Gå til innhold

Behandling for bipolar II depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk ganske nylig diagnosen bipolar II etter mange år med periodevise depresjoner og en del hypomanier. Det er depresjonene som er problemet. Psykiater sa lamictal var førstevalg. Siden depresjonene er sesongbetonte ønsket jeg å forsøke lysterapi først. Psykiater sa det var ok, men starte med lamictal i samarbeid med fastlege hvis det ikke fungerte.

Har nå blitt deprimert. Har brukt lysterapilampe i ca. fire uker. Det virker ikke som det har noen effekt overhodet. Har kjøpt lampen psykiateren anbefalte og brukt det etter instruksjonene jeg fikk. Psykiateren sa at hvis det ikke fungerte etter kort tid kunne man like godt bare slutte, da kom det ikke til å virke.

Jeg sliter med søvn, er slapp, alt er tungt og et ork og går langsomt, klarer ikke konsentrere meg på jobb. Selvmordstanker og fantasier, men ingen konkrete planer. Har tatt ut ferie for å forsøke å komme meg noe.

Hva gjør jeg nå? Jeg har noe zoloft liggende, kan jeg begynne på dem? Eller bør jeg begynne på lamictal? Men lamitcal motvirker vel ikke en akutt depresjon? Begge deler? Bare å slutte med lysterapien?

Har tenkt å snakke med fastlegen.

Anonymkode: 8f143...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ganske nylig diagnosen bipolar II etter mange år med periodevise depresjoner og en del hypomanier. Det er depresjonene som er problemet. Psykiater sa lamictal var førstevalg. Siden depresjonene er sesongbetonte ønsket jeg å forsøke lysterapi først. Psykiater sa det var ok, men starte med lamictal i samarbeid med fastlege hvis det ikke fungerte.

Har nå blitt deprimert. Har brukt lysterapilampe i ca. fire uker. Det virker ikke som det har noen effekt overhodet. Har kjøpt lampen psykiateren anbefalte og brukt det etter instruksjonene jeg fikk. Psykiateren sa at hvis det ikke fungerte etter kort tid kunne man like godt bare slutte, da kom det ikke til å virke.

Jeg sliter med søvn, er slapp, alt er tungt og et ork og går langsomt, klarer ikke konsentrere meg på jobb. Selvmordstanker og fantasier, men ingen konkrete planer. Har tatt ut ferie for å forsøke å komme meg noe.

Hva gjør jeg nå? Jeg har noe zoloft liggende, kan jeg begynne på dem? Eller bør jeg begynne på lamictal? Men lamitcal motvirker vel ikke en akutt depresjon? Begge deler? Bare å slutte med lysterapien?

Har tenkt å snakke med fastlegen.

Anonymkode: 8f143...863

Du bør utvilsomt prøve Lamictal mtp. historikken din. Det er ikke noe å vente med. Dette kommer ikke til å gå over, og det deles ikke ut medaljer eller heder til de som avstår fra legemidler. 

Gjentatte ubehandlede depresjoner kan beviselig forverre prognosen. For hver depresjon du får, jo større blir sjansen for at det kommer nye og mer alvorlige depresjoner. Lidelsen kan da også bli enda vanskeligere å behandle. 

Lamictal vil i beste fall kunne forhindre nye depresjoner, eller det kan medvirke til at de depresjonene du får blir mindre alvorlige og funksjonsnedsettende. Begge alternativer er bedre enn din nåværende situasjon. 

Det er også mulig å kombinere Lamictal med antidepressiva. Ved BP2 er førstevalget Wellbutrin. Jeg vil anbefale deg å ta opp med din behandler om du kan starte med Wellbutrin allerede nå. Det er i teorien klart beste alternativ mtp. hvordan depresjonen din arter seg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...