Gå til innhold

Jeg lever ikke, jeg bare overlever

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Glitter skrev:

Jeg føler jeg bare eksisterer og at jeg har feilet så kolossalt når det gjelder livet som er en test. Jeg feilet på testen så da blir det ikke fred å få. Men har jo lyst til å føle at jeg lever litt igjen før jeg når endestasjon. 

Bare undrer på hva denne testen som du nevner består i. Vi er mange som har gått på tryne, så du er ikke alene om å feile.

Anonymkode: 29592...c8c

Fortsetter under...

Gjest Naana47
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare undrer på hva denne testen som du nevner består i. Vi er mange som har gått på tryne, så du er ikke alene om å feile.

Nettopp. Vi feiler og går på trynet flere ganger i livet, sånn er det for oss alle. Det gjelder bare å reise seg opp igjen, børste støvet av klærne, kanskje plastre noen skrubbsår, og så gå videre. Det er vårt lodd som mennesker, tror jeg. Av dette får vi verdifulle erfaringer som kan hjelpe oss selv og andre på veien videre i livet. 

Tenk hvor mye erfaring og klokskap det finnes i et gammelt menneskes skrukkete ansikt og hender! Et menneske som har levd et langt liv, gått på trynet og reist seg igjen, kanskje utallige ganger. Tenk for en livserfaring! Wow, synes nesten det er rørende å tenke på! ❤️

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke helt enig i at følelser ikke er farlig. Klarer man å holde de for seg selv, ja. Men ofte lar vedkommende følelsene sine gå ut over pårørende og andre.
Vi er mange som blir kjeftet på, utsatt for trusler om selvmord osv. Må leve i stadig redsel for hva som kan skje.
Samtidig skal en være forståelsesfull for vedkommende har det så vondt.
En blir totalt ødelagt som pårørende.
Vi har også følelser, noe som jeg synes ofte blir glemt.

Anonymkode: 49d84...beb

Jeg forstår den. Nå var ikke de følelsene tenkt rettet utover mot andre, men mot seg selv. Det var snakk om det indre livet, slik jeg har forstått det, men det der skal jeg faktisk spørre ham om - for det var en interessant tanke og høre hva han tenker om det. Leit å høre at du opplever hverdagen så vanskelig og det høres ensomt ut.

Jeg har selv vært en belastning for mine omgivelser i noen år. Dessverre, og det er ingen god erkjennelse å leve med nå 12-15 år senere.

Kan det bli litt annerledes om du tenker litt annerledes om psykisk sykdom? Ville du hatt samme tanker om det gjaldt en gammel dame eller mann på 80 år som hadde dements/altzheimer? Psykisk sykdom er like lite villet eller ønsket som en nevrologisk lidelse som dements/altzheimers er, men forskjellen er at ved psykiske lidelser er prognosen i mange tilfeller annerledes. Og de fleste psykisk syke har ikke en til så grader progredierende utvikling - heldigvis.

Det finnes for øvrig en egen organisasjon for pårørende, Landsforeningen for pårørende innen Psykisk helse, og av egen erfaring av mest fysiske begrensninger og sykdommer jeg har selv, kan jeg ikke få understreke nok hvor utrolig viktig det er å være tilknyttet en organisasjon når man er en del av en mindre (bruker)gruppe som har behov for spesielle behov i samfunnet som kan stå på for deg og dine rettigheter overfor myndighetene, du får anledning til å søke støtte i organisasjonen, og ikke minst - det viktigste av alt: du får møte andre som er i samme situasjon som deg selv og dele erfaringer på godt og vondt. Jeg er selv medlem i fire organisasjoner. Det å være medlem i en organisasjon, krever ikke at du må ta tillitsverv i styre lokalt eller sentralt i organisasjonen. Slikt er frivillig, men det krever en medlemskontingent som i LPP er på 250 kr. ser det ut til. For et kort resymé av hva de engasjerer seg i av saker i LPP, kan du lese denne artikkelen i Erfaringskompetanse.no, "Pårørende opplever diskriminering", hvor leder intervjues.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mangt, men det handler ikke bare om å gå på trynet pga psykisk smerte osv. Det handler om veldig mye. Som jeg ikke vil gå inn på for det høres litt vrangforestilt ut har jeg blitt fortalt. 

UtakknemligDiva
23 timer siden, kupton skrev:

Jeg har aldri sagt eller ment at det er enkelt. Jeg sier at det er et valg, og alt etter hva en velger vil livskvaliteten øke eller minke.

Uff! Jeg har ikke psykose, men trekk nok til å sendes på sjekk. Det er ikke slik for folk med psykose! For dersom man bryter det man føler er riktig/trygt så tror de at de fortjener elendigheten som måtte oppstå. De kan være overbevist om å måtte holde seg inne, men så tenker de «det er da bare psykose». Går ut likevel, og blir overbevist at de gjør noe feil.. så skjer det kanskje noe på toppen av alt og da vil dette bli tatt som en straff som er fortjent for å ikke lytte til psykosen. 

UtakknemligDiva
12 timer siden, Naana47 skrev:

Nettopp. Vi feiler og går på trynet flere ganger i livet, sånn er det for oss alle. Det gjelder bare å reise seg opp igjen, børste støvet av klærne, kanskje plastre noen skrubbsår, og så gå videre. Det er vårt lodd som mennesker, tror jeg. Av dette får vi verdifulle erfaringer som kan hjelpe oss selv og andre på veien videre i livet. 

Tenk hvor mye erfaring og klokskap det finnes i et gammelt menneskes skrukkete ansikt og hender! Et menneske som har levd et langt liv, gått på trynet og reist seg igjen, kanskje utallige ganger. Tenk for en livserfaring! Wow, synes nesten det er rørende å tenke på! ❤️

Hvis det er slik for alle er det ikke rørende. Men nesten at det er obligatorisk for mennesker å feile... 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...