Gå til innhold

Tannbleking og koffeinholdige drikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene hatt ønske om å bleke tennene mine pga en kunstig fortann som er mye så hvitere enn de andre tennene.  Jeg er alltid redd for at folk skal kommentere det til meg, fordi det er en litt sårbar sak. Burde ha gjort noe med det for lenge siden, men jeg har tenkt økonomi først. 

Nå er økonomien mer på plass for å fikse det, men dersom jeg bleker tennene må jeg da kutte koffeinholdige drikker fullstendig? Har lyst på et finere smil, men å kutte koffeinholdige drikker virker så vanskelig... 

Noen som har forsøkt tannbleking hos tannlegen/ eller vet noe om det? Hvor lenge vil en tannbleking virke? Og kan man være sikker på at resultatet skal bli noenlunde bra? 

Anonymkode: 11559...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varer ikke lenge før tennene dine blir misfarget, selv dersom det er gjort hos tannlege. Det handler ikke kun om koffein, men om alt du spiser også. 

Anonymkode: bb1ab...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge vil en tannbleking virke? Og kan man være sikker på at resultatet skal bli noenlunde bra? 

Det der ville jeg tatt opp med tannlegen først og heller prøvd å finne noen med erfaring fra det hen foreslår etterpå. Det handler jo om å få fortennene til å se helt like ut - kanskje finnes det alternative løsninger til den kunstige tannen du har nå, hvis det er lenge siden den ble laget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laban skrev:

Det der ville jeg tatt opp med tannlegen først og heller prøvd å finne noen med erfaring fra det hen foreslår etterpå. Det handler jo om å få fortennene til å se helt like ut - kanskje finnes det alternative løsninger til den kunstige tannen du har nå, hvis det er lenge siden den ble laget.  

Den så helt naturlig ut da den ble laget. Og den sto perfekt til de tennene jeg hadde.  Man kunne ikke se fargeforskjell eller at den var kunstig tidligere. Det er 23 år siden den ble laget.  Nå ser man tidlig skille. Jeg ser kontrasten svært så godt i visse belysninger.  Den tannen er så kritthvit det går å bli. Mens de andre tennene er mørkere enn den, og dermed så blir det stort skille. 

Jeg har spurt tannlegen om å mulig bare sette inn en ny kunstig tann som samsvarer mer med fargen på de andre tennene. Men tannlegen mener at det beste er å prøve å farge alle tennene like hvit som den tannen.  Men jeg må slutte helt med saft / te / koffeinholdige drikker/ juice osv for at det skal fungere. Og det er ikke lett å slutte med det...  Jeg klarer ikke å avstå helt fra det. Forsøkte å forhøre meg om andre som hadde bleket tennene. Og de slet med at tennene var kun hvit en stund for så å bli mørke... 

Det koster ca 4000 kr med tannbleking hos min tannlege. Litt kjipt å bruke penger på det om det ikke vil fungere i lengden. Jeg mener personlig at det må da se bedre ut med en lik farge på fortannen som de andre tennene uansett om det er den tannen som skiftes og om jeg ikke tar bleking. 

Anonymkode: 11559...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varer ikke lenge før tennene dine blir misfarget, selv dersom det er gjort hos tannlege. Det handler ikke kun om koffein, men om alt du spiser også. 

Anonymkode: bb1ab...f98

Det er det jeg frykter. Og det er viktig å kunne spise mat som man liker. Man lever kun en gang og må kunne kose seg også. 

Jeg gir blaffen i at de andre tennene er litt gule. De ser ikke stygge ut. Det ser verre ut med den kritthvite tannen så det burde vel gå ann å lage en krone med en lignende farge som de andre tennene istedet for å bleke. Men tror det er en lettere "operasjon " for tannlegen og min økonomi å ta tannbleking i første omgang. Men jeg er ikke så lysten på å betale 4000 kr for noe som ikke funker selv om 4000 ikke er allverdens mye penger. 

