Gå til innhold

Kan man påtvinge folk så mye jobbing ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg er bekymret for datteren min som er i turnus på sykehus. ( sykehuset som har det dårligste ryktet i hele landet)

Hun skriver til meg : - Du aner ikke hvordan jeg har det. Dette har vært det verste året i hele mitt liv. Jeg jobber 11 timer hver dag i tilegg til lang reisevei hjem.  Kollgaer sørger for å komme i karante 2 - 3 ganger, så de slipper å jobbe. Sitter hjemme og koser seg med samme lønn .  Med en gang de kommer , tar det ikke lang tid før de er i ny karantene. Jeg har aldri vært så fysisk og psykisk kjørt . Jeg holder på å bli gal av stress, søvnmangel og magesmerter.

Morshjertet gråter :(

Det høres ut til at hun allerede angrer på yrkesvalget sitt. Er det virkelig lov å drive rovdrift på folk slik ? Dette er ikke da ikke forsvarlig og burde ikke vært lov. Hva kan hun gjøre med det ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er bekymret for datteren min som er i turnus på sykehus. ( sykehuset som har det dårligste ryktet i hele landet)

Hun skriver til meg : - Du aner ikke hvordan jeg har det. Dette har vært det verste året i hele mitt liv. Jeg jobber 11 timer hver dag i tilegg til lang reisevei hjem.  Kollgaer sørger for å komme i karante 2 - 3 ganger, så de slipper å jobbe. Sitter hjemme og koser seg med samme lønn .  Med en gang de kommer , tar det ikke lang tid før de er i ny karantene. Jeg har aldri vært så fysisk og psykisk kjørt . Jeg holder på å bli gal av stress, søvnmangel og magesmerter.

Morshjertet gråter :(

Det høres ut til at hun allerede angrer på yrkesvalget sitt. Er det virkelig lov å drive rovdrift på folk slik ? Dette er ikke da ikke forsvarlig og burde ikke vært lov. Hva kan hun gjøre med det ?

 

Det var da veldig til mistro til sine kolleger! Det virker som om hun mistenker dem for å juge seg til fri.

Anonymkode: 5940b...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig til mistro til sine kolleger! Det virker som om hun mistenker dem for å juge seg til fri.

Anonymkode: 5940b...7e5

Jeg tror egentlig ikke det. Jeg tror det bare er et utbrudd av frustrasjon nå fordi hun er sliten. Har bedt henne sette foten ned, men spørs om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun beskriver er ulovlig, hvis man virkelig skal ta det helt bokstavelig at hun blir påtvunget å jobbe 11 timer per dag mer eller mindre fast i lang tid.

Det er sånn jeg kjenner loven, men mulig noen yrkesgrupper har dispensasjon. 

En annen sak er at mange påtvinger seg selv å jobbe mye på grunn av ansvarsfølelse. Det er jeg godt kjent med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det høres ut til at hun allerede angrer på yrkesvalget sitt.

En mager trøst kan være at det ikke er uvanlig å bli utnyttet som turnuslege. Mange får det mye bedre når tjenesten er over.

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Dette er ikke da ikke forsvarlig og burde ikke vært lov.

Det er det ikke heller, i utgangspunktet. Men jeg kan ingenting om reglene i helsevesenet.

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Hva kan hun gjøre med det ?

Minne de som tvinger henne på at mange blir sykmeldte under turnustjenesten pga. altfor mye jobb / ansvar. Det er ikke noe hyggelig å "true" med sånt, men det kan være det eneste språket de forstår. Det er heller ikke bra for pasientene at legen er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Morshjertet gråter :(

Det høres ut til at hun allerede angrer på yrkesvalget sitt. Er det virkelig lov å drive rovdrift på folk slik ? Dette er ikke da ikke forsvarlig og burde ikke vært lov. Hva kan hun gjøre med det ?

