Gå til innhold

Covid og nedstengning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg finner det svært vanskelig å forstå at samfunnet stenger ned igjen og forstå hvorfor man har slike strenge smitteverntiltak. 

Gjøres dette kun fordi en liten gruppe sykehjemspasienter i 80-årene skal få leve et halvt år lenger? 

Så det er viktigere å hindre sykdom og dødsfall hos denne lille gruppen enn å feks passe på at yngre mennesker får beholde jobbene sine og at psykisk lidelse blant barn og unge ikke skal oppstå? 

Eg berre spyr... 

Vet at yngre mennesker også kan bli alvorlig syke av Covid og dø, men det kan de av vanlig influensa og andre infeksjonssykdommer også. Det dør langt flere av annen type sykdom enn Covid landet og verden rundt hver eneste dag. 

Kan man ikke bare la dette viruset få florere fritt og bli ferdig med det?

Anonymkode: 6f983...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Har ikke noe for eller imot argument her. Dette viruset er tydelig mer smittsomt enn vanlig influensa isåfall. De vet heller ikke hva langtidsvirkningene er. Hva om du pådrar deg varige skader? 
i tillegg tenker jeg på de stakkars sykepleierne/pleie , ja alle innen helse og pleie! Det blir så innmari mye å gjøre på dem! 
 

Men enig i at det er kjipt at så mye stenges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke bare la dette viruset få florere fritt og bli ferdig med det?

Er jo noen land som har gjort det, f.eks. Brasil. Problemet er bare at i tillegg til at mange dør så mister fortsatt folk jobbene sine der og folk sliter med psykiske lidelser. Tiltak eller ei så kan ingen land komme gjennom en pandemi uten konsekvenser.

Og hvis man lot smitten spre seg fritt, hva tror du skjer med økonomien når store deler av arbeidsstokken er hjemme pga. covid-infeksjon, uavhengig om de dør eller ikke. I tillegg veit vi at en del får langtidssykdom som holder dem borte fra jobb lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner det svært vanskelig å forstå at samfunnet stenger ned igjen og forstå hvorfor man har slike strenge smitteverntiltak. 

Gjøres dette kun fordi en liten gruppe sykehjemspasienter i 80-årene skal få leve et halvt år lenger? 

Så det er viktigere å hindre sykdom og dødsfall hos denne lille gruppen enn å feks passe på at yngre mennesker får beholde jobbene sine og at psykisk lidelse blant barn og unge ikke skal oppstå? 

Eg berre spyr... 

Vet at yngre mennesker også kan bli alvorlig syke av Covid og dø, men det kan de av vanlig influensa og andre infeksjonssykdommer også. Det dør langt flere av annen type sykdom enn Covid landet og verden rundt hver eneste dag. 

Kan man ikke bare la dette viruset få florere fritt og bli ferdig med det?

Anonymkode: 6f983...d9a

Nei, dette skjer ikke av hensyn til sykehjemspasientene, det er ikke de som opptar plassene på sykehusene eller intensivavdelingene. Sykehjemspasientene forblir på sykehjemmet selv om de får covid 19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
51 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Er jo noen land som har gjort det, f.eks. Brasil. Problemet er bare at i tillegg til at mange dør så mister fortsatt folk jobbene sine der og folk sliter med psykiske lidelser. Tiltak eller ei så kan ingen land komme gjennom en pandemi uten konsekvenser.

Og hvis man lot smitten spre seg fritt, hva tror du skjer med økonomien når store deler av arbeidsstokken er hjemme pga. covid-infeksjon, uavhengig om de dør eller ikke. I tillegg veit vi at en del får langtidssykdom som holder dem borte fra jobb lenge.

Joa, men det er nok utdanna og arbeidsdyktige folk som kan ta over for de som evt blir for syke til å jobbe. Men vi trenger likevel ikke legge opp til at folk blir syke og det sprer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke bare la dette viruset få florere fritt og bli ferdig med det?

Anonymkode: 6f983...d9a

En i nær familie fikk covid-19 i slutten av juli, var steindårlig (dog ikke innlagt) i en mnds tid, var sykemeldt ut august og begynte i delvis jobb 1. oktober og er fremdeles (5. november) delvis sykemeldt fordi h*n ikke er i stand til å jobbe fullt ennå pga utmattelse, har fremdeles ikke fått smaks- og luktesansen helt tilbake heller, nå har det gått over 3 mnd. Det er snakk om et friskt menneske i 50-årene her, ingen bakenforliggende sykdommer overhodet. Så det er langt fra noen vanlig influensa for mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
Sitat

Joa, men det er nok utdanna og arbeidsdyktige folk som kan ta over for de som evt blir for syke til å jobbe.