Anonymkode: 11559...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt tannlegen om å mulig bare sette inn en ny kunstig tann som samsvarer mer med fargen på de andre tennene. Men tannlegen mener at det beste er å prøve å farge alle tennene like hvit som den tannen.  Men jeg må slutte helt med saft / te / koffeinholdige drikker/ juice osv for at det skal fungere.

OK, da har du jo diskutert det med tannlegen, slik jeg foreslo. 

Jeg synes det er et ganske stort offer å slutte med alle drikker unntatt vann. Dessuten må du jo spise, så blekingen varer vel ikke evig uansett.  Hva er forskjellen i varighet med og uten totalavhold fra fargede drikker? Hjelper det om du bruker sugerør? (Det skal angivelig hjelpe mot syreskader.)

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tror det er en lettere "operasjon " for tannlegen og min økonomi å ta tannbleking i første omgang.

Jeg tror jeg ville snakket med en tannlege som er ekspert på kosmetisk tannbehandling. Da får du i hvert fall svar på om det virkelig er en dårlig løsning å skifte ut den kunstige tannen, eller om det bare er mer lettvint for tannlegen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, laban skrev:

OK, da har du jo diskutert det med tannlegen, slik jeg foreslo. 

Jeg synes det er et ganske stort offer å slutte med alle drikker unntatt vann. Dessuten må du jo spise, så blekingen varer vel ikke evig uansett.  Hva er forskjellen i varighet med og uten totalavhold fra fargede drikker? Hjelper det om du bruker sugerør? (Det skal angivelig hjelpe mot syreskader.)

Jeg tror jeg ville snakket med en tannlege som er ekspert på kosmetisk tannbehandling. Da får du i hvert fall svar på om det virkelig er en dårlig løsning å skifte ut den kunstige tannen, eller om det bare er mer lettvint for tannlegen din. 

Ja, jeg skal høre med han. Det som jeg har forstått er at han mener det blir penere å bleke. For tenner skal jo være helt hvite. Men tror at i godt voksen alder så er det et fåtall som har et blendende kritthvitt smil uansett. 

Jeg kommer ikke til å ofre gode drikker. 

Studerte tennene i speilet, og det så ikke så ille ut som jeg iblant kan forestille meg. Den ene fortannen er hvitere enn de andre tennene men jeg er fortsatt ikke villig til å bruke for mye penger på det. Jeg er alltid så redd for at folk reagerer på tannen min men det skal jeg ikke bry meg om. Men jeg skal undersøke mer med tannlegen om tannbleking kan fungere om jeg drikker med sugerør foreks. Hvis ikke så er jeg ikke villig til å ofre gode drikker for dette. 

Anonymkode: 11559...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For tenner skal jo være helt hvite.

Det er bare delvis sant. Tenner er bein og ikke nødvendigvis kritthvite fra naturens side. Den blåhvite fargen enkelte har på blekede tenner, er ikke naturlig. 

Spør noen som er eksperter på kosmetisk tannbehandling og driver mye med akkurat det, om alternativene også, ikke bare den faste tannlegen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laban skrev:

Det er bare delvis sant. Tenner er bein og ikke nødvendigvis kritthvite fra naturens side. Den blåhvite fargen enkelte har på blekede tenner, er ikke naturlig. 

Spør noen som er eksperter på kosmetisk tannbehandling og driver mye med akkurat det, om alternativene også, ikke bare den faste tannlegen din. 

Har nettopp vært hos tannlegen i dag. Pratet med han om dette med den tannen og tannbleking.  Han mener at det beste er å ikke gjøre noe med det nå. Tannblekingen vil ikke ha noe særlig effekt sa han. Og den kan skade tennene istedet.  

Anonymkode: 11559...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laban skrev:

Det er bare delvis sant. Tenner er bein og ikke nødvendigvis kritthvite fra naturens side. Den blåhvite fargen enkelte har på blekede tenner, er ikke naturlig. 

Spør noen som er eksperter på kosmetisk tannbehandling og driver mye med akkurat det, om alternativene også, ikke bare den faste tannlegen din. 

Enig med deg. Det er overhodet ikke normalt med kritthvite tenner når man nærmer seg 50 foreks. 

Anonymkode: 11559...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...