Gå til innhold

Hva kjøper du i julegave til eldre mennesker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

fra ca 65/70 og opp. Trenger tips 🙂 

Anonymkode: 46ec3...c30

Til min far og hans samboer har vi i flere år kjøpt gavekort på et hotell hvor de kan velge mellom spa eller en fin middag - veldig populært!

Til mine svigerforeldre litt forskjellig, der er det mannen som har ansvaret for å finne på noe - han kjenner dem tross alt mye bedre enn meg og vet hva de trenger og liker. :) 

Min mor m/mann ligger litt over den aldersgruppen. Det som nok har vært de mest vellykkede gavene til dem, har vært slik som konsertbilletter, teaterbilletter, gavekort på restaurant. Til henne har det også funket med gavekort på fotpleie ol, mens han har satt mer pris på en flaske konjakk. 

De gavene som ikke har vært innertier har vært eletronikk! Nettbrett var forsåvidt greit en stund, før det «ballet på seg» med utfordringer og behov for hjelp. Digital radio og digital fotobok var bortkasta penger. 😅

Men som nevnt over her er eldre ingen homogen gruppe, så kan jo meget vel hende de du skal kjøpe til vil ha mer glede av elektronikk. Det er da også er ikke ubetydelig aldersspenn fra 65 som det laveste du nevnte og 80 +/-! 

1 time siden, morsan skrev:

De gavene som ikke har vært innertier har vært eletronikk! Nettbrett var forsåvidt greit en stund, før det «ballet på seg» med utfordringer og behov for hjelp. Digital radio og digital fotobok var bortkasta penger. 😅

Det som viste seg å være populært når synet begynte å skrante for en kvinne som likevel ønsket å sminke seg i denne alderen, var et forstørrelsesspeil med innebygget lys. Disse kan fås i ulike størrelser og med ulik forstørrelse etter behov. En kan jo også få tak i leseluper, bordmodeller og håndholdte luper, om man ønsker det, eller mer belysning til hjemmet. Se på siden Adaptor.no under kategorien Optikk og belysning. Dette er generelt en dyr butikk og spesialbutikk rettet mot hjelpemiddelmarkedet.

Kvinner er også alltid glade for kremer av ulik slag har jeg funnet ut, om man fisker litt etter hvilken kremtype de foretrekker - det gjelder alle aldere. Jeg selv må være unntaket, for jeg hater det. Mennene... Jeg er for å gi gaver som skal brukes fremfor at de legges til side og støver ned eller blir glemt, så om ikke annet, kjøp en litt bedre og annerledes sjampo eller noe barbersaker? (Ikke utstyr).

Om det er til et par, er det kanskje alltids greit å få litt sårutstyr (ikke førstehjelpspute) plukket litt sammen), inkl. blodstopp. Slikt kommer plutselig til nytte, og alltid når det ikke er planlagt. Særlig har jeg fått sansen for de selvheftende bandasjene som er 2,5 cm brede som man enkelt kan surre rundt en finger for at et lite plaster skal sitte litt bedre. Og sårutstyr koster litt om man først skal ha litt diverse til plastring og rensing.

Beklager om jeg er veldig kjedelig :)  Men god natt...

Annonse

Vet det er litt ‘brukt opp’, men likevel alltid en suksess; En STOR kurv med en god bok eller annet kjekt lesestoff, Godteri (IKKE frukt)), en god lotion/fotkrem, fotobok med familiebilder (om det er familiemedlem, gavekort på kino/teater/revy- alt etter personens interesser og ditt budsjett☺️

Mine foreldre fikk for noen år siden en slik digital bilderamme. Den står på en hylle i stua og går  hele tiden. Viser mange bilder av viktige begivenheter og familie. Fotobok eller kalender er også populært. Ellers er jo ull alltid greit å få. 

Anonymkode: a1557...7a5

Til eldre besteforeldre har det fungert med en julepose med diverse godteri, matvarer, kremer, dusjsåpe osv. 

Abonnenent på avis.

Gavekort fotpleie

Ellers er vel bilder, kalender, kopp osv med barnebarn / oldebarn en suksess. 