Den virkelighetsforståelsen deler jeg ikke i det hele tatt. Lykke til med å finne en vikar for f.eks. en ingeniør som har jobba på et prosjekt i seks måneder, er dypt inne i det og så blir langtidssykemeldt. Det vil ikke være lett. Skulle man finne noen kvalifiserte ville de måtte bruke tid på å komme inn i det. Alt dette vil føre til ekstrakostnader for bedriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
20 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Den virkelighetsforståelsen deler jeg ikke i det hele tatt. Lykke til med å finne en vikar for f.eks. en ingeniør som har jobba på et prosjekt i seks måneder, er dypt inne i det og så blir langtidssykemeldt. Det vil ikke være lett. Skulle man finne noen kvalifiserte ville de måtte bruke tid på å komme inn i det. Alt dette vil føre til ekstrakostnader for bedriften. 

Nå mente jeg også andre jobber som feks butikk, pleie, omsorg.. jobber der det er nok å kjenne systemet og ikke et prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 time siden, Lillemus skrev:

En i nær familie fikk covid-19 i slutten av juli, var steindårlig (dog ikke innlagt) i en mnds tid, var sykemeldt ut august og begynte i delvis jobb 1. oktober og er fremdeles (5. november) delvis sykemeldt fordi h*n ikke er i stand til å jobbe fullt ennå pga utmattelse, har fremdeles ikke fått smaks- og luktesansen helt tilbake heller, nå har det gått over 3 mnd. Det er snakk om et friskt menneske i 50-årene her, ingen bakenforliggende sykdommer overhodet. Så det er langt fra noen vanlig influensa for mange!

Ikke at det er noe å være glad for.... men dette med å miste smakssans, er ikke det veldig positivt for mange? Da kan det være lettere å spise sunt? For mange sliter jo med vekten... sikter generelt nå, ikke til din familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de burde være enda strengere for dette er alvorlig, rart at noen ikke tar det på alvor. Hold dere hjemme, ha få nærkontakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
29 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Nå mente jeg også andre jobber som feks butikk, pleie, omsorg.. jobber der det er nok å kjenne systemet og ikke et prosjekt

Hvis det virkelig var så enkelt som du skal ha det til må jo arbeidsgiver fortsatt betale sykepenger, og får dermed doble lønnsutgifter for de som blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Hvis det virkelig var så enkelt som du skal ha det til må jo arbeidsgiver fortsatt betale sykepenger, og får dermed doble lønnsutgifter for de som blir syke.

Mhm. Men der har vi vi mennesker som slaver for penger da.. slaver for noen tall på en konto :) det dreier seg da egentlig ikke om viruset, men hvordan vi evner å håndtere det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Ikke at det er noe å være glad for.... men dette med å miste smakssans, er ikke det veldig positivt for mange? Da kan det være lettere å spise sunt? For mange sliter jo med vekten... sikter generelt nå, ikke til din familie

Du kan selv prøve å gå i flere måneder uten at det smaker noe som helst av alt du spiser. H*n har ingen problemer med vekten og er heldigvis så oppegående at h*n spiser normalt for å få  i seg næring. Det er jo ikke lettere å spise sunt, det smaker jo ingenting så da kan du like gjerne hive i deg den billigste og mest usunne maten i stedet for å bruke penger på sunn og gjerne dyrere mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner det svært vanskelig å forstå at samfunnet stenger ned igjen og forstå hvorfor man har slike strenge smitteverntiltak. 

Gjøres dette kun fordi en liten gruppe sykehjemspasienter i 80-årene skal få leve et halvt år lenger? 

Så det er viktigere å hindre sykdom og dødsfall hos denne lille gruppen enn å feks passe på at yngre mennesker får beholde jobbene sine og at psykisk lidelse blant barn og unge ikke skal oppstå? 

Eg berre spyr... 

Vet at yngre mennesker også kan bli alvorlig syke av Covid og dø, men det kan de av vanlig influensa og andre infeksjonssykdommer også. Det dør langt flere av annen type sykdom enn Covid landet og verden rundt hver eneste dag. 

Kan man ikke bare la dette viruset få florere fritt og bli ferdig med det?

Anonymkode: 6f983...d9a

Her er det mye du ikke skjønner tydeligvis. Forsøk å se det fra sykehusets side. Kjenner også flere som strever i etterkant av å ha fått corona, en er sykemeldt på 4dje måneden, ingen tidligere sykdom.

Anonymkode: c6ad8...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
19 minutter siden, Lillemus skrev:

Du kan selv prøve å gå i flere måneder uten at det smaker noe som helst av alt du spiser. H*n har ingen problemer med vekten og er heldigvis så oppegående at h*n spiser normalt for å få  i seg næring. Det er jo ikke lettere å spise sunt, det smaker jo ingenting så da kan du like gjerne hive i deg den billigste og mest usunne maten i stedet for å bruke penger på sunn og gjerne dyrere mat.

Feil. Folk velger usunt fordi det smaker godt. Sukker, potetgull, ja... har tenkt tanken at det må være digg å ikke ha smak for da kunne man unngått det usunne. Mat har konsistens også...billig ekkel mat ville man ikke inntatt for helsas skyld. Men om vi skulle sett det fra det økonomiske perspektivet så sier du noe der også.