 

Jeg er nok ikke hekt enig med se andre her. Jeg syns derimot du skal la morshjertet gråte litt og holde deg litt i bakgrunnen jeg 😉 Du har beskrevet datteren din som en sunn og frisk stå-på-jente, og hun nok tåler fint å oppleve at livet ikke alltid byr på roseblader. Kanskje er det til og med et gode for framtiden å oppleve dette nå, om hun ikke har opplevd noe sånt før? Hun er dessuten voksen og vel så det, og mammaer skal ikke fikse voksne barns problemer når de ikke er mer alvorlig enn lange arbeidsdager og en krevende leder. Hun har derimot svært godt av å få mulighet til å løse dette selv. I mellomtiden kan du minne deg selv om at det ikke er farlig for et ellers friskt menneske å være sliten 🙃😉

Jeg syns nok forøvrig heller ikke beskrivelsen av kollegaene er spesielt stilig... Hun bør ha solid belegg for å anklage andre å «sørge for å komme i karantene» gang på gang syns jeg...

5 timer siden, kupton skrev:

Sånn er legelivet. Jeg hadde vakt 18 døgn på rad en sommer på nittitallet. Befolkningens behov for helsetjenester vil alltid gå foran. 

Det er ikke bare legelivet som er sånn. Jeg tror aldri jeg har hatt en jobb hvor jeg har jobbet 37,5 t pr uke, og det har ikke vært normalen for kolleger og venner heller, selv om vi ikke jobber som leger.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Sånn er legelivet. Jeg hadde vakt 18 døgn på rad en sommer på nittitallet. Befolkningens behov for helsetjenester vil alltid gå foran. 

Er det forsvarlig? Hvis det skulle være mye å gjøre både natt og dag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg holder på å bli gal av stress, søvnmangel og magesmerter.

Jeg skjønner at du blir fortvilet når dette gjelder din datter. Jeg kunne tidvis beskrevet egen helse akkurat slik (et mareritt), og med de helseplagene er det fort gjort at omstendighetene blir «mørkere» enn nødvendig - som feks irritasjon vedr. folk i karantene, tvil vedr. yrkesvalg osv.

Jeg ville møtt henne med stor anerkjennelse, støtte og oppmuntring i hva hun står i; et av de mest krevende yrkene (fortsatt i opplæring, som i seg selv er ekstra belastende) i et unntaksår og med tappende helseplager, men at det jo ikke vil bli slik for alltid. Når turnusen er over, kan hun endre kurs. Tenk på alle mulighetene innen medisin! Plagene hun har, kan forhåpentligvis gå tilbake hvis hun får «ladet» litt. Kanskje du kan stelle litt ekstra godt med henne en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Villanda skrev:

Er det forsvarlig? Hvis det skulle være mye å gjøre både natt og dag??

Vi visste at det ikke var kontinuerlig arbeid dag og natt. Jeg sov nok >6 timer de aller fleste nettene.

Men så må en alltid vurdere hva som er alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er bekymret for datteren min som er i turnus på sykehus. ( sykehuset som har det dårligste ryktet i hele landet)

Hun skriver til meg : - Du aner ikke hvordan jeg har det. Dette har vært det verste året i hele mitt liv. Jeg jobber 11 timer hver dag i tilegg til lang reisevei hjem.  Kollgaer sørger for å komme i karante 2 - 3 ganger, så de slipper å jobbe. Sitter hjemme og koser seg med samme lønn .  Med en gang de kommer , tar det ikke lang tid før de er i ny karantene. Jeg har aldri vært så fysisk og psykisk kjørt . Jeg holder på å bli gal av stress, søvnmangel og magesmerter.

Morshjertet gråter :(

Det høres ut til at hun allerede angrer på yrkesvalget sitt. Er det virkelig lov å drive rovdrift på folk slik ? Dette er ikke da ikke forsvarlig og burde ikke vært lov. Hva kan hun gjøre med det ?

 

De aller fleste unge voksne tåler godt en slik belastning. 60 timers arbeidsuke er ganske vanlig i en del jobber, - men det er klart at dersom arbeidsmiljøet hennes ikke er godt, så er dette mye mer krevende enn om arbeidsplassen er et ok sted å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

Vi visste at det ikke var kontinuerlig arbeid dag og natt. Jeg sov nok >6 timer de aller fleste nettene.

