Gå til innhold

Latuda og hjerteproblemer?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er Seroquel beroligende da?

Anonymkode: 89371...31c

Det er en litt morsom sak, litt teknisk men jeg skal prøve å forklare.

Adrenalin og noradrenalin stimulerer alfa- og betareseptorer. Alfareseptorene finner man mest av i nervesystemet og blodårene, og betareseptorene finner man mest av i kroppens organer. 

Seroquel (eller i hovedsak Seroquel sin hovedmetabolitt) er en veldig potent reopptakshemmer av noradrenalin. Dette øker adrenerg aktivitet. Men samtidig er Seroquel en veldig potent alfablokker. Adrenalinet får altså liten effekt i nervesystemet og hjernen. Men i kroppen og organene får adrenalinet effekt ved at betareseptorene blir stimulert og ikke blir blokkert (Seroquel har ingen betablokker-egenskaper). Derfor kan mange oppleve hjertebank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, stjernestøv skrev:

Er det farlig å ta latuda/ap generelt? Har tatt det i flere omganger og ikke dødd av det enda. 

Jeg tror bare jeg vet om en håndfull medisiner som er direkte farlige, brukt i normale doser (i feil doser er alle medisiner farlige). Det er snakk om enkelte medisiner mot kreft. Men hvis det eneste alternativet er at du dør av kreft, så tåles en del risiko. 

Medisiner i psykiatrien er ment for å brukes hver dag over lang tid. De er grundig testet for dette formålet og er generelt veldig lite farlige. Det finnes en del bivirkninger, men de fleste er temmelig uskyldige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ISW skrev:

Jeg tror bare jeg vet om en håndfull medisiner som er direkte farlige, brukt i normale doser (i feil doser er alle medisiner farlige). Det er snakk om enkelte medisiner mot kreft. Men hvis det eneste alternativet er at du dør av kreft, så tåles en del risiko. 

Medisiner i psykiatrien er ment for å brukes hver dag over lang tid. De er grundig testet for dette formålet og er generelt veldig lite farlige. Det finnes en del bivirkninger, men de fleste er temmelig uskyldige. 

Ok. Takk, får ikke håpe jeg får kreft men får vel det før eller senere, noe skal man dø av. 

Bra medisiner i psykiatrien ikke er farlige da, det er så mange som mener det. Men nå føler jeg at jeg ikke klarer meg uten, så trenger å høre at det ikke er farlig. 

Men vet du om noe annet enn seroquel jeg kan foreslå som ikke gir høy puls og hjertebivirkninger? Jeg fikk jo prøve nozinan men det gikk jo ikke, vil jo ikke tisse på meg om nettene. Og truxal virket ikke synes jeg. Vallergan går heller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Bra medisiner i psykiatrien ikke er farlige da, det er så mange som mener det. Men nå føler jeg at jeg ikke klarer meg uten, så trenger å høre at det ikke er farlig.  

Kan du ikke skrive ned dette på et papir, datere det og henge det opp på kjøleskapet? For det går jo ikke lang tid igjen før du finner ut at du aldri skal gå på medisiner igjen og slutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Kan du ikke skrive ned dette på et papir, datere det og henge det opp på kjøleskapet? For det går jo ikke lang tid igjen før du finner ut at du aldri skal gå på medisiner igjen og slutter...

Ja det er vel typisk meg det, men tenker jo nå også "Trenger jeg virkelig dette"? Sykepleieren har ikke sagt noe om medisiner, bare hun fra psykisk helse. Altså kom jeg på det selv at det sikkert var på tide, sykepleieren sier det alternative har jeg både på og uten medisiner. Men det vil jo bli mindre av det på medisiner da, så får jeg vel mindre angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lillemus skrev:

Kan du ikke skrive ned dette på et papir, datere det og henge det opp på kjøleskapet? For det går jo ikke lang tid igjen før du finner ut at du aldri skal gå på medisiner igjen og slutter...

Men jeg kommer ikke til å glemme angsten på en stund for alt mulig, forsvinner angsten er jeg takknemlig for det ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...