Gå til innhold

Kvikkleire


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stakkars folka på Ask som mister hus og hjem, og kanskje også noen har mistet livet. 

Dette er ikke så langt unna der det for noen år siden døde 3 arbeidere i ett annet kvikkleire skred. Jeg er veldig glad det ikke er kvikkleire her jeg bor. Jeg vil kvie meg for å flytte ett sted med dette. Slik som på øvre og midtre Romerike.

Anonymkode: d7bb5...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, skikkelig fælt! Tenker så på dette i dag. Tenker på at 10 mennesker mest sannsynlig har mistet livet og på alle deres pårørende. For en trist avslutning av 2020 og for en trist begynnelse  av 2021 for disse familiene. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Naana47 skrev:

Ja, skikkelig fælt! Tenker så på dette i dag. Tenker på at 10 mennesker mest sannsynlig har mistet livet og på alle deres pårørende. For en trist avslutning av 2020 og for en trist begynnelse  av 2021 for disse familiene. 😢

Tenker på det samme. Huff! . Kjempetrist! 

Anonymkode: e850f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Naana47 skrev:

Ja, skikkelig fælt! Tenker så på dette i dag. Tenker på at 10 mennesker mest sannsynlig har mistet livet og på alle deres pårørende. For en trist avslutning av 2020 og for en trist begynnelse  av 2021 for disse familiene. 😢

Man får se i perspektiv. Daglig dør det 120 personer i Norge, over 200 døde av corona i Sverige siste døgn, mer enn 12.000 døde av corona i verden siste døgn.

Anonymkode: 100e3...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man får se i perspektiv. Daglig dør det 120 personer i Norge, over 200 døde av corona i Sverige siste døgn, mer enn 12.000 døde av corona i verden siste døgn.

Anonymkode: 100e3...e93

Jeg vet. Alt er bare helt grusomt uansett. 

Tenkte jeg skulle komme med i det første innlegget mitt at det selvfølgelig ikke er noe verre at 10 personer dør i jordskred i Norge enn at f.eks 154 personer døde i ett av jordskredene i Bangladesh i 2017. Men det er noe med at det er så nær oss, de er jo våre landsmenn.

Men føler med alle som har mistet sine kjære, uavhengig av årsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 31.12.2020 den 19.52, Naana47 skrev:

Jeg vet. Alt er bare helt grusomt uansett. 

Tenkte jeg skulle komme med i det første innlegget mitt at det selvfølgelig ikke er noe verre at 10 personer dør i jordskred i Norge enn at f.eks 154 personer døde i ett av jordskredene i Bangladesh i 2017. Men det er noe med at det er så nær oss, de er jo våre landsmenn.

Men føler med alle som har mistet sine kjære, uavhengig av årsak. 

Det er grusomt. En av de 10 savnede er funnet død. 9 er fortsatt savnet. Håper på at de finner dem i live, men tenker på at det er rart at de ikke har funnet dem med drone og varmesøkende kamera om de er i live.  Frykter at de 9 er døde, men mener at de bør lete som om de er i live itilfelle de er det. 

Anonymkode: e850f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frykter at de 9 er døde, men mener at de bør lete som om de er i live itilfelle de er det. 

Det letes fortsatt med håp om å finne overlevende. Blant annet står det om det her. Skrevet for 1-2 timer siden:  

https://www.nettavisen.no/nyheter/mulige-luftlommer-gir-letemannskapene-i-gjerdrum-hap/s/12-95-3424068751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nedre Romerike, så dette ble veldig nære, selv om jeg bor et stykke unna nå. Det virker ganske absurd. Grand Canyon på Romerike, kan ikke stemme. Jeg har problemer med å føle noe for jeg klarer ikke se det for meg. Men samtidig tenker jeg "skal det hullet bare være der for evig og alltid, minne de berørte på hva som skjedde?" Det er bare for sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Trine skrev:

Jeg er fra Nedre Romerike, så dette ble veldig nære, selv om jeg bor et stykke unna nå. Det virker ganske absurd. Grand Canyon på Romerike, kan ikke stemme. Jeg har problemer med å føle noe for jeg klarer ikke se det for meg. Men samtidig tenker jeg "skal det hullet bare være der for evig og alltid, minne de berørte på hva som skjedde?" Det er bare for sykt.

Synes dette er grusomt. Men det som jeg ikke forstår: kan det være folk i live i skredet når de ikke er fanget opp med varmesøkende kamera ? 

