Gå til innhold

Kan man påtvinge folk så mye jobbing ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
1 minutt siden, ISW skrev:

Jeg mener Kupton har rett over her - du blir ikke prest hvis du vil ha fri på søndager. Jeg sier ikke at du MÅ jobbe 80 timer i uka som lege, men et kriterium for å bli lege burde være at du har en interesse for å gjøre ditt ytterste for å ivareta helse, selv om det skulle tilsi at du en uke måtte jobbe 80 timer. 

Noen mennesker jobber til klokken er 16. Andre mennesker jobber til jobben er gjort uavhengig hva klokken er. Jeg mener at som lege må du tilhøre sistnevnte kategori. 

Hun jobber til jobben er gjort og fått gode tilbakemeldinger fra flere overleger på forskjellige avdelinger, så det er ikke der bekymringen ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Hun jobber til jobben er gjort og fått gode tilbakemeldinger fra flere overleger på forskjellige avdelinger, så det er ikke der bekymringen ligger. 

Det har jeg aldri tvilt på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Grendel skrev:

Helt enig!

Synes det er noe stort tull at kirurger jobber kjempelange skift, mens trailersjåfører er pent nødt til å ta pauser pga sikkerhet. Det virker som om leger blir ansett som en slags supermennesker som ikke trenger hvile. 

Jeg kjøper det ikke. 

 

Jeg tror ikke kirurger flest jobber kjempelange skift til vanlig. De har nok arbeidstider som mange andre. Men hvis du er kirurg og det kommer inn en pasient med sprukken hovedpulsåre klokken 15.30, kan du ikke si «det var synd, jeg må hjem og spise middag». Det er det jeg legger i at du må jobbe til jobben er gjort. 

At du har evnen til å gjøre dette, mener jeg ligger i det som har med egnethet til jobben å gjøre. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Grendel skrev:

Helt enig!

Synes det er noe stort tull at kirurger jobber kjempelange skift, mens trailersjåfører er pent nødt til å ta pauser pga sikkerhet. Det virker som om leger blir ansett som en slags supermennesker som ikke trenger hvile. 

Jeg kjøper det ikke. 

 

I flere yrker kan det være hensiktsmessig med lange skift, f.eks jobber vel mange i Nordsjøen fortsatt 14 døgn x 12 timer i strekk og om nødvendig kan de pålegges  7-14 døgn ekstra. Jeg tror det som er avgjørende er at det også er perioder med helt fri - og ryddige arbeidsvilkår. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Grendel skrev:

Nei, men det er altså spørsmålet i overskriften.

Det har du rett i. Kommentaren min burde vært rettet til Nickløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ISW skrev:

et kriterium for å bli lege burde være at du har en interesse for å gjøre ditt ytterste for å ivareta helse, selv om det skulle tilsi at du en uke måtte jobbe 80 timer. 

Det kan man vel gjøre som hudlege, plastikkirurg, psykiater(feks kun med privatpraksis) øre-nese-hals osv? Jeg vet ikke hvordan sykehus osv driftes. Jeg håper imidlertid at hvis jeg kommer til akutten, møter jeg en lege med gode arbeidsforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, frosken skrev:

I flere yrker kan det være hensiktsmessig med lange skift, f.eks jobber vel mange i Nordsjøen fortsatt 14 døgn x 12 timer i strekk og om nødvendig kan de pålegges  7-14 døgn ekstra. Jeg tror det som er avgjørende er at det også er perioder med helt fri - og ryddige arbeidsvilkår. 

 

Ja, og da har de 4 uker avspasering etter 2 uker «på.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

I flere yrker kan det være hensiktsmessig med lange skift, f.eks jobber vel mange i Nordsjøen fortsatt 14 døgn x 12 timer i strekk og om nødvendig kan de pålegges  7-14 døgn ekstra. Jeg tror det som er avgjørende er at det også er perioder med helt fri - og ryddige arbeidsvilkår. 

