Gå til innhold

Innkallt til tannlege midt i disse koronatider og juletider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innkallelse til tannlegen. Fikk time i november, men utsatte den til i midten av desember. Men nå vurderer jeg å utsette den til starten av nyåret. Årsaken er koronasituasjonen pluss økonomi rett før jul. Korona er nok slett ikke beste etter jul, men er det dumt å utsette en slik time? Jeg kommer til æ måtte være svært sparsommelig med penger denne julen om jeg tar timen nå. Men dersom 2 måneder spiller stor rolle i tannhelse-sammenheng så er det jo ingenting å stusse på. 

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 7bea2...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått innkallelse til tannlegen. Fikk time i november, men utsatte den til i midten av desember. Men nå vurderer jeg å utsette den til starten av nyåret. Årsaken er koronasituasjonen pluss økonomi rett før jul. Korona er nok slett ikke beste etter jul, men er det dumt å utsette en slik time? Jeg kommer til æ måtte være svært sparsommelig med penger denne julen om jeg tar timen nå. Men dersom 2 måneder spiller stor rolle i tannhelse-sammenheng så er det jo ingenting å stusse på. 

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 7bea2...f30

Jeg var hos tannlegen for 2 dager siden og han var så godt innpakket i visir, munnbind og hansker at jeg ikke var det minste skeptisk med tanke på corona. :) Om det er lurt å utsette en gang til må du jo kjenne på selv, om du ikke merker noe til smerter eller ubehag noe sted og er flink med daglig renhold så er det neppe noe problem. Om du har småvondt i en tann eller to og har fått beskjed tidligere om at du har begynnende hull derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vondt i tennene, dårlig ånde, kjent tannkjøttsykdom eller mye tannstein? Hvis ikke, kan du fint vente i to måneder. Jeg skulle til tannlegen i oktober i fjor. Kom meg dit i september i år. Gikk fint det. Tennene falt ikke ut 😅 Men med tanke på corona og smitte, er det nok helt trygt å dra til tannlegen. Hadde det ikke vært det, hadde de avbestilt timen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått innkallelse til tannlegen. Fikk time i november, men utsatte den til i midten av desember. Men nå vurderer jeg å utsette den til starten av nyåret. Årsaken er koronasituasjonen pluss økonomi rett før jul. Korona er nok slett ikke beste etter jul, men er det dumt å utsette en slik time? Jeg kommer til æ måtte være svært sparsommelig med penger denne julen om jeg tar timen nå. Men dersom 2 måneder spiller stor rolle i tannhelse-sammenheng så er det jo ingenting å stusse på. 

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 7bea2...f30

Hvorvidt det haster avhenger selvfølgelig helt av din tannhelse. Er det årlig kontroll, som vanligvis består av sjekk og rens, og du ikke har tegn til at det er noe annet som bør gjøres, gjør det nok ikke noe å utsette timen en måned eller tre. Du vet jo best selv om du har problemer med tennene som bør ses til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ekstra skrev:

Hvorvidt det haster avhenger selvfølgelig helt av din tannhelse. Er det årlig kontroll, som vanligvis består av sjekk og rens, og du ikke har tegn til at det er noe annet som bør gjøres, gjør det nok ikke noe å utsette timen en måned eller tre. Du vet jo best selv om du har problemer med tennene som bør ses til.

 

Ja, jeg har ikke noen problemer med tenner nå. Utsetter det mulig til januar slik at jeg slipper den kostnaden nå. 

Anonymkode: 7bea2...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har ikke noen problemer med tenner nå. Utsetter det mulig til januar slik at jeg slipper den kostnaden nå. 

Anonymkode: 7bea2...f30

Bare husk at januar gjerne er den måneden med flest regninger ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått innkallelse til tannlegen. Fikk time i november, men utsatte den til i midten av desember. Men nå vurderer jeg å utsette den til starten av nyåret. Årsaken er koronasituasjonen pluss økonomi rett før jul. Korona er nok slett ikke beste etter jul, men er det dumt å utsette en slik time? Jeg kommer til æ måtte være svært sparsommelig med penger denne julen om jeg tar timen nå. Men dersom 2 måneder spiller stor rolle i tannhelse-sammenheng så er det jo ingenting å stusse på. 

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 7bea2...f30

Hvis dette er vanlig kontroll kan du trygt utsette til i januar.  Jeg var hos tannlegen for to dager siden og følte meg helt trygg pga. corona, og tror ikke det blir noen store endringer i desember.  Hvis du føler at det er bedre for økonomien å vente til i januar så er det helt greit.

Anonymkode: 5e7ca...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skjærer folk åpne. Bytter organer. Roter inni kroppen til folk.

Nei, du. Jeg tror det går bra å dra til tannlegen assa. 

 

Tror du seriøst de hadde holdt tannlegekontoret åpne om det var smittefare :P ? Tenk så fort tannlegen hadde blitt smitta, a!

Anonymkode: 4c4a0...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har annen hver uke pleieansvar for et familiemedlem som ikke vil tåle noen slags luftveisinfeksjon. Lever så godt som i isolat (i område med stor smitte) og har derfor utsatt den årlige tannlegesjekken.

Hadde familiesituasjonen vært normal, ville jeg ha beholdt timen 😊

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er vanlig kontroll kan du trygt utsette til i januar.  Jeg var hos tannlegen for to dager siden og følte meg helt trygg pga. corona, og tror ikke det blir noen store endringer i desember.  Hvis du føler at det er bedre for økonomien å vente til i januar så er det helt greit.