Som flere har påpekt: Det er stor forskjell på 65 år og 80 - 90, dessuten forsvinner ikke personligheten selv om man blir eldre. Ikke kjøp fotkrem til noen du ikke ville gitt parfymerivarer da de var yngre, for å si det sånn. 

Hos oss er begge i 60-årene, og vi har ikke barnebarn. Til en venninne som er like gammel som jeg selv, har jeg planer om å gi en gavepose med julekaffe, brente mandler og konfekt av høy kvalitet. Mine faste juleønsker til meg selv er te i løsvekt, fornyelse av Circle K-koppen og bøker (med byttekort....). I fjor ønsket jeg meg USB-ladbar lystenner og fikk en PureFlame, den er helt genial når vi f.eks. må tenne gravlys i dårlig vær. Men altså, vi er sånne 60-åringer som vet hva USB-lading er. Gavekort fra Ticketmaster hadde også vært helt topp.   

Jeg har tidligere gitt bort "Barndom"-bøkene til dem det passer for - de eldste årgangene finnes visst ikke lenger, kun fra 50-tallet og oppover: https://www.norskeserier.no/_barndom-kristin-von-hirsch-9788292489963 Men de dekker jo 70-åringer og yngre, og de er fine. Man husker jo ikke noe fra de aller tidligste årene, så det går fint å kjøpe f.eks. 50-tallet til en som er født på siste halvdel av 1940-tallet. Det finnes andre "mimrebøker" også, det er morsomst hvis de har mye bilder. 

Til de riktig gamle kan det jo være litt annerledes. Til de som fortsatt er glade i å lese, kan du sjekke om du finner et magasinabonnement som kan passe interessen. Mange er ikke klar over det store tilbudet av slike magasiner, og de er jo ganske dyre. Noen blir bare bitre av å lese om ting de hadde glede av å gjøre da de var yngre, men andre liker det godt. Dessuten flytter ikke de aller eldste "alt" over til skjerm - jeg husker vi kjøpte julenumrene av det som fantes av programblad for radio og TV til faren min og ba ham velge det han likte best, så ordnet vi abonnement på det. En dekorativ vegg-kalender med såpass store ruter at det er plass til å skrive inn avtaler (ikke nødvendigvis full aktivitetskalender, men plass til bursdager og en avtale pr. dag) kan også være en idé.

Mens det var aktuelt å kjøpe gaver til mine gamle foreldre, pleide jeg å se etter bruksting som trengte utskiftning. Mange over 80 tenker ofte at "den holder i min tid". Jeg kjøpte f.eks. en Fiskars-saks som erstatning for en eldgammel, men ikke ubrukelig, kjøkkensaks til moren min - og dermed hadde hun plutselig en saks med mye bedre grep enn den gamle, når hun etter hvert fikk reelt behov for det. Så til de som har hus og hage, kan du sjekke om det finnes noe smart / ergonomisk som de kan ha bruk for.  

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Kvinner er også alltid glade for kremer av ulik slag har jeg funnet ut, om man fisker litt etter hvilken kremtype de foretrekker - det gjelder alle aldere. Jeg selv må være unntaket, for jeg hater det.

Ikke alltid. Du er ikke eneste unntaket. For å si det sånn, jeg ville mye heller hatt en Fiskars-saks enn en hudkrem 😅 Hadde det ikke vært for at saksene mine tydeligvis har ben og stikker av, skulle jeg vurdert en sånn saks til meg selv 😁

Jeg fikk en knivsliper av bestefar en gang. Da ble jeg ganske overrasket for det hadde jeg ikke engang tenkt på at jeg kunne ønske meg. Jeg burde kanskje fortalt han hvor mye lettere livet ble med en knivsliper i hus 😂 Genial, er den. 

10 minutter siden, Trine skrev:

Ikke alltid. Du er ikke eneste unntaket. For å si det sånn, jeg ville mye heller hatt en Fiskars-saks enn en hudkrem 😅 Hadde det ikke vært for at saksene mine tydeligvis har ben og stikker av, skulle jeg vurdert en sånn saks til meg selv 😁

Jeg fikk en knivsliper av bestefar en gang. Da ble jeg ganske overrasket for det hadde jeg ikke engang tenkt på at jeg kunne ønske meg. Jeg burde kanskje fortalt han hvor mye lettere livet ble med en knivsliper i hus 😂 Genial, er den. 