 

Det kommer an på hva jobben går ut på. Leger kan altså jobbe 19 timer i strekk og 60 timers uke.

Hvis det handler mest om å være til stede i tilfelle noe skjer går det kanskje ok. Hvis jobben krever konsentrasjon og våkenhet, som kirurgi, er jeg skeptisk.

Jeg kan jobbe både 8, 12 og 16 timer, men på et punkt henger ikke hodet med lenger. Konsentrasjon blir borte. Man ramler ut av samtaler etc. Jeg tror ikke på at leger er en helt annen art enn meg. Jeg tror ærlig talt ikke de er mer dedikerte i jobben heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, cilie skrev:

Det kan man vel gjøre som hudlege, plastikkirurg, psykiater(feks kun med privatpraksis) øre-nese-hals osv? Jeg vet ikke hvordan sykehus osv driftes. Jeg håper imidlertid at hvis jeg kommer til akutten, møter jeg en lege med gode arbeidsforhold. 

Som lege(spesialist) med driftsavtale, har du en avtale med det regionale helseforetaket om at du skal levere et gitt antall timer i året (usikker på hvor mange dette er) hvor du kun belaster pasienten 375 kr i egenandel. Du kan selv velge å jobbe mer enn dette og ta full betaling, men du har et leveransekrav til RHF’et som du må innfri. Til gjengjeld får du et par mill i året derfra.

Hvis du ikke har driftsavtale er det jo opp til deg selv og markedet hvor mange timer du jobber. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, kupton skrev:

Da blir det i hvert fall ikke 08-16!

Et det trygt at kirurger jobber 12-14 timers dager? En lokfører må ta lang pause etter 4,5 timer. Samme med trailersjåfører. Er nok tryggest å ikke bli syk slik at man risikerer å bli operert av en overtrøtt kirurg tenker jeg.

Anonymkode: 0d24e...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et det trygt at kirurger jobber 12-14 timers dager? En lokfører må ta lang pause etter 4,5 timer. Samme med trailersjåfører. Er nok tryggest å ikke bli syk slik at man risikerer å bli operert av en overtrøtt kirurg tenker jeg.

Anonymkode: 0d24e...e5c

Hva hvis alternativet er at du er akutt syk og ingen opererer deg fordi kirurgen dro hjem fra jobb? Er det tryggere mener du? 

 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, ISW skrev:

Hva hvis alternativet er at du er akutt syk og ingen opererer deg fordi kirurgen dro hjem fra jobb? Er det tryggere mener du? 

 

Det er jo tydelig at det trengs flere leger i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ISW skrev:

Hva hvis alternativet er at du er akutt syk og ingen opererer deg fordi kirurgen dro hjem fra jobb? Er det tryggere mener du? 

 

Det bør kanskje utdannes flere kirurger da?

Anonymkode: 0d24e...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er jo tydelig at det trengs flere leger i hvert fall

Jeg følger ikke ordentlig med, men jeg trodde det var en god del ferdigutdannede leger som sliter med å få jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg følger ikke ordentlig med, men jeg trodde det var en god del ferdigutdannede leger som sliter med å få jobb? 

Hæ?

Anonymkode: 5940b...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
48 minutter siden, frosken skrev:

Det har vært en del mediefokus på at nyutdannede sliter med å få LIS1-stilling (tilsvarende gammel turnuslege). Totalt sett er det ikke mange arbeidsledige leger. 

https://www.legeforeningen.no/om-oss/legestatistikk/om-leger-i-norge/#53302

 

Jeg vet ikke. Det sises jo hele tiden at det er mangel på leger, men har også hørt det er vanskelig å få turnusstilling i Oslo. Nå pendler hun hver dag og det i seg selv blir slitsomt i lengden. Men hun sa et eller annet om at det er lettere å bli kriurg hvis hun blir værende der hun er. At det vil ta kortere tid. Husker ikke helt hvorfor hun mente det. Tror det var fordi det var så mye å gjøre der og dermed får raskere erfaring. Noe sånt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...