Gå til innhold

Føler det kommer ut mer væske en det kommer inn


danny100

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, ISW skrev:

Dette er typisk en tråd med tullete tema og tullete svar. Jeg tror ikke Kupton svarer helt seriøst. 

Kroppen har den væskemengden den trenger. Hvis du har en sykdom som gjør at du tisser unormalt mye, blir du også unormalt tørst. Dette regulerer kroppen helt fint selv uten at du trenger måle verken urin eller væskeinntak. 

Avhengig av inntak av karbohydrater (som binder vann i kroppen) og salt, kan vekten fint variere 3-4 kg i væske uten at det er farlig. Man merker typisk når man inntar lite karbohydrater at man tisser mer enn man inntar. Det er normalt fordi kroppens glykogenlagre (som er en gele av stivelse og vann) tømmes. 

VÆR SÅ SNILL og ignorer rådet om å dra på legevakten med dette.. snakk evt med fastlegen

Enig i dette. Jeg har en sjelden sykdom som gjør at jeg tisser unormalt mye og kan underskrive på at en da også tørster helt sinnsykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til TS: Har du sterk tørste, tørre slimhinner i munnen? Har du stående hudfolder på håndryggen - om du med to fingre løfter opp huden, blir hudfolden stående? Hvis du ikke har dette, er du ikke dehydrert, og da har du ikke mistet mer væske enn du har tatt inn.

Uansett synes jeg du skal snakke med fastlegen din om dette. Ring i morgen og bestill en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, danny100 skrev:

Det er bare det at når jeg målte kan det hende det kommer mer ut en inn. 

Som flere andre her skriver, får du i deg en god del væske gjennom mat, i tillegg til det du drikker. 
Hvis du tisser (og tørster) mer enn du har gjort tidligere, kan det være smart å ta en sjekk av blodsukkeret, da det kan være et tegn på diabetes. Så jeg ville bestilt en time hos fastlegen bare for å utelukke det.

Anonymkode: 7c8fd...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sted på kroppen hvor jeg har tørr hud på hånda . Kan føle meg litt tørr i munnen og halsen når jeg legger meg om natta. Da bør jeg ikke redusere væskeinntaket mitt muligens. Det som er atjeg er på ferie et annet sted så da hvis det bare er noen dager eller uker til jeg får kritiske symptomer får det vel bli legevakten eller ambulansen. Ta meg seriøst hvis noen svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, danny100 skrev:

Jeg har et sted på kroppen hvor jeg har tørr hud på hånda . Kan føle meg litt tørr i munnen og halsen når jeg legger meg om natta. Da bør jeg ikke redusere væskeinntaket mitt muligens. Det som er atjeg er på ferie et annet sted så da hvis det bare er noen dager eller uker til jeg får kritiske symptomer får det vel bli legevakten eller ambulansen. Ta meg seriøst hvis noen svarer.

Enten triller du eller så er dette noe du har fått et oppheng på, men som egentlig bunner i noe annet. Sliter du med noe psykisk? Helseangst? For det du nevner nå med tørr hud på en hånd og at du føler deg tørr i munn og hals når du legger deg, er helt vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2020 den 6.49, Lillemus skrev:

Enten triller du eller så er dette noe du har fått et oppheng på, men som egentlig bunner i noe annet. Sliter du med noe psykisk? Helseangst? For det du nevner nå med tørr hud på en hånd og at du føler deg tørr i munn og hals når du legger deg, er helt vanlig. 

Så hvis jeg er dehydrert besvimer man da el ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, danny100 skrev:

Så hvis jeg er dehydrert besvimer man da el ?

Leste du artikkelen jeg lenket til på forrige side? 

Du merker tørste og sannsynligvis svimmelhet lenge før du besvimer av væskemangel. Du er verken en baby eller en som driver hardt fysisk arbeid i ekstremt høy temperatur.

Spis og drikk normalt og tenk på noe annet. Så kan du nevne disse tankene for fastlegen din, kanskje får du sjekket blodsukkeret ditt for sikkerhets skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, danny100 skrev:

da mener  jeg hvor mange liter drikker dere i ren væske og ikke væske fra mat

4 liter om dagen ca.

Anonymkode: 46870...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, danny100 skrev:

noen flere som har svar på hvor stort væskeinntaket de ha pr dag uten væske fra mat? 

Jeg tipper jeg drikker ca. 3 liter, 1 liter te + 2 liter vann, muligens litt mer. Men det spiller tydeligvis ingen rolle hvilke svar du får - du fortsetter bare å spørre om dette. Ro deg ned, drikk mer enn du gjør og slapp av. Du blir ikke plutselig dehydrert og du blir kjempetørst og kan få hodepine lenge før du er så dehydrert at du besvimer av det. Om du fremdeles går og tenker på dette så ta det opp med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, danny100 skrev:

noen flere som har svar på hvor stort væskeinntaket de ha pr dag uten væske fra mat? 

Aner ikke. Måler ikke. Sannsynligvis mer enn jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ved diabetes kan man ha mye vannlating og kan bli dehydrert. Hvilke symptomer på dehydrering får man ofte da ved diabetes ?  Da kan man ha blank urin på tross av at man har drukket lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, danny100 skrev:

Hvilke symptomer på dehydrering får man ofte da ved diabetes ? 

Her er symptomene (som ikke bare handler om væskeinntak og -tap) på diabetes: https://nhi.no/symptomer/nyrer-og-urinveier/torste-og-uttorring-veiviser/?page=2

Spør fastlegen om du kan få målt blodsukkeret, så slipper du å gruble over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, danny100 skrev:

hvor mange liter vann inneholder menneskekroppen? hvor mange dager skal til før man får pissa ut all vannet? 

Du får google det. Nå er det nok ikke slik att du kan tørke deg helt ut. Hadde du tisset mer enn du drakk og spiste, hadde du vært død nå. Så slå deg til ro med det nå som det har gått over en måned.

Anonymkode: 46870...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, danny100 skrev:

hvor mange liter vann inneholder menneskekroppen? hvor mange dager skal til før man får pissa ut all vannet? 

Jeg har en sykdom/tilstand som gjør at jeg tisser mye uavhengig om jeg drikker eller ikke. Og jeg kan love deg at hvis du tisser mye mer enn det du drikker, så blir du så dehydrert at du blir skikkelig dårlig. Kan der være at du tenker litt feil angående dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...