Gå til innhold

Er paranoide tanker og ideer alltid psykose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ei venninne som fullt og helt tror på illuminati, men hun er frisk ellers, det påvirker henne ikke i hverdagen og hun forstår at disse idéene kan høres ekstreme ut. Hun er ikke psykisk syk. Jeg tror det spiller en stor rolle også. Man kan jo tenke på f. eks Kristendommen, det i seg selv er ikke en vrangforestilling, men så finnes det de som tror at Gud snakker til dem og blir helt oppslukt i det og forfaller helt. 

27 minutter siden, Hjerneskada skrev:

Eller kan de kun være nettopp det, en paranoid tanke?  

F. Eks om man føler at det kommer ut kullos ut gjennom peisen som noen prøver å drepe deg med? Er det alltid psykose om man har sånne ensomme ideer? 

Det spørs om du tror fullt og helt på denne følelsen. Vet du med deg selv at det mest sannsynlig ikke er slik er det ikke psykose, men bare tulletanker alle kan ha av og til.  

Anonymkode: 152af...b04

Gjest Hjerneskada
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs om du tror fullt og helt på denne følelsen. Vet du med deg selv at det mest sannsynlig ikke er slik er det ikke psykose, men bare tulletanker alle kan ha av og til.  

Anonymkode: 152af...b04

Jeg husker jeg ble redd og satte opp terrassedøren for å lufte det ut ihvertfall. Men lurer jo på om jeg egentlig trodde på det eller ikke. 

Men det er jo litt rart for jeg virket nok normalt oppegående ellers. Jeg har kun noen få paranoide ideer som kommer innimellom. Jeg er ikke sånn at jeg ikke vet hvor jeg er eller hvilken dag det er. 

3 minutter siden, Hjerneskada skrev:

Jeg husker jeg ble redd og satte opp terrassedøren for å lufte det ut ihvertfall. Men lurer jo på om jeg egentlig trodde på det eller ikke. 

Men det er jo litt rart for jeg virket nok normalt oppegående ellers. Jeg har kun noen få paranoide ideer som kommer innimellom. Jeg er ikke sånn at jeg ikke vet hvor jeg er eller hvilken dag det er. 

Du er orientert over tid og sted, har du latenstid? Jeg tror en del som mange andre ikke tror, men er klar over at psykiatrien og andre tror og mener noe annet enn det jeg tror. Jeg respekterer at andre tror på andre ting, da er det jo ikke sykt. 

Gjest Hjerneskada
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du er orientert over tid og sted, har du latenstid? Jeg tror en del som mange andre ikke tror, men er klar over at psykiatrien og andre tror og mener noe annet enn det jeg tror. Jeg respekterer at andre tror på andre ting, da er det jo ikke sykt. 

Ja i epikriser og sånn fra psykiatrien står det nesten alltid at jeg har lang latebstid. Og jeg merker jo selv at jeg har lang latenstid noen ganger. Har du også? 

Annonse

5 minutter siden, Hjerneskada skrev:

Ja i epikriser og sånn fra psykiatrien står det nesten alltid at jeg har lang latebstid. Og jeg merker jo selv at jeg har lang latenstid noen ganger. Har du også? 

Har ikke hatt det når sykepleieren har vært her, men sønnen min sier "Hallo hallo skal du ikke svare"? Noen ganger får jeg ikke med meg at folk snakker til meg, andre ganger svarer jeg lenge etterpå. Men når jeg er i terapi er jeg fokusert og årvåken. 

Har du en psykoselidelse? De pleier å ha latenstid har jeg forstått. Og jeg vil jo si at det du har er psykose når du tror noen prøver å forgifte deg. 

Endret av stjernestøv
Gjest Hjerneskada
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har ikke hatt det når sykepleieren har vært her, men sønnen min sier "Hallo hallo skal du ikke svare"? Noen ganger får jeg ikke med meg at folk snakker til meg, andre ganger svarer jeg lenge etterpå. Men når jeg er i terapi er jeg fokusert og årvåken. 

Har du en psykoselidelse? De pleier å ha latenstid har jeg forstått. 

Nei jeg er frisk og rask. 

Gjest Hjerneskada
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er du frisk og rask når du tror at noen prøver å drepe deg? Det tror jeg ikke noe på. 

Dette var riktignok for et par år siden, men har hatt et par liknendes episoder med diverse paranoide ideer senere også. Lurer på hva det kan være for noe. Om det bare er at jeg er litt paranoid eller om det rett og slett er psykose? Det er jo litt rart at jeg er så oppegående ellers for psykotiske folk er vel ikke det? Men jeg har mye negative symptomer da som isolering og depresjon. Snakker ikke med noen utenom helsevesenet. 

1 minutt siden, Hjerneskada skrev:

Dette var riktignok for et par år siden, men har hatt et par liknendes episoder med diverse paranoide ideer senere også. Lurer på hva det kan være for noe. Om det bare er at jeg er litt paranoid eller om det rett og slett er psykose? Det er jo litt rart at jeg er så oppegående ellers for psykotiske folk er vel ikke det? Men jeg har mye negative symptomer da som isolering og depresjon. Snakker ikke med noen utenom helsevesenet. 

ok. Da er du vel ikke frisk og rask når du bare har med helsevesenet å gjøre? Jeg tror man kan ha psykotiske episoder innimellom, og er ikke paranoid en form for psykose? 

Gjest Hjerneskada
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

ok. Da er du vel ikke frisk og rask når du bare har med helsevesenet å gjøre? Jeg tror man kan ha psykotiske episoder innimellom, og er ikke paranoid en form for psykose? 

