Gå til innhold

Den sosiale døden - Hikikomori


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/kultur/i/aw52A5/den-sosiale-doeden

De siste årene har det vært en alarmerende økning i utbredelsen av sosialt isoleringssyndrom i Japan. Dette fenomenet er karakterisert ved frivillig ensomhet. Menneskene påvirket av denne tilstanden ser på verden utenfor som fiendtlig, voldelig og aggressiv. På grunn av dette, søker disse menneskene ekstrem ensom innesperring.

Disse menneskene kutter sakte men sikkert ut alle kommunikasjonskanaler til de trygt omslutter seg i disse små rommene. Først stenger de seg inne på rommet i dagesvis. Deretter gjør de det i flere uker, og det kan til og med ende opp med å foregå i flere år. De bruker dagene sine på å sove, se TV eller oppslukt i virtuelle dataspill-verdener. 

I de fleste tilfeller, er deres vennesirkel veldig liten, eller ikke-eksisterende. Unge mennesker med sosialt isolasjonssyndrom har kontakt med omverdenen via elektroniske enheter. Mennesker som er seriøst påvirket vil ikke engang engasjere seg i interaksjon på nett.

Tror dette er ganske vanlig her i landet også. Folk lever helt alene, dør og blir liggende å råtne helt til naboene klager på lukt.

 

Anonymkode: 5f293...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette er ganske vanlig her i landet også. Folk lever helt alene, dør og blir liggende å råtne helt til naboene klager på lukt.

Anonymkode: 5f293...62c

Ja, det er sånn samfunnet er blitt. Gjør det hardere og hardere for de på bunn, så sier de til de på bunn at de er fæle folk fordi de ikke lykkes, selv om samfunnet gjorde det umulig for dem å lykkes.

Så er det det sosiale som bare er skuespill og falskt, hvem gidder holde på sånn

Føler det er litt som religion, etter at en innser at religion er fake, så blir lysten til å bli med på leken kraftig redusert, hvorfor dra til kirka og høre på at en prest lyver for å manipulere folk til å betale lønnen hans og flotte bygg for eliten å kose seg med?

Jo mer opplyste vi blir, jo verre tror jeg livet vil bli. Og vi blir mer og mer opplyste. Beste er nok å være en sau, og håpe flokken leder deg til himmelen. Du havner neppe der da, men etter at du er død vet du jo ikke at du ble lurt hele livet :P 

 

Jeg tror også vi har kommet til et nivå på levestandard (og levealder) som er så krevende å opprettholde for samfunnet, at alle presses og stresses til ekstreme nivåer for å forsøke oppnå det, som gjør livet mye verre, tross at det aldri har vært bedre "på overflaten". 

Og ingen sier noe, alt de sier er vi må bare prestere enda hardere, når du jobber på sykehjem må du skifte bleien fortere og fortere og fortere, og fortere. Hvorfor klager du du må bare bli raskere? Er du lat eller frøken sykepleier? Er du utbrent? Jeg tror du er lat, det er jo ikke mulig at vi presset dere hardere og hardere og hardere og at det til slutt ikke gikk mer for noen av dere, det er helt utenkelig. "Mystiske" sykdommer som ME og CFS popper opp hvor kropper bare er konstant utslitt, og alt folk sier er at det er nok late folk som har funnet på unnskyldninger, selv leger tror det av en eller annen grunn. Vi kan ikke måle noen sykdom hos deg, så, da er du sikkert ikke syk, bare lat, nå gå tilbake å skift 15 bleier i timen, latsabb !

Ingen sier et ord om hvordan samfunnet har utviklet seg, jeg lagde en tråd om levealder og hvor hardt resursene blir stresset nå, alt jeg fikk til svar var at jeg vil drepe bestemødre. Ok, ja det var sikkert poenget mitt.... Ikke at vi som samfunn har skapt helt urealistiske forventninger til livets lenge og standard, som alle menneskene ikke klarer å prestere nok til å oppnå. Hva gjør en da ?

