Gå til innhold

Selvskading og innleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir man innlagt hver gang man kommer på legevakten med selvskader? 

Anonymkode: 21118...a8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det skulle tatt seg ut. 

Anonymkode: 33b4e...69c

Skrevet

Nei, det har skjedd ytterst sjeldent med meg. Jeg tror legevakten har maksimalt valgt å legge meg inn en eller kanskje to ganger og jeg har vært der godt over 200 ganger tror jeg, men ble direkte tvangsinnlagt etter å ha vært to uker på kirurgisk avdeling fordi skaden min måtte opereres og senere hudtransplanteres fordi de mente det var fare for gjentakelse.

Selvskading er skummelt når det eskallerer. Jeg er sjeleglad jeg har kommet meg fri og synes det er leit å se tilbake nå 10 år senere, på hvor mye tid som har gått bort på selve skadingen, venting på legevakt, behandling, tilsyn i etterkant og venting på å komme til helsepersonell for ikke å glemme all reise til og fra behandlingssted. Man snakker om flere døgn til sammen som er brukt på noe som ikke fører en fremover, men som bare er destruktivt og fører til mer smerte og anger samt fortvilelse. Der og da føles det som det eneste rette, men det er som å pisse i buksa - og etterpå kommer angeren, for hva skal man forklare det hele med?

Skrevet

Nei. Her stiller jeg meg bak Eva Sofie. Jeg har slitt med omfattende selvskading, og har vel ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært på legevakta. Jeg tror det har skjedd tre ganger at de har lagt meg inn på observasjonsparagraf. Et par ganger fikk jeg tilbud om frivillig innleggelse etter behandling i somatikken.  

Selvskading er ikke veien å gå om en ønsker innleggelse. I regelen får man det uansett ikke bare på grunnlag av det. Man mener det bare vil føre til en vond sirkel med innleggelser det uansett ikke er noe å hente på.  Det er mer å tjene på å la være, og heller fortelle med ord hvordan man har det. Da blir det lettere å komme fram til en løsning som er mer å vinne på i det lange løp. De gangene jeg har blitt innlagt mot min vilje pga selvskading, har jeg absolutt ikke hatt noe utbytte av det. Det var inn på skjermet en natt eller to, før de sendte meg ut igjen. 

Skrevet

Nei, vanligvis blir man ikke innlagt på grunn av selvskading. 

Anonymkode: 8814c...e4e

Skrevet
På 29.10.2020 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Nei, vanligvis blir man ikke innlagt på grunn av selvskading. 

Anonymkode: 8814c...e4e

Men selvskading behøver ikke kun bety å kutte seg selv, det kan også være at man selvskader ved å ta overdoser. 

Anonymkode: 21118...a8b

Skrevet

Nei kan ikke huske å ha blitt det. Jeg hater å dra til legevakten for å sy og av rent prinsipp ber jeg ikke om innleggelse da selv om jeg trenger det. Da drar jeg heller hjem og ved behov så drar jeg til fastlegen dagen etterpå. Nettopp fordi at jeg selvskader ikke for å bli innlagt eller få omsorg, så jeg passer på at hvis jeg først må ta the walk of shame (for meg) til legevakten for å sy, så er det rett inn, bli lappet sammen og rett hjem. Foretrekker at de ikke snakker så mye med meg hvordan jeg har det heller. 

Skrevet
13 timer siden, Glitter skrev:

Nettopp fordi at jeg selvskader ikke for å bli innlagt eller få omsorg, så jeg passer på at hvis jeg først må ta the walk of shame (for meg) til legevakten for å sy, så er det rett inn, bli lappet sammen og rett hjem. Foretrekker at de ikke snakker så mye med meg hvordan jeg har det heller. 

Nei, jeg var heller ikke særlig snakkesalig av meg da jeg var på legevakten, selv om de forsøkte å få i gang en samtale om hva som var skjedd, hva som var vanskelig o.l.

Men dette anbefaler jeg generelt sett ikke. Om man har et behov for å snakke, og får et tilbud om det enten av sykepleier eller lege mens såret lappes sammen, forsøk å benytte deg av det og kanskje du vil få en annen erfaring enn den selvdestruktive veien? Kanskje du vil finne det verbale språket sakte og gradvis eller du vil klare å stole på mennesker og åpne deg for de? Se at mennesker vil hjelpe deg og vil deg godt? Det er derfor de jobber på legevakten. De som oppfører seg dårlig, har som regel en dårlig dag og det handler som regel ikke om deg som pasient, men andre forhold.

Selvskading er jo en svært uhensiktsmessig måte å fortelle overfor seg selv (og andre uansett hva man påstår) at man har det vondt, og språket leder en ingen vei - og jeg kan ikke finne noe positivt med det annet enn at det kan lindre litt der og da. Etterpå blir det bare styr, med skifting av bandasjer, kanskje betennelse, antibiotikakur, fjerning av sting, lengre oppfølging pga. infeksjonen osv. Nei, jeg er så utrolig glad for at det der er et tilbakelagt kapittel i livet mitt, med enkeltvise tilbakefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...