 

jeg prøvde for en gangsk skyld å vinkle noe positivt , selv om jeg skjønner det nok er surt å ikke ha smak. En i min familie har også ikke hatt smak og lukt på mange år, men pga ulykke. Lever fint

 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner det svært vanskelig å forstå at samfunnet stenger ned igjen og forstå hvorfor man har slike strenge smitteverntiltak. 

Gjøres dette kun fordi en liten gruppe sykehjemspasienter i 80-årene skal få leve et halvt år lenger? 

Så det er viktigere å hindre sykdom og dødsfall hos denne lille gruppen enn å feks passe på at yngre mennesker får beholde jobbene sine og at psykisk lidelse blant barn og unge ikke skal oppstå? 

Eg berre spyr... 

Vet at yngre mennesker også kan bli alvorlig syke av Covid og dø, men det kan de av vanlig influensa og andre infeksjonssykdommer også. Det dør langt flere av annen type sykdom enn Covid landet og verden rundt hver eneste dag. 

Kan man ikke bare la dette viruset få florere fritt og bli ferdig med det?

Anonymkode: 6f983...d9a

Sånn som dette er det dessverre en del nordmenn som tenker. Dere klarer ikke å se lengre enn deres egen nese og sorg for å ikke kunne dra på fest.

Når en ørliten brøkdel av befolkningen ble smittet i mars var sykehuskapasiteten nesten sprengt. En av femti som blir smittet havner på sykehus. Med to millioner syke betyr det 40.000 innlagte. Tror du landets helseforetak har kapasitet til det? Folk vil dø og måtte kastes i massegraver fordi du vil feste. Synes det er ganske egoistisk.

Årsaken til at det ikke er massegraver i Norge (som det er i Brasil) er nettopp tiltakene som gjøres

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillemus skrev:

En i nær familie fikk covid-19 i slutten av juli, var steindårlig (dog ikke innlagt) i en mnds tid, var sykemeldt ut august og begynte i delvis jobb 1. oktober og er fremdeles (5. november) delvis sykemeldt fordi h*n ikke er i stand til å jobbe fullt ennå pga utmattelse, har fremdeles ikke fått smaks- og luktesansen helt tilbake heller, nå har det gått over 3 mnd. Det er snakk om et friskt menneske i 50-årene her, ingen bakenforliggende sykdommer overhodet. Så det er langt fra noen vanlig influensa for mange!

Uff, håper vedkommende snart blir bedre.

Jeg blir skikkelig skremt av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Sånn som dette er det dessverre en del nordmenn som tenker. Dere klarer ikke å se lengre enn deres egen nese og sorg for å ikke kunne dra på fest.

Når en ørliten brøkdel av befolkningen ble smittet i mars var sykehuskapasiteten nesten sprengt. En av femti som blir smittet havner på sykehus. Med to millioner syke betyr det 40.000 innlagte. Tror du landets helseforetak har kapasitet til det? Folk vil dø og måtte kastes i massegraver fordi du vil feste. Synes det er ganske egoistisk.

Årsaken til at det ikke er massegraver i Norge (som det er i Brasil) er nettopp tiltakene som gjøres

Det handler ikke om å få dra på fest. Det handler blant anna om at jeg må ha hjemmekontor og barna mine som kanskje må være hjemme istedenfor å gå på skolen. I hvert hus og hver leilighet finnes det slike utfordringer, det er ikke i vår husstand. De mentale utfordringene med å ikke få dra på jobben eller skolen er store. Det å ikke kunne ha normal kontakt med venner er ensomt. Og Norge er ikke sammenlignbart med Brasil, det vet du nok. 

Anonymkode: 6f983...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å få dra på fest. Det handler blant anna om at jeg må ha hjemmekontor og barna mine som kanskje må være hjemme istedenfor å gå på skolen. I hvert hus og hver leilighet finnes det slike utfordringer, det er ikke i vår husstand. De mentale utfordringene med å ikke få dra på jobben eller skolen er store. Det å ikke kunne ha normal kontakt med venner er ensomt. Og Norge er ikke sammenlignbart med Brasil, det vet du nok. 

Anonymkode: 6f983...d9a

Ja, belastningene og konsekvensene er store, for de aller fleste. Dette må vi bare stå i. Sånn er livet med en pandemi. Og vi er fremdeles blant de mest privilegerte i verden, med tanke på støttetiltak og (stort sett) kloke føringer fra myndighetene. Så kan vi minnes hverdagen sånn den pleier være, med takknemlighet i stedet for å sutre. 

Anonymkode: fb43a...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel heller at en har vært for slapp med tiltakene. I stedet for å innføre karantene etter utenlandsreiser umiddelbart, gjør en det om fem dager. Da reiser selvsagt alle tullingene på harryhandel før tiltaket innføres. En oppretter testestasjoner på flyplasser, men lar det være frivillig å teste seg. Da kommer det massesmitte bl.a. fra Polen. osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...