Men så må en alltid vurdere hva som er alternativet.

Utdanne flere leger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grendel skrev:

Utdanne flere leger?

På lengre sikt - ja. Men der og da, når noen må ta vakta/gjøre jobben, er ikke det et alternativ.

Turnusåret er hardt og spennende. For meg var det kanskje det beste året i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, frosken skrev:

De aller fleste unge voksne tåler godt en slik belastning. 60 timers arbeidsuke er ganske vanlig i en del jobber, - men det er klart at dersom arbeidsmiljøet hennes ikke er godt, så er dette mye mer krevende enn om arbeidsplassen er et ok sted å være. 
 

 

Sitat

Jeg tenker at dette kanskje er blant de mest krevende jobber man kan ha. Jeg antar at man er rimelig bundet på arbeidsplassen her og ikke blir mye skjermet fra et evig tidspress med kompliserte oppgaver i møte med behandlingstrengende mennesker. I mange yrker hvor det jobbes mye er det mulig å ta en pause i form av en kjøretur, et møte hvor du kanskje ikke bidrar mest, egenarbeid på eget kontor osv. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, cilie skrev:

Jeg tenker at dette kanskje er blant de mest krevende jobber man kan ha. Jeg antar at man er rimelig bundet på arbeidsplassen her og ikke blir mye skjermet fra et evig tidspress med kompliserte oppgaver i møte med behandlingstrengende mennesker. I mange yrker hvor det jobbes mye er det mulig å ta en pause i form av en kjøretur, et møte hvor du kanskje ikke bidrar mest, egenarbeid på eget kontor osv. 

Jeg tenker også at dette er krevende jobber, men det er fordeler og ulemper i denne jobben også sammenlignet med andre krevende jobber. En av fordelene er at når arbeidsplassen forlates, så er det andre som overtar ansvaret. Turnusleger (som vel ikke lenger heter det) er ikke alene om totalansvaret for pasientene, og fordelen med arbeidspresset er at de har en mulighet til å lære enormt mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker også at dette er krevende jobber, men det er fordeler og ulemper i denne jobben også sammenlignet med andre krevende jobber. En av fordelene er at når arbeidsplassen forlates, så er det andre som overtar ansvaret. Turnusleger (som vel ikke lenger heter det) er ikke alene om totalansvaret for pasientene, og fordelen med arbeidspresset er at de har en mulighet til å lære enormt mye. 

Svaret mitt over ble visst viklet inn i ditt😅 Ja, legene er jo fortsatt i opplæring og viktig at de klarer å legge bort jobben når de forlater arbeidsplassen. 


Det heter vel Lege i spesialisering nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, cilie skrev:

Det heter vel Lege i spesialisering nå

Da er de under utdanning hvor de spesialiserer seg på noe da. Feks hjerte lunge kar sykdommer, indremedisin og psykiatri. Det er det jeg har forstått som LiS

Anonymkode: 5940b...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Synd å se at folk normaliserer dette. Selv om man selv har opplevd eller opplever å bli utnyttet av arbeidsgiver betyr ikke det at det er sånn det bør være, eller at andre skal trenge å gjennomgå det samme.

Jeg har selv folk i familien som jobber som sykepleiere og vet hvor dårlig det ofte er organisert, at det er for få, at sykehusene utnytter midlertidige stillinger, hvor lav lønnen er i forhold til innsats og viktigheten av arbeidet. Det er en uting og det burde endres.

Og det som ingen nevner er pasientsikkerheten. Den lider selvsagt under dette. En person som er utslitt og stressa gjør lettere feil. I andre sikkerhetskritiske bransjer regulerer man arbeidstiden for å unngå dette. I helsevesenet har man ennå ikke kommet dit. Men selv om en ukultur har eksistert lenge betyr ikke det at det bør fortsette å være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...