Da er vi enda flere. Jeg har så mye bodylotion stående at jeg ikke har sjans til å få brukt det opp... Ansikts-, hånd- og fotkrem derimot, det liker jeg godt å få da! :) 

Har bursdag om våren og til kommende bursdag ønsker jeg meg en kompostkvern / kvistkvern... ;) 

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

fra ca 65/70 og opp. Trenger tips 🙂 

Anonymkode: 46ec3...c30

I år har jeg kjøpt gave fra spekebua til foreldre og svigers, det tror jeg passer bra. Ellers er det jo en flaske på polet, svigers liker ihvertfall å ta seg et glass. 

Jeg er i sekstiårene, og det jeg ikke vil ha det er nips og julepynt.  Jeg vil gjerne ha bøker, sokker, votter, vinflaske, krem (jeg bruker mye body lotion), parfyme, opplevelser som teater, konserter osv.

Jeg prøvde å få barna til å gi meg gavekort på f.eks. snømåking, vask av leilighet, vaske tøy osv, da de var i tenårene, men det ville de ikke.  Nå bor de langt unna meg så det er ikke aktuelt.

Anonymkode: 301c2...c81

Det er jo forskjell på 60 og 90 da, selv om jeg nå mener at forskjellene er større mellom ulike mennesketyper enn mellom aldersgrupper. Mine foreldre er i 80 årene, og de har nå ikke kommet med ønskeliste ennå, men pleier å ønske seg praktiske ting eller ting jeg gjerne kunne fått selv. Min mor fikk SÅ mange fine gaver til 80 årsdagen - bøker, gavekort, fine skjerf, smykke etc 💚

Men de har jo mange ting, og det de helst ikke vil ha er "skapfyll" - altså pynteting og kopper og sånn.

Jeg selv fyller snart 50 og ser liten forskjell mellom meg og venner/kollegaer som er fra 40 til 65.

Jeg personlig elsker badeskum oc badekuler, men bruker sjelden håndkren og fotkrem. Har en bodykrem jeg fikk i høst som jeg liker veldig godt, og den duger til hele kroppen. Blir glad for gavekort på opplevelser,  vin, mørkt øl, badekarstash, ulltøy, hjemmestrikkede ting, bøker, rosesaks, ny saks til kaninene, blomster etc - haha 😁 - jeg høres ut som min mor 😅😅😅

En stor ting jeg ønsker meg, er ryddesag!

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i sekstiårene, og det jeg ikke vil ha det er nips og julepynt.  Jeg vil gjerne ha bøker, sokker, votter, vinflaske, krem (jeg bruker mye body lotion), parfyme, opplevelser som teater, konserter osv.

Jeg prøvde å få barna til å gi meg gavekort på f.eks. snømåking, vask av leilighet, vaske tøy osv, da de var i tenårene, men det ville de ikke.  Nå bor de langt unna meg så det er ikke aktuelt.

Anonymkode: 301c2...c81

Haha - vi er tenmelig like 😍

8 timer siden, Lillemus skrev:

Da er vi enda flere. Jeg har så mye bodylotion stående at jeg ikke har sjans til å få brukt det opp... Ansikts-, hånd- og fotkrem derimot, det liker jeg godt å få da! :) 

Har bursdag om våren og til kommende bursdag ønsker jeg meg en kompostkvern / kvistkvern... ;) 

Jeg bruker spenefett og pattesalve, eller Spenol og Agrysan som de kaller det 😂 Smører aldri ansiktet. Eller, jeg bruker solfaktor hvis jeg husker det, men syns egentlig det er noe drit, for hvis man blir svett, renner det i øya og det svir. I tillegg er det klissete og ekkelt. 

Kvistkvern er kult, men du burde ønske deg noe bedre enn den på jula. Den kverner litt dårlig. Men det er ganske tilfredsstillende å stappe kvist 😅 

15 minutter siden, Trine skrev:

Kvistkvern er kult, men du burde ønske deg noe bedre enn den på jula. Den kverner litt dårlig. Men det er ganske tilfredsstillende å stappe kvist 😅 

Vi bor mer eller mindre vegg-i-vegg med Obs! Bygg så det blir vel noe derfra vil jeg tro. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...