Anonymkode: e850f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Trine skrev:

Jeg er fra Nedre Romerike, så dette ble veldig nære, selv om jeg bor et stykke unna nå. Det virker ganske absurd. Grand Canyon på Romerike, kan ikke stemme. Jeg har problemer med å føle noe for jeg klarer ikke se det for meg. Men samtidig tenker jeg "skal det hullet bare være der for evig og alltid, minne de berørte på hva som skjedde?" Det er bare for sykt.

Jeg bor mange timer unna, men jeg synes allikevel det er forferdelig. Norge er ikke så stort land og derfor berører det nok meg. 

Anonymkode: e850f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er grusomt. Men det som jeg ikke forstår: kan det være folk i live i skredet når de ikke er fanget opp med varmesøkende kamera ? 

Anonymkode: e850f...4d0

Om personene er nedkjølt eller ligger under nok leire er det nok en risiko for at de ikke dukker opp. Vet heller ikke hvor nære man må være for at det skal slå ut.

Anonymkode: 1d0a5...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være panikk-sorg for pårørende. Å vite at dine - også barn - kan ligge fanget i et ras, skadet, redde, lite luft osv er bare helt horribelt. Jeg skjønner nesten ikke hvordan mennesker greier dette. Jeg ser for meg at jeg måtte ha blitt holdt igjen for å ikke ville omtrent grave selv med hendene mine om så var. Og når jeg ikke hadde fått det, ville jeg foretrukket enorme mengder beroligende til utfallet av dette var klart. Den tiden i mellom er helt ulevelig etter mitt skjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, cilie skrev:

Det må være panikk-sorg for pårørende. Å vite at dine - også barn - kan ligge fanget i et ras, skadet, redde, lite luft osv er bare helt horribelt. Jeg skjønner nesten ikke hvordan mennesker greier dette. Jeg ser for meg at jeg måtte ha blitt holdt igjen for å ikke ville omtrent grave selv med hendene mine om så var. Og når jeg ikke hadde fått det, ville jeg foretrukket enorme mengder beroligende til utfallet av dette var klart. Den tiden i mellom er helt ulevelig etter mitt skjønn. 

Jeg vil tro at det er størst sjanse for at det er ingen overlevende igjen i skredet. Men det er viktig at de leter. 

Anonymkode: e850f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at det er størst sjanse for at det er ingen overlevende igjen i skredet. Men det er viktig at de leter. 

Anonymkode: e850f...4d0

Ja, det er nok det dessverre. En til bekreftet omkommet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, cilie skrev:

Ja, det er nok det dessverre. En til bekreftet omkommet nå. 

Jeg klarer desverre ikke å tro noe annet. Jeg håper på at de finner dem i live men jeg tror nok ikke det. Uansett er det best for de pårørende at de finner kroppen selv om de er død, mener jeg. For da får de ihvertfall et svar. 

En katt ble funnet i dag, men de tåler nok mer kulde osv enn oss mennesker. 

Anonymkode: e850f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Huff ... 4 er funnet omkommet.  Grusomt. Men trøsten er at familiene slipper å leve med uvisshet om hvor de ble av. Må være verre å leve med at de aldri ble funnet.. Tror sjansen for overlevelse i denne kulden er svært liten. Stakkars pårørende. 

 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forferdelig! Denne hendelsen har gått sånn inn på meg. For en skrekk og frykt de må ha hatt, de som ble sittende fast i gjørma eller i bygningsrester! Er imponert over redningsmannskap, ledelse, logistikk og alt - tenk så mange vurderinger og avgjørelser som må tas på kort tid, og så mange hensyn som må tas.

Håper inderlig at noen kan bli funnet i live, men håpet er lite nå. Fysiske skader og temperaturen gjør det vanskelig,  selv for de som eventuelt har en luftlomme 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, merida skrev:

Det er forferdelig. Går skikkellg inn på meg også. Tenker også mye på faren som ikke så datteren sin på 13  og samboeren sin mer (men han mener han hørte henne svare i det fjerne da han ropte på henne). Huset raste da de var ute - han kom seg ikke ut av huset før det raste, og han overlevde. Hvis jeg har lest riktig. 

Ja, det er fryktelig. Nesten litt fælt at media (tv2?) interjuet ham så snart ettee det som hendte. Han må jo ha vært i sjokk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...