Gå til innhold

Hvilken gave ble du aller mest glad for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg fikk tidenes julegave i år. Jeg fikk en nydelig diamantring av kjæresten. Jeg kommer til å være livredd for å miste den :) Tør ikke å bruke den til hverdags.

Så koselig. Jeg har brukt min diamantring til hverdags i over 20 år og det går helt fint. Faktisk minst sjanse for at den blir borte når jeg har den på fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk mye fint til jul. Men det jeg ble mest glad for, var ei toalettveske. Inni toalettveska var det ei kule, som igjen var fylt med sjokoladekuler.

Jeg ble mest glad for den, fordi jeg helt klart har bruk for ei lita toalettveske. Spesielt på korte turer. 😊

Kula var fin, og inneholdt masse god sjokolade. Etterpå kan den brukes til å ta vare på små ting, som ikke må forsvinne.

Så sist, men ikke minst, var den fra hun jeg er så heldig å bo sammen med. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
22 timer siden, Ekstra skrev:

Så koselig. Jeg har brukt min diamantring til hverdags i over 20 år og det går helt fint. Faktisk minst sjanse for at den blir borte når jeg har den på fingeren.

Ja, jeg må ta sjansen. Synd ikke å bruke den også. Jeg mistet 3 gamle gullringer etter en fjelltur i fjor sommer når vi var på ferie :( Jeg ble hoven i fingrene etter fjellturen og tok dem av meg. Fant dem aldri igjen :(

Jeg må la være å ta den av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, jeg må ta sjansen. Synd ikke å bruke den også. Jeg mistet 3 gamle gullringer etter en fjelltur i fjor sommer når vi var på ferie :( Jeg ble hoven i fingrene etter fjellturen og tok dem av meg. Fant dem aldri igjen :(

Jeg må la være å ta den av meg.

Skjønner tanken, men tingen har vel egentlig bare verdi når den brukes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.12.2020 den 11.41, Lillemus skrev:

Den største overraskelsen hos oss var at datra avslørte at hun har illustrert en barnebok som kom ut tidligere i høst! Ingen veldig kjent bok, men herregud så morsomt!!! Om det går som forfatteren vil og håper så skal det komme 5-6 bøker til i serien, med min datter som illustratør - jeg er så stolt at jeg holder på å revne! 🤣😍

Oi, så utrolig gøy og spennende!!! Skjønner godt at du er stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min gav meg i gave å ta ansvar for alle veganmiddagene i jula. Deilig!!! Det ble jeg veldig glad for!

Jeg fikk genser og skjørt av mannen - veldig fint, men det var for smått, så jeg må bytte det. Ble veldig glad for det da, sjelden han kjøper tøy til meg.

Eller så var nok den største opplevelse å gi hjemmestrikket ullbukse til min voksne sønn! Han hadde ønsket seg det, og ble kjempeglad 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Maxlime skrev:

Vektdyne har jeg også vurdert å kjøpe, har hørt mange sover godt med det :) 

 

Jeg har hatt min kuledyne (som er tilsvarende dagens vektdyner) siden 2008 fra den tiden en fikk de som behandlingshjelpemiddel fra Hjelpemiddelsentralen.

 

På 25.12.2020 den 19.49, cilie skrev:

Å, gi gjerne rapport på den. Vurderer å kjøpe, snart det eneste som ikke er prøvd.

 

Jeg kan jo si noen ord om min erfaring med min dyne på 7 kg. Forskjellen på min kuledyne fra Protac på 7,5 kg og vektdynene som selges for tiden, er at kulene ligger i fordelte rom. Det har kulene begynt å gjøre i kuledynene fra Protac i det siste også, om jeg har forstått det riktig. På den tiden jeg fikk min, i 2008, var 7 kg det tyngste en fikk, men i dag får en også en dyne på 10 kg (da jeg sjekket for noen år siden). Mulig det nå har kommet flere alternativer. Jeg har en kuledyne med store plastballer på størrelse med bordtennisballer, men lettere utgaver av dynene typen Protac fås også med slike små pellets som er inni saccosekker. Når jeg nå veksler mellom å skrive "kuledyne" og "vektdyne", mener jeg det samme - vektdyne. Det er i prinsippet det samme. En vektdyne er tilgjengelig for alle og nå er i en mer spiselig prisklasse enn de medisinske behandlingshjelpemidlene som kuledynene ble levert ut som tidligere. I dag skal det mye til, mer enn en psykisk lidelse, for å få innvilget kuledyne som et behandlingshjelpemiddel fra NAV slik jeg har forstått det. Det bør i hovedsak foreligge en fysisk årsak til kuledyne også - eller en behandler som er eksepsjonelt flink til å begrunne hvorfor akkurat ditt liv kan få en vesentlig bedre daglig fungering enn i dag med en kuledyne.