Nei det er ganske psykt egentlig når jeg tenker meg om. Har vært sånn siden jeg flyttet ut som 18åring. Snakker kun med helsevesenet. 

2 minutter siden, Hjerneskada skrev:

Nei det er ganske psykt egentlig når jeg tenker meg om. Har vært sånn siden jeg flyttet ut som 18åring. Snakker kun med helsevesenet. 

Ja det er ikke helt friskt, men godt du har dem da å snakke med. 

Annonse

UtakknemligDiva
1 time siden, stjernestøv skrev:

Har du en psykoselidelse? De pleier å ha latenstid har jeg forstått. Og jeg vil jo si at det du har er psykose når du tror noen prøver å forgifte deg. 

HAHAH!! Er det noe som heter fyllepsykose eller alkoholpsykose? Jeg kastet en burger en gang, utover hele dansegulvet fordi jeg skulle få en bit av en venn som satte seg ved meg. I det jeg skulle ta biten så smiler han mens han ser på de andre...noe bare overbeviser meg brått om at han har puttet noe i den og alle andre visste det. Jeg kastet den fra meg i panikk. eg ble så flau at jeg gikk. Han kompisen min fikk skylden av de som jobbet der...

7 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

HAHAH!! Er det noe som heter fyllepsykose eller alkoholpsykose? Jeg kastet en burger en gang, utover hele dansegulvet fordi jeg skulle få en bit av en venn som satte seg ved meg. I det jeg skulle ta biten så smiler han mens han ser på de andre...noe bare overbeviser meg brått om at han har puttet noe i den og alle andre visste det. Jeg kastet den fra meg i panikk. eg ble så flau at jeg gikk. Han kompisen min fikk skylden av de som jobbet der...

Sånne tilfeller kan vel inntreffe det og ja, at man innimellom tror ting som ikke helt stemmer. 

UtakknemligDiva

Til ts, eg lurer på det samme. Jeg fikk utelukket psykose da de ville teste meg. Fordi jeg tålte f.eks dårlig å kjøre forbi en fartsboks en gang jeg skulle møte på dps. Jeg var sikker på at det ville komme et brev i posten, selv om jeg ikke merket noen skikkelig blits. Det var egentlig ingen blitz, men et lite lys som du kan se...men da trodde jeg dette var blits. var sikker på at jeg holdt fartsgrensa. Men fikk tanken at det var noe feil med boksen, og jeg kom til å bli tatt for å kjøre for fort....

Men jeg skåret ikke høyt nok. 

Men jeg også lurer noen ganger på om man har psykose eller bare for stort tankekjør. Jeg kan føle at noen ser på meg, særlig om jeg møter en bil mens jeg er ute og går, og så snur jeg meg så vidt når jeg har gått et godt stykke....da kan bilen befinne seg rett bak meg. Stor sannsnylighet for at det er tilfeldig, men jeg får alltids tanker om at vedkommende følger med meg. Men jeg liker ikke innbilske mennesker, så prøver å være forsiktig med hva jeg tror... 

Noen ganger blir jeg også overbevist om at det er energier rundt oss, altså at vi er født med energier og at det er disse som styrer hva vi er mottagelige for og hva vi frastøter oss/kan se langt etter. 
For min del så virker det som jeg har som hovedenergi "tilbake til det gamle" . Jævla kjedelig, men jeg gjenopplever livet absolutt hele tiden, og jeg blir gal av det. Det er bare forskjellige folk og forskjellig sted gjerne. Jeg har veldig lett for å tenke "dette er for godt til å være sant" når jeg blir lykkelig fordi noe kommer til meg. Og så er det somregel det, selv om det virker lovende i starten.
Som for eksempel da jeg og han jeg datet (hadde vært forelsket i han i 3 år) måtte flytte til hver vår by. Jeg var nedfor fordi vi ikke skulle få se hverandre så ofte. Men jeg traff nå fyren i utlandet da, "daten" min traff ei dame der han dro. De ble sammen, for min del ble det samme kjedelige singel/jomfru statusen.

Men nei, jeg hører ikke bokstavelig talt stemmer i hodet og skjønner ikke hvordan det er mulig. 

Jeg var grensepsykotisk en periode, og i ettertid kan jeg få øyeblikk med paranoide tanker eller idéer. Har tenkt at hjernen sannsynligvis har en lavere terskel for å få grensepsykotiske symptomer pga stress og derfor gjør meg paranoid fra tid til annen. Var en gang overbevist om at jeg var blitt forgiftet og trodde jeg skulle dø, ble til og med fysisk uvel etter at jeg trodde jeg ble eksponert for denne «giften». Jeg døde ikke, og innså da at jeg bare innbilte meg hele greia. 

Anonymkode: 94602...608

4 timer siden, ephiphany skrev:

Jeg har ei venninne som fullt og helt tror på illuminati, men hun er frisk ellers, det påvirker henne ikke i hverdagen og hun forstår at disse idéene kan høres ekstreme ut. Hun er ikke psykisk syk. Jeg tror det spiller en stor rolle også. Man kan jo tenke på f. eks Kristendommen, det i seg selv er ikke en vrangforestilling, men så finnes det de som tror at Gud snakker til dem og blir helt oppslukt i det og forfaller helt. 

Trur mye i religioner faktisk er en form for vrangforestillinger. Kollektive. Men ikke sykt.  Kristne fungerer nok like bra som andre i hverdagen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...