Gå til innhold

schizofreni og revmatisme.

Anbefalte innlegg

Kom over ett innlegg av en som hadde greie på schizofreni forskning. Han sa så godt som aldri fikk folk med schizofreni revmatisme? Er dette virkelig sant? Eller er det bare ett tilfeldig utsagn? Jeg spør fordi jeg har diagnosen schizofreni, ,men i det siste har jeg begynt å lure på om jeg har revmatisme, da jeg har store leddsmerter som kommer og går, også stivhet i hånd og fingre om morgenen. Skal ta test i dag når jeg er hos legen.

Anonymkode: 9f47a...398

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457829-schizofreni-og-revmatisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, kupton skrev:

Ja, det er sant med schizofreni og reumatoid artritt (leddgikt). 

Kan man ta det så langt som å si att hvis jeg får påvist revmatisme, så er har jeg sannsynlig ikke schizofreni?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ta det så langt som å si att hvis jeg får påvist revmatisme, så er har jeg sannsynlig ikke schizofreni?

Revmatisme brukes om så mange sykdommer og plager. Jeg kjenner kun til studier på den konkrete sykdommen revmatoid artritt - RA. Så langt som du antyder tørr jeg ikke gå. Jeg vet at selv det aller sjeldneste forekommer en sjelden gang.

• 4 uker senere...

Annonse

Nå har jeg vært hos revmatolog. De tror jeg har psoriasis arthritt. Dette pga symptomene og allerede langtids psoriasis. Jeg hadde genet HLA-B27 dette sees ofte med psoriasis arthritt og bektherev. Men også hos schizofrene har jeg googlet meg frem til. En revmatolog jeg spurte mente også at det var tull att folk med schizofreni ikke fikk leddgikt. Men nå ser det jo ut som det er en annen gikt jeg har fått.

• 1 år senere...
kupton skrev (Akkurat nå):

Det betyr at risikoen for seropopositiv RA er ca 2/3 - 68% av det den er hos personer uten schizofreni.

Okei takk for svar. Dette var en omfattende studie fra Sverige så da er det jo ikke helt uvanlig likevel. Slik noen artikler på nett kunne påstå. Da skrinlegger jeg å tvile på schizofrenidiagnosen.

Anonymkode: bb913...9aa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...