Jeg er svært glad for å ha en kuledyne - den betyr svært mye for meg, enten jeg skal sove, slappe av, har flashbacks eller jeg er urolig. Personlig skulle jeg gjerne hatt en tyngre dyne. Jo tyngre jo bedre etter min mening. Jeg drar nesten hele dynen over meg og nesten over hodet. Det blir bare en liten åpning til å puste. For egen del føles det trygt å føle at jeg har noe som omslutter kroppen, hele meg, og "passer på meg" fra alle hverdagens skumle farer. Livet oppleves i blant skummelt og faretruende. Fra vi mennesker var inni mors mage, hadde vi noe rundt oss, og mulig det er det som betrygger med en slik dyne?

Kuledynen brukes i behandling av flere lidelser og tilstander. Det er nevnt angst og søvnvansker, men spiseforstyrrelser er også kuledynen mye brukt mot. Da opplever ofte pasientene eller personene at kuledynen (eller vektdynen) er med på å avgrense kroppen og dens virkelige størrelse. At en blir bevisstgjort om at en ikke har den størrelsen som det en føler. Andre grupper som har nytte av kuledynen kan være demente, medfødte eller ervervede hjerneskader, personer med kroniske smerter, MS, psykisk utviklingshemmede, barn med spasmer, autismeforstyrrelser, døvblinde, ADHD og noe som kalles "taktil skyhet" (vet ikke hva det betyr), som jeg har notert meg mens jeg har lest igjennom en brosjyre for å skrive dette innlegget.

Jeg har en brosjyre digitalt, der lenken til den ikke lenger virker ser jeg, men siterer likevel noen linjer fra den som er gitt ut av leverandøren av Protac kuledyner (Amajo) for 6-7 år siden:

Kuledynen brukes innen psykiatrien: "Kuledyna brukes til å berolige barn, unge og voksne som har psykoser, angst, depresjon, anoreksi eller bulimi. Dynas tyngde gir en bedre fornemmelse av kroppen og kroppens grenser, så pasienten opplever større grad av trygghet og mindre angst. Bruk av kuledyne kan for noen erstatte eller redusere behovet for beroligende medikamenter, og redusere antall fikseringer. Kuledyna brukes i dag ved alle psykiatriske sykehus i Danmark og et stigende antall brukere har kuledyna hjemme."

En psykiatrisk pasient som har brukt kuledyne aktivt forteller: "Jeg er psykisk syk. Jeg bruker kuledyna hver natt, og noen ganger om dagen, bl.a. for å samle meg selv, mine tanker og sanser. De følger ikke alltid hverandre. Når jeg er innlagt, kan det hende jeg må i belte, men bare jeg får dyna mi over meg, sovner jeg og blir fri igjen. Jeg bruker den også når jeg er aggressiv eller har trang til å være utagerende. I de situasjonene er det andre som sier at jeg skal bruke den, og det virker hver gang. Jeg behøvde ikke venne meg til den. Ja, nå har jeg fått puta også, så jeg kan sitte stille. Den kan jeg virkelig anbefale. Tankene blir samlet, en kan sakte men sikkert finne seg selv og komme videre.

