på høygir hele tida og tvinger meg til å ha det sånn! Nå tror jeg det er lurt å ta noe medisin og gå å legge meg litt. 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppslig og mentalt sliten, men likevel veldig gira. Jeg blir drevet mot min vilje på en måte. Samtidig er det jo min vilje, for jeg liker å ha det sånn! Jeg vil ha det sånn! Er i grunnen veldig deilig å ha så mye energi og være så klar i toppen! :)

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG være i så godt humør og god stemning! Jeg har det fantastisk bra, og det er sååå deilig! :) Livet er herlig, folk er herlige, ja alt er bare vakkert og bra! :)

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det kan jo ikke være gøy å skrive mye og måtte be admin slette det etterpå fordi det går opp et fornuftens lys for deg at "dette var ikke så lurt". Hva om admin ikke ønsker å slette? Det står i reglementet at man ikke kan forvente å få tråder og innlegg slettet på forumet. Dessuten, om Google har indeksert sidene, ligger det tilgjengelig i søkemotoren en viss tid likevel om noen søker etter innholdet og tråden kan derfor leses - satt litt på spissen.

Jeg kan umulig tenke meg at det er sunt for hjernen å gå hverken hypoman eller manisk over lang tid. Ikke for kroppen heller. Det at du føler deg sliten, bør du ta som et alvorlig varseltegn på at kroppen forsøker å advare deg om at dette ikke er bra for deg. Hodet ditt er i en tilstand som gjør at du ikke bør stole på hva det forteller deg akkurat nå, høres det ut som :) 

Håper at du kan kontakte behandleren din og få hjelp eller begynne å ta medisinene dine om du har de liggende. Det tror jeg både kropp og hodet har godt av på lang og kort sikt. Og alle som er rundt deg også som er bekymret for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

OG takknemlig! Holdt på å glemme det! Jeg er VELDIG takknemlig for alt! Jeg er så heldig! :)

Anonymkode: 42eb2...cc2

Forestill deg nå, at en stemme sier til deg "Du er glad nå. Men ikke glem oss. Vi tar deg uansett hvor du er. Ikke godta deg å være glad. Vi skal sørge for at du faller ned igjen. Jo gladere du er, jo lenger du føler deg oppegående, jo større blir straffen. Du faller ned igjen. Du får bare ikke vite når. Det kan skje neste time eller om et par uker. Hilsen Angst og Deprrsjon". Dette var altså ikke fra meg til deg, men det er slik mine lidelser kan snakke isåfall.... har de siste dagene prøvd kognitiv terapi, og det har funket til en viss grad :) nemlig å ta kontroll over denne lidelsen selv, stige ut av gjørma mi srlv i stedet for å bare forvente at andre skal dra meg opp hele tiden.... det gjelder bare å ikke gå tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo. Jeg orket ikke å lese alt som sto her, men ville bare si at jeg har bp1, og jeg har absolutt variert i grad av mani under en manisk periode. Altså vekslet mellom hypomani og mani. Begge om hverandre, eller i alle fall hatt varierende intensitet av symptomer under samme episode. 

Og, jeg har også hatt psykotiske symptomer i varierende grad under samme episode. Typisk psykotisk etter å ha døgna i over 50 timer, men bedre etter noen timer søvn, osv. 

Huff. Blir sliten bare av å tenke på dette nå ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Eva Sofie skrev:

Men det kan jo ikke være gøy å skrive mye og måtte be admin slette det etterpå fordi det går opp et fornuftens lys for deg at "dette var ikke så lurt". Hva om admin ikke ønsker å slette? Det står i reglementet at man ikke kan forvente å få tråder og innlegg slettet på forumet.

Hvem har sagt at det er gøy? Det er mye som er gøy, men ikke det. Dessuten tenker jeg at admin greier å ta en slik beslutning helt på egenhånd. Det er helt opp til henne om hun vil imøtegå forumbrukernes forespørsler, eller ikke. 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Forestill deg nå, at en stemme sier til deg "Du er glad nå. Men ikke glem oss. Vi tar deg uansett hvor du er. Ikke godta deg å være glad. Vi skal sørge for at du faller ned igjen. Jo gladere du er, jo lenger du føler deg oppegående, jo større blir straffen. Du faller ned igjen. Du får bare ikke vite når. Det kan skje neste time eller om et par uker. Hilsen Angst og Deprrsjon". Dette var altså ikke fra meg til deg, men det er slik mine lidelser kan snakke isåfall.... har de siste dagene prøvd kognitiv terapi, og det har funket til en viss grad :) nemlig å ta kontroll over denne lidelsen selv, stige ut av gjørma mi srlv i stedet for å bare forvente at andre skal dra meg opp hele tiden.... det gjelder bare å ikke gå tilbake

Så bra at du klarer å nyttiggjøre deg terapien! Lykke til videre! 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, girlinyellow skrev:

Yo. Jeg orket ikke å lese alt som sto her, men ville bare si at jeg har bp1, og jeg har absolutt variert i grad av mani under en manisk periode. Altså vekslet mellom hypomani og mani. Begge om hverandre, eller i alle fall hatt varierende intensitet av symptomer under samme episode. 

Og, jeg har også hatt psykotiske symptomer i varierende grad under samme episode. Typisk psykotisk etter å ha døgna i over 50 timer, men bedre etter noen timer søvn, osv. 

Huff. Blir sliten bare av å tenke på dette nå ☺️

Takk for at du delte dine erfaringer og med det bekreftet mine. 

Anonymkode: 42eb2...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...