Anonymkode: 5e7ca...533

Det er pga økonomien. Hver gang jeg klarer å spare opp en buffer så ødelegger den med en gang det kommer tannlegetimer...  men uansett tannhelse er viktig. :)

Anonymkode: 7bea2...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er pga økonomien. Hver gang jeg klarer å spare opp en buffer så ødelegger den med en gang det kommer tannlegetimer...  men uansett tannhelse er viktig. :)

Anonymkode: 7bea2...f30

Jeg var inne på den årlige sjekken for noen dager siden og betalte 835,-, da fikk jeg 10% rabatt fordi jeg er medlem i Tobb. Alt var helt fint da så jeg gjorde ikke annet enn å ta 3 røntgenbilder (det ene ble dårlig så de måtte ta ett til) og så over, har aldri tannstein eller noe så han trengte ikke gjøre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.11.2020 den 10.22, Lillemus skrev:

Jeg var hos tannlegen for 2 dager siden og han var så godt innpakket i visir, munnbind og hansker at jeg ikke var det minste skeptisk med tanke på corona. :).

Ja, jeg var til tannlegen for noe som har ventet siden corona toget inn, som de nå fant en anledning til å ta, og tannlegen min også var godt innpakket med briller og fullt dekket fra topp til tå omtrent, så tannlegen var sikret for å bli smittet av meg og trolig jeg fra henne. En har aldri vært mer grundig med å desinfisere overflater. Jeg var på sykehuset i dag og der desinfiserte de stoler før jeg satte meg ned inne på legekontoret og svært grundig med å holde god avstand mellom personell og pasient samt ute på venterommet. I tillegg er det jo påbud om munnbind i min by...

PS: Men for egen del, vet jeg ikke om januar er en bedre måned å utsette med tanke på utgifter. Det er ofte en måned der det kommer regning på regning - og ofte et par man har glemt at dukker opp hvert år og derfor har glemt å ta med i budsjettet, og dermed blir en bokstavelig strek i regningen...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos tannlegen for ganske kort tid siden. De er vant til å bruke verneutstyr og har munnbind visir og hansker, Det er tusen ganger skumlere å gå på REMA 1000 hvor alle mulige folk vaser rundt og tar på alt. I tillegg er det praktisk talt ingen smitte i Trondheim. Det er under en håndfull om dagen, og alt spores. Det er nesten kun folk som kommer fra Oslo og andre pestbefengte byer.

Den risikoen må være så nær null det er mulig å komme i disse kårrånna-tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grendel skrev:

Jeg var hos tannlegen for ganske kort tid siden. De er vant til å bruke verneutstyr og har munnbind visir og hansker, Det er tusen ganger skumlere å gå på REMA 1000 hvor alle mulige folk vaser rundt og tar på alt. I tillegg er det praktisk talt ingen smitte i Trondheim. Det er under en håndfull om dagen, og alt spores. Det er nesten kun folk som kommer fra Oslo og andre pestbefengte byer.

Den risikoen må være så nær null det er mulig å komme i disse kårrånna-tider.

Risikoen er nok ikke noe stor. Men det er økonomien.  Jeg har endelig klart å spare opp en buffer på ca 11 000. Og nå tømmes den godt pga tannlegebehandling. Jeg vet at jeg har 2 hull. Så det er nok lurt å bare hoppe i det , og ta behandlingen selv om det er bittert å ta av bufferen som jeg endelig hadde klart å spare opp. Det kan bli dyrere om man ikke tar det med en gang  

Anonymkode: 7bea2...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er nok lurt å bare hoppe i det , og ta behandlingen selv om det er bittert å ta av bufferen som jeg endelig hadde klart å spare opp.

Det er vel sånt bufferen er til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Risikoen er nok ikke noe stor. Men det er økonomien.  Jeg har endelig klart å spare opp en buffer på ca 11 000. Og nå tømmes den godt pga tannlegebehandling. Jeg vet at jeg har 2 hull. Så det er nok lurt å bare hoppe i det , og ta behandlingen selv om det er bittert å ta av bufferen som jeg endelig hadde klart å spare opp. Det kan bli dyrere om man ikke tar det med en gang  

Anonymkode: 7bea2...f30

Nå koster det heldigvis ikke 11.000,- å få fikset to hull, men det kommer nok til å gå noen kroner. Allikevel er det best å ta det tidlig før det blir tannverk, betennelser, trekkning og greier... Da blir det enda dyrere og ikke minst vondere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Det er vel sånt bufferen er til...

Nei for meg var den ment til å spares opp så høyt som mulig før jeg tok av den. Men er jo umulig å beregne enkelte utgifter så ja jeg tar av bufferen. Er ihvertfall en fordel at jeg har en buffer nå, slik at jeg ikke må ty til kredittkortet  :)

Anonymkode: 7bea2...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå koster det heldigvis ikke 11.000,- å få fikset to hull, men det kommer nok til å gå noen kroner. Allikevel er det best å ta det tidlig før det blir tannverk, betennelser, trekkning og greier... Da blir det enda dyrere og ikke minst vondere!

Ja jeg velger å ikke utsette. Kunne utsatt en måned til etter jul, men like godt å ta det nå og bli ferdig med det  :). 

Jeg pleier å få en del reduksjon i pris pga jeg lider av munntørrhet. Noe som han mener er skyld i en del hull hos meg. Det er uansett lurt å gå på timen å ta røntgenbilder å få en vurdering, og ta det som bør tas slik det ikke blir verre. Bittert å bruke penger på ja,  men det må gjøres uansett. Får tenke sånn.  :)

Anonymkode: 7bea2...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...