Jeg fikk introdusert kuledyne under et tre måneders planlagt innleggelse for snart 13 år siden. En gang jeg avbrøt påskepermisjonen, var oppløst i tårer og fikk ikke formidlet hva som var galt engang fordi jeg skalv og var så urolig og ute av meg, fikk jeg for første gang forsøke å legge meg under en kuledyne som de hadde på den avdelingen, som var en spesialavdeling som behandlet på den tiden områdene depresjon, angst, selvskading og spiseforstyrrelse. For meg føltes det beroligende, men jeg har også hørt de som beskriver at de får panikk, klaustrofobi og føler seg fanget og fastlåst under en tung dyne med kuler som på et vis begrenser litt bevegelsesfriheten din. Noen kan foretrekke dette og like det, synes det er trygt, mens andre blir bekymret og engstelige/urolige av det. Vi mennesker er ulike og reagerer forskjellig - også på kuledyner/vektdyner. Det som er poenget med kulene/ballene i dynen, er at den skal stimulere ulike steder på kroppen og at dette skal ha en beroligende og tryggende virkning. Mulig en psykomotorisk fysioterapeut kan gi mer utfyllende svar på hvorfor og hvordan.

En svært stor ulempe som jeg tror veldig mange glemmer å ta med i betraktningen i farten, som heller jeg ikke tenkte på før jeg vendte meg til å sove med denne tunge dynen hver eneste natt, er at jeg har særlige problemer med å sove om jeg skal sove noen steder hvor jeg ikke har mulighet til å ta med meg denne dynen. Å sove borte, f.eks. hos egen familie, svigerfamilie, på arrangement o.l., er vanskelig og enten må jeg belage meg på uro og ekstra dårlig søvn eller jeg må bruke mer medisin enn til vanlig med de ulemper det følger med seg når det samtidig er ønskelig eller delvis et krav om at en skal være sosial. Dynen på 7-10 kg, eller mer, er ikke bare å ta med i kofferten - den tar en hel bag i seg selv. Men vektdynene som selges nå, kan fås helt ned i 3 kg - og da tar den mindre plass, men da kan en kanskje spørre seg om effekten? Da er det i så fall de sansestimulerende punktene på kroppen som ballene gir.

Og videre i brosjyren jeg har tatt vare på for noen år siden, kan en psykiatrisk avdeling fortelle om sin erfaring med å ta den i bruk: "Kuledyna brukes nesten daglig på vår avdeling. Pasientene opplever at de bedre kan merke seg selv, at de får mindre angst og blir mindre aggressive. Dermed kan de føle større trygghet. Bruken av kuledyna medfører også at vi bruker mindre beroligende medisiner, og at vi kan forkorte/begrense fiksering. Vi opplever at kuledyna forebygger og begrenser aggressiv og destruktiv atferd. Mange pasienter ber selv om kuledyna når de har bruk for den, og den blir derfor også en slags hjelp til selvhjelp."

Jeg hadde med dynen min under siste innleggelse på 4 måneder  og personalet der ble overrasket over å se effekten. Flere spurte seg selv og hverandre "hvorfor har vi ikke slike dyner på denne avdelingen?" Jeg så også at etter noen uker, når ryktene gikk på huset om at det fantes en kuledyne der og hvilken god effekt den ga, kom det spørsmål om andre kunne få låne den til en pasient som hadde hatt behov for å prøve den ut, f.eks. fra psykoseavdelinger o.l. Jeg har ikke vært innlagt siden jeg hadde den med meg nå for 6 år siden, men jeg tviler på at det er kjøpt inn så mange kuledyner til det psykiatriske sykehuset, selv om jeg er overbevist om at det ville hatt en positiv effekt på både medisinering og tvangsvedtak som f.eks. beltelegging, akuttmedisinering, isolering osv. De har jo kun lukkede avdelinger for affektive lidelser, psykoseavdelinger og to jeg ikke vet hva er, så det sier seg selv at det vil være et stort behov.

- Og beklager for øvrig et langt svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg kan jo si noen ord om min erfaring med min dyne på 7 kg.

Takk for et utfyllende svar! Jeg bør vel prøve, selv om jeg nå for tiden tenker at et helt lydtett soverom hadde vært ønskelig - og en bryter til å slå av hjernen 😅

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, cilie skrev:

Takk for et utfyllende svar! Jeg bør vel prøve, selv om jeg nå for tiden tenker at et helt lydtett soverom hadde vært ønskelig - og en bryter til å slå av hjernen 😅

Det finnes ulike meds som skrur av hjernen før du sovner. 