Flere og flere vil dette ut av samfunnet, til slutt kollapser det helt. 

Lykke til !

Anonymkode: 05cbf...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Arbeid anbefales.

Der var arbeidslinja igjen ja. Finnes det jobb til alle?

Akkurat nå, kupton skrev:

Alternativ er organisert fritidsaktivitet. 

Ikke alle fungerer sammen med andre sosialt.

Anonymkode: 5f293...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Der var arbeidslinja igjen ja. Finnes det jobb til alle?

Ikke alle fungerer sammen med andre sosialt.

Anonymkode: 5f293...62c

Nei, ikke riktig alle, men de aller fleste - om de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Nei, ikke riktig alle, men de aller fleste - om de vil. 

Mange som ikke klarer det, uansett hvor mye de vil.

Anonymkode: 5f293...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som ikke klarer det, uansett hvor mye de vil.

Anonymkode: 5f293...62c

Ja, hvis de har bestemt seg for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Ja, hvis de har bestemt seg for det. 

Veldig mange av oss med asperger faller ut i alle sosiale situasjoner. Det samme gjelder nok også folk med andre diagnoser.

Anonymkode: 5f293...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tror man i debatten glemmer att noen LIKER Å VÆRE ALENE. Er isolering nødvendigvis opplevd som noe negativt av bæreren?

 

Trenger en person som har schizoid PF egentlig ha det jævlig? Jeg tror mange projiserer sine egne preferanser på andre.

 

Er en som bor i hytte på Svalbard med kun hundene som selskap mens han lever av å fange dyr, tristere enn en 12 barnsfar på Holmlia?

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
56 minutter siden, kupton skrev:

Arbeid anbefales. Alternativ er organisert fritidsaktivitet. 

Ja, men så må man få jobben da!!! Men alt skal være så vanskelig og uoppnåelig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Ja, men så må man få jobben da!!! Men alt skal være så vanskelig og uoppnåelig ;) 

Når jeg skriver så kort, bør det være overkommelig å lese begge setningene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
8 minutter siden, kupton skrev:

Når jeg skriver så kort, bør det være overkommelig å lese begge setningene 🙂

Tjener ikke penger på fritidsaktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg tror man i debatten glemmer att noen LIKER Å VÆRE ALENE. Er isolering nødvendigvis opplevd som noe negativt av bæreren?

 

Trenger en person som har schizoid PF egentlig ha det jævlig? Jeg tror mange projiserer sine egne preferanser på andre.

 

Er en som bor i hytte på Svalbard med kun hundene som selskap mens han lever av å fange dyr, tristere enn en 12 barnsfar på Holmlia?

Vanskelig spørsmål. Tenk at man skal dø, så har du ingen. Du blir bare liggende et sted? Ingen som savner deg.

å ha flere barn har nok også sine utfordringer. Og hvis barnet eller en av barna får ekstra utfordringer også. Men så er det å få fokus ut av seg selv. Er vi mennesker skapt for å se innaover vår egen verden? Jeg har erfart at blir det for stor anledning til å være alene så blir det til at man tenker alt til slutt så gjør man ikke noe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Internett spill er en tragedie for mange unge ,spesielt gutter. De blir noen bleike slappfisker med hender som er spinkle som en jentunge. Men mange er overraskende sosiale med likesinnede og flinke i engelsk. Håper kommende generasjoner av foreldre begynner å begrense tiden barna får bruke på nett.

Anonymkode: 96963...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Internett spill er en tragedie for mange unge ,spesielt gutter. De blir noen bleike slappfisker med hender som er spinkle som en jentunge. Men mange er overraskende sosiale med likesinnede og flinke i engelsk. Håper kommende generasjoner av foreldre begynner å begrense tiden barna får bruke på nett.

Anonymkode: 96963...0b2

Dette skjer ikke. Nett og det digitale styrer mer og mer. Kjekt å ha noe som kan få barnet til å tie stille mens du skal gjøre noe som har med jobben eller ha besøk. 

Jeg har en bror som kun har en pc. Det er livet hans. Resten av tiden er han på jobb, setter av 2 timer hver dag til å sosialisere med mamma, meg eller oss nærmeste. Faktisk... jeg har tenkt på om han plutselig dør så er det ikke sikkert jeg kommer til å døle så mye. Jeg har tatt kontakt mange ganger, i håp om å få et vanlig søster/bror forhold, men det er BARE jeg som tar kontakt. Har vi en avtale med tid og sted så er han der, men har vi en avtale der vi bare har sagt at vi møtes men at en kan ringe så har jeg tatt en liten test, han gir ikke et pip. Det er bare jeg som er pådriver, da orker jeg ikke. Så, når det blir slik så blir han liksom ikke en del av livet. Lurer på hvordan det blir å sitte alene og bare huske en pc og et mørkt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Tjener ikke penger på fritidsaktivitet

Man blir ikke nødvendigvis lykkelig av penger - "ja, de penga, er til bekymring for fattig og for rik" og det tror jeg stemmer en hel del. Det beste er å ha akkurat passe. For egen del er det viktigere med livskvalitet og mening med livet enn å være rik og vellykket.

Det å fylle hverdagen min med noe meningsfylt, i mitt tilfelle i hovedsak organisert arbeid og litt "vanlig" arbeid det jeg klarer, gir meg mening. Det at jeg kan gjøre noe for andre, hjelpe andre med min erfaring og kunnskap, føles for meg som meningsfullt. Og organisert arbeid kan gi en viss inntekt. Jeg sitter i et offentlig utvalg underlagt kulturdepartementet som honoreres pr. time pr. møte og det blir noen tusenlapper i året. Samt litt honorering av andre tillitsverv og oppnevning til utvalg jeg har sagt ja til. Men min drivkraft er ikke penger, men å gi meg selv en mening med mitt eget liv gjennom å kunne gi noe til andre i samme situasjon som meg gjennom interessepolitisk arbeid og arrangere arrangement. Tenker at for DOL sine medlemsgrupper kan det være innenfor mental helse og innen spesifikke diagnoseorganisasjoner. Det er stadig behov for folk som ønsker å gjøre en innsats :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, kupton skrev:

Her var ikke poenget penger, men sosial kontakt.

Men problemet er at såfremt man driver med frivillig aktivitet så kutter NAV i stønader. Jeg satt inne når jeg var på AAP, søkte på alt av praksisplasser, men kunne jobbe for lite. Så ble jeg frivillig i Røde kors, to-fire timer i uka var det jeg orket, oppstykket såklart. Da mistet jeg stønad for denne perioden for kunne jeg være frivillig kunne jeg jobbe sa NAV, selv om det fantes lite med jobber hvor jeg kunne ta pause hvert kvarter/halvtime!

Anonymkode: 23fc0...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er at såfremt man driver med frivillig aktivitet så kutter NAV i stønader. Jeg satt inne når jeg var på AAP, søkte på alt av praksisplasser, men kunne jobbe for lite. Så ble jeg frivillig i Røde kors, to-fire timer i uka var det jeg orket, oppstykket såklart. Da mistet jeg stønad for denne perioden for kunne jeg være frivillig kunne jeg jobbe sa NAV, selv om det fantes lite med jobber hvor jeg kunne ta pause hvert kvarter/halvtime!

Anonymkode: 23fc0...814

Hva faen? Hos meg skryter nav av meg og synes det er bra jeg står på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 90tallsbarn skrev:

Hva faen? Hos meg skryter nav av meg og synes det er bra jeg står på. 

Ja, fikk forklaringen om at såfremt jeg greide å jobbe frivillig måtte jeg jo kunne finne en jobb som gikk ut på ca det samme. Støttekontakt er vel det nærmeste jeg kan komme på, men når ejg har vært det tidligere har det vært med barn som har vært ett problem.

Anonymkode: 23fc0...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...