Anonymkode: 9cc1a...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ulike meds som skrur av hjernen før du sovner. 

Anonymkode: 9cc1a...5de

Ja, men de har ofte en del uønskede bivirkninger også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.12.2020 den 19.49, cilie skrev:

Å, gi gjerne rapport på den. Vurderer å kjøpe, snart det eneste som ikke er prøvd.

Jeg har brukt Cura vektdyne i ett år nå. 11 kg, som er tyngre enn anbefalt, ifht. egen kroppsvekt. Valgte dette, da mange sier de ønsket en tyngre dyne enn den de fikk anbefalt. Dynen er OK og oppleves komfortabel, men jeg opplever likevel ingen stor nytte av den ifht. søvnkvalitet, uro eller annet. Muligens fordi jeg ikke har så god kontakt med kroppen. Dynene er heller ikke spesielt varme, så jeg bruker en ekstra dundyne over vinterstid. 

Anonymkode: e7ac9...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dynene er heller ikke spesielt varme, så jeg bruker en ekstra dundyne over vinterstid. 

Anonymkode: e7ac9...38e

Det har jeg lurt på - dyner med plastkuler kan da umulig være særlig varme!? Hos oss sverger vi til ulldyner. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hos oss sverger vi til ulldyner. :) 

Høres deilig ut! Brukes de året rundt? Hvor er de kjøpt? 

Anonymkode: e7ac9...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres deilig ut! Brukes de året rundt? Hvor er de kjøpt? 

Anonymkode: e7ac9...38e

Ullkorga. Vi bruker dem hele året, om vinteren en kombo av sommerdyne + termodyne, om sommeren kun termodyna (ja, for sommerdyna er så tynn at den ikke funker alene for meg, da skal det være 30 grader!). Elsker dynene mine! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2020 den 12.28, Lillemus skrev:

Det har jeg lurt på - dyner med plastkuler kan da umulig være særlig varme!? Hos oss sverger vi til ulldyner. :) 

Hehe, nei, det har du rett i :) Jeg brukte en tid teppe under kuledynen, men opplevde da ofte at jeg våknet etter et par timers tid av mye klamhet og svette i løpet av natten - sommer som vinter - og marerittene mine var flere i tiden jeg brukte teppet (fleece). For egen del velger jeg faktisk å ikke ha annet enn kuledynen over meg, og jeg sover med vinduet åpent, men det har nok en positiv effekt at jeg også ligger på en ekstra dyne på selve madrassen (avlaster mot trykksår, selv om madrassen er mykere enn vanlig). Til vanlig er jeg en nokså frossen person av meg og liker å ha det varmt og godt, men når jeg skal sove, bør vinduet i hvert fall stå på gløtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hehe, nei, det har du rett i :) Jeg brukte en tid teppe under kuledynen, men opplevde da ofte at jeg våknet etter et par timers tid av mye klamhet og svette i løpet av natten - sommer som vinter - og marerittene mine var flere i tiden jeg brukte teppet (fleece). For egen del velger jeg faktisk å ikke ha annet enn kuledynen over meg, og jeg sover med vinduet åpent, men det har nok en positiv effekt at jeg også ligger på en ekstra dyne på selve madrassen (avlaster mot trykksår, selv om madrassen er mykere enn vanlig). Til vanlig er jeg en nokså frossen person av meg og liker å ha det varmt og godt, men når jeg skal sove, bør vinduet i hvert fall stå på gløtt :)

Fleeceteppe rett mot kroppen??? Det er jo laget av plast, jeg klarer ikke bruke fleece, blir bare klam, våt og kald. Nei, her sverges det til naturmaterialer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lillemus skrev:

Fleeceteppe rett mot kroppen??? Det er jo laget av plast, jeg klarer ikke bruke fleece, blir bare klam, våt og kald. Nei, her sverges det til naturmaterialer. 

Enig. Jeg har en slitt dundyne med ullpledd oppå når det blir kaldere og det holder meg varm. Synes de dynene du forteller